تاریخ : چهارشنبه, ۲ اسفند , ۱۴۰۲

اخبار لحظه

معرفی اسامی ۵۵ شرکت برتر در بیستمین همایش ملی تعالی سازمانی اعلام نحوه اطلاع خانواده‌ها از دهک‌بندی یارانه‌ها بررسی سند ملی صنایع دستی ممنوعیت صادرات اقلام یارانه‌ای اعلام قیمت میوه و سبزیجات در بازار تحویل ۶۰ دستگاه پله‌برقی برای نوسازی پل‌های عابر‌پیاده افزایش تولید با عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی افزایش تعرفه ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۳ تغییر جزئیات سهمیه بنزین خودروها تورم مهمترین عامل تضعیف زندگی ایرانیان ناهمخوانی دستمزد کارگران با تورم ضرورت بارگذاری اطلاعات واگذاری املاک شهرداری در سامانه شفافیت رشد ۲.۴ درصدی تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته نیمی از بدهی بانکی متعلق به شرکت‌های دولتی ورود قطارهای ملی به خط مترو تا پایان سال آینده بررسی لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده شهرداری تهران در شورای شهر تغییر زمان بازی‌های استقلال و پرسپولیس آخرین وضعیت پنجره های نقل و انتقالاتی پرسپولیس دلایل تداوم برخی از حساسیت‌ها تا پایان عمر پیاده روی بهترین روش حفظ سلامت قلب واریز عیدی بازنشستگان کشوری حمایت از تولید مبنای فعالیت دولت سیزدهم ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد واریز یارانه بهمن ماه دهک‌های چهارم تا نهم جزئیات خروج قطار خط ۲ مترو از ریل فرشهای کلکسیونی عرسین در موزه فرش ایران بارش برف و باران در شمال تهران فرمول جدید محاسبه اقساط نهضت ملی مسکن استرس عامل تشدید کننده بیماری روده تداوم تنبیه بدنی و نقض حقوق دانش‌آموزان در مدارس ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت شکوفایی حمل و نقل عمومی پایتخت در سال ۱۴۰۳ ضرورت ورود فوری AFC به پرونده‌های استقلال و پرسپولیس ضرورت تقویت وحدت ملی ضرورت جلوگیری از حرکت خودروهای با پلاک شهرستان در تهران افزایش ۵ درصدی عوارض حفظ و گسترش فضای سبز

0

اصرار بر واردات ماشین آلات کهنه معدنی

  • کد خبر : 134292
  • 09 آذر 1402 - 10:33
اصرار بر واردات ماشین آلات کهنه معدنی
رئیس کمیسیون صنایع و معادن بیان کرد:با تمام این مشکلات که بانک‌ها تسهیلات نمی‌دهند و منابع خود را صرف امور اقتصادی نمی‌کنند بلکه خود برای خودشان خرج می‌کنند، با عدم حمایت‌های دولت و گرانی دلار مجبور می‌شویم به سمت واردات ماشین آلات دست دوم برویم،

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ بهرام شکوری رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران در جلسه مشترک با کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شما در دنیا ماشین بالای ۵ سال پیدا نمی‌کنید چرا که هر سال ۲۰ درصد مستهلک می‌کنند و در سال پنجم مالیات زیادی بر آنها تعلق می‌گیرد که ماشین آلات بالای ۵ سال خود را می‌فروشند. به همین دلیل خرید ماشین آلات زیر ۵ سال بی‌معنی است مگر اینکه صاحب شرکت ورشکست شده باشد یا تغییر شغل بدهد و تصمیم به فروش بگیرد.

وی افزود: تمام معدنکاران می‌خواهند و دوست دارند که ماشین نو تهیه کنند چراکه عقل ما نیز می‌رسد، اما امروزه با این قیمت ارز و تسهیلاتی که بانک‌ها نمی‌دهند و قیمت‌های پایین کار نمی‌شود که به سمت خرید ماشین‌های نو برویم وگرنه مصرف پایین سوخت ماشین‌های نو خودش صرفه اقتصادی بالایی حتی در اندازه تولید ماشین آلات معدنی داخلی دارد. دومین نکته که اجازه نمی‌دهد ما به سمت خرید ماشین‌های نو برویم، سوخت ماست که بالای یک درصد گوگرد دارد چرا که پمپ‌های ماشین را مشکل‌دار می‌کند. بسیاری از ماشین‌های وارداتی نو با سوخت‌های جدید یورو نتوانستند کار کنند و در نهایت مجبور شدیم سیستم آنها را تعویض و از سیستم‌های قدیمی استفاده کنیم. در نتیجه برای این اتفاق دولت باید شرایط را فراهم و از فعالین اقتصادی حمایت کند اما این اتفاق صورت نمی‌گیرد.

شکوری اظهار داشت: در حقوق دولتی معادن عنوان شده ۵ درصد از حقوق دولتی معادن طبق مصوبه مجلس به صندوق بازگردد تا صندوق بتواند از بخش تولید حمایت مالی کند، اما این مبلغ به صندوق واریز نشده است. دولت آن مبلغ را نمی‌دهد حتی مجلس نیز نتوانسته دولت را مجاب کند. در بحث ۱۵ درصد سهم استان‌ها هم همین موضوع را شاهد هستیم. دولت کسری بودجه دارد و از پرداخت این وجوه امتناع می‌کند که باید این واقعیت را پذیرفت.

وی اشاره کرد: با تمام این مشکلات که بانک‌ها تسهیلات نمی‌دهند و منابع خود را صرف امور اقتصادی نمی‌کنند بلکه خود برای خودشان خرج می‌کنند، با عدم حمایت‌های دولت و گرانی دلار مجبور می‌شویم به سمت واردات ماشین آلات دست دوم برویم، اما با محدودیت‌هایی که وزارتخانه تعیین کرده به عنوان مثال هر معدنی که مجوز و پروانه بهره‌برداری دارد اگر این میزان استخراج کند می تواند یک یا دو ماشین وارد کند که واردات یک یا دو ماشین کار احمقانه‌ای است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران گفت: به جای آنکه هر معدنکار دو ماشین سفارش دهد باید شرکت‌هایی مانند هپکو ثبت سفارش انجام دهند و به یکباره ۱۰۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی را وارد کشور کنند، اما این شرکت‌ها به جای همکاری جلوی واردات را گرفتند. درست است باید همه از تولید داخلی حمایت کنیم، اما نه اینکه برای حمایت از یک بخش کوچک از تولید داخلی ممنوعیتی را برای یک بخش بزرگتری را ایجاد کنیم.

شکوری گفت: کشورهای همسایه در بخش راه سازی با توجه به اینکه تمام برندها موجود است و وزارتخانه‌های آنها محدودیتی برای واردات در نظر نگرفته‌اند ترجیح می‌دادند از غلتک‌های هپکو استفاده کنند. چرا تولید داخلی که در ساخت غلتک، گریدرهای جی ۴۰۰ و ماشین های مناسب برای شن و ماسه بسیار خوب است در این زمینه فعالیت نمی‌کند و می‌خواهد تمام ماشین‌ها را تولید نماید؟

وی افزود: در حالی که در هیچ کجای دنیا اینطور نیست که یک کارخانه بخواهد همه ماشین ها را خود تولید کند. اینکه از هر نوع ماشین ده عدد ساخته شود، اختصاصی سازی می‌شود نه سری. ماشین‌های سنگین جی ۴۰۰ در کشور ۸ عدد موجود است. این ماشین رول‌هایی دارد که هر کدام یک تن وزنشان است. شرکت هپکو این رول‌ها را برای ما یک سوم قیمت خارجی ساخت و تحویل داد که شش هزار ساعت هم از قطعه اصلی ایتالیایی بیشتر کار می کرد .سوال من این است: چرا قطعات تولید نمی‌کنید. در کشور ۱۵ هزار ماشین کهنه وجود دارد و می خواهید ۱۱ هزار ماشین کهنه هم وارد کنید. به جای اینکه ماشین کهنه وارد کنید، سرویس و نگهداری دستگاه‌های موجود را انجام دهید. درآمد این کار از تولید ماشین‌الات بیشتر است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=134292
  • 64 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.