تاریخ : شنبه, ۲۱ تیر , ۱۴۰۴

اخبار لحظه

حمایت دولت تنها راهکار حل چالش‌های بخش خصوصی ضرورت تهیه اطلس دفاع غیرنظامی شهری ایران پیشتاز افزایش تولید نفت در جهان افزایش دمای هوا و خطر جدی گرمازدگی علائم ابتلا به سنگ کلیه کاهش نرخ سود بین‌بانکی اعلام زمان پرداخت حقوق معوقه بازنشستگان وزش شدید باد در تهران غنی سازی حقی غیرقابل مذاکره جزئیات مصوبه طرح تشدید مجازات جاسوسی ضرورت طراحی بسته‌های تشویقی برای کمک به آسیب دیدگان تاکید بر نقش کلیدی نواحی در کسب رضایت عمومی شهروندان تدوین و ابلاغ چگونگی بازگشایی ایمن و تدریجی موزه‌ها جزئیات ثبت غارهای خرم آباد در یونسکو ایران‌یار، شبکه همدلی ایرانیان پایداری از اولویت‌های اجرای طرح حمایت از تولید افزایش رسمی قیمت نان مالش چشم عامل افزایش خطر عفونت‌های چشمی سیاهی دورچشم نشانه کمبود ویتامین اعلام زمان واریز مابه‌التفاوت حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان واریز مرحله چهارم کالابرگ الکترونیکی در ابهام جزئیات طرح دریافت غرامت از رژیم صهیونیستی و آمریکا ضرورت اداره کشور بر اساس علم و اخلاق توقف ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی خاموشی در تهران برگزاری جلسات راهبردی مرمت خانه موزه و کتابخانه آیت ا… طالقانی برپایی دو پردیس فرهنگی در مناطق آسیب‌دیده پیش بینی وزش باد شدید در تهران شکیل فوری جلسه کمیسیون نامگذاری معابر تهران آغاز عملیات میدانی بازسازی پایان مرمت میل تاریخی گنبد کاووس افزایش خوداظهاری در سامانه املاک جزئیات طرح تشدید مجازات جاسوسی تغییر ساعات چرخه‌های دوم و سوم تسویه سامانه پایا طبعات قطع همکاری کارگران پیش از پایان مدت قرارداد افزایش سقف کارت به کارت در برنامک‌های پرداخت اهمیت ذخیره سازی کالاهای اساسی برای شرایط بحرانی

34

نقش بی‌بدیل روابط عمومی‌ها در توسعه اقتصادی شرکت‌ها

  • کد خبر : 124334
  • 05 مرداد 1402 - 18:34
نقش بی‌بدیل روابط عمومی‌ها در توسعه اقتصادی شرکت‌ها
رسیدن به توسعه اقتصادی مستلزم به کارگیری تمامی نیروهای جامعه است و یکی از این نیروها، توانایی بهره مندی از ارتباطات است که به عنوان یکی از مهمترین مقوله‌های توسعه مطرح است و در واقع روابط عمومی سومین ابزار ارتباطات یکپارچه بازاریابی است که توسط آن تصویر ذهنی بلند مدتی برای شرکت خلق می‌گردد.

‌علی شریفی؛ سردبیر پایگاه خبری افق تهران؛ در دنیای یکپارچه امروز، روابط عمومی به عنوان اصل اساسی برای رقابت در جامعه جهانی پذیرفته شده و روابط عمومی‌ها برای بهبود وجهه و شهرت کسب‌و‌کارها از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند در واقع یکی از عوامل مهمی که در پیشبرد اهداف و سرنوشت سازمان‌ها اهمیت دارد، کیفیت رابطه آن سازمان با جامعه‌ است و ارتباط با جامعه و مخاطبان با کمک روابط عمومی مثبت باعث می‌شود تا سازمان در دستیابی به اهداف خود موفق‌تـر باشد زیرا سازمان را مرزهایش تعریف نمی‌کند، بلکه سازمان توسط شبکه ذینفعان و مخاطبانش تعریف می‌شود، به همین دلیل و باتوجه به نقش تاثیرگذار فعالیت‌های روابط عمومی، بسیاری از مدیران تصمیم گرفتند تا با راه‌اندازی این بخش ارتباط مفید تری را با افراد خارج سازمان برقرار کنند.

نقش روابط عمومی در بازاریابی، ترمیم تصویر ذهنی شرکت است. چنانچه تصویر ذهنی شرکت که با فعالیت‌های تبلیغاتی و ترفیع فروش خلق شده است، به هر دلیلی خدشه‌دار شود، راه اصلی اصلاح آن به کارگیری روابط عمومی می‌باشد. وظیفه‌ی حساس دیگری که برای روابط عمومی‌ها مطرح است، ساختن چهره ای مناسب از سازمان در میان مردم و مخاطبان اصلی سازمان یا شرکت و نیز مطرح کردن نام (Brand) است که تنها یک روابط عمومی حرفه ای و آگاه از عهده آن بر می‌­آید بنابراین روابط عمومی‌ها، باید برنامه‌ای جامع برای ارتباط با کلیه ذی‌نفعان (مشتریان، سهامداران، تامین کنندگان، کارکنان، جامعه) تدوین کنند و دائما با ذی‌نفعان در ارتباط باشد تا علیه برند شایعه ایجاد نشود .در این مبحث روابط عمومی مترادف است با حفظ و توسعه خوشنامی و برآیندی از آنچه شما می­گویید، عمل می‌کنید و دیگران درباره شما می­‌گویند.

فعالیت‌­های روابط عمومی یک سازمان، می‌بایست در راستای تحقق اقتدار آن سازمان انجام پذیرد. این دستورالعملی است که روابط عمومی‌ها باید در راستای خوشنامی سازمان­‌های خود ترغیب کنند زیرا مردم بر اساس عملکردهای سازمان درباره آن قضاوت می‌کنند و روابط عمومی‌ها باید روی مقوله آموزش نیروهای انسانی نیز سرمایه‌گذاری کنند چرا که آموزش به یادگیری می‌انجامد و یادگیری به تغییر رفتار، به این ترتیب آموزش ابزار هست و یادگیری هدف.

روابط عمومی، سازماندهی روابط یک شرکت یا سازمان با مردم است و این بدان معناست که توسعه شهرت یک شرکت و در نتیجه افزایش میزان درآمد به توسعه روابط مثبت با مردم (جامعه هدف) وابسته است. به بیان ساده تر، بخش بزرگی از سرمایه گذاری در یک شرکت به اعتبار آن در جامعه هدف بستگی دارد و همین نکته مهم ترین دارایی بلند مدت یک شرکت محسوب می‌شود .و گسترش روابط عمومی، راه ­حلی جهت جلب اعتماد و حمایت مردم و در نتیجه فروش و درآمد بالا است، که خود به افزایش نرخ سهام شرکت­ها و در نتیجه جذب سرمایه‌گذار خارجی منتهی می‌گردد. حمایت مصرف کننده داخلی و جذب سرمایه‌گذار خارجی در دنیایی که با رکود اقتصادی مواجه است، خود نشان از حرکت یک کشور به سمت مسیر توسعه و خودکفایی اقتصادی دارد.

شرکت­ها می‌توانند از طریق استفاده از صداقت و انصاف، تاکید برکیفیت خدمات، اشتراک‌گذاری اطلاعات شفاف، ارتباط فعال با مردم و پاسخگو بودن به آنان و ایجاد فضاهایی برای گفتگو با آنان در خصوص خواسته‌های خود از شرکت مورد نظر به بازیابی اعتماد در جامعه بپردازند زیرا سنگ بنای یک رابطه خوب اعتماد است و اعتماد تنها برپایه یک ارتباط آزاد و صادقانه تحقق می‌یابد..

در هر تجارتی، مشتریان حرف اول را می‌زنند و این مشتریان هستند که با تقاضاهای خود و تغییر سلیقه‌هایی که به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد رفتار تولیدکنندگان و صاحبان برندها را نسبت به تولید محصولات جدید هدایت می‌کنند، بنابراین عملکرد روابط عمومی‌ها در حوزه شناسایی محصولات و بازاریابی متفاوت است و از طرفی نمادهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه در گرو سازوکارهایی همچون توزیع عادلانه اطلاعات، روشن گری افکار عمومی، مردم داری و احترام به حقوق انسان‌­ها به منظور افزایش سطح مشارکت است که ماموریت انجام آن به عهده مدیریت روابط عمومی سازمان‌ها است.

بر این اساس، فعالان حوزه ارتباطات و روابط عمومی با تبیین جایگاه علمی و عملیاتی خویش می‌توانند نقش موثری در توسعه اقتصادی شرکت و در نگاه بسیط­‌تر توسعه اقتصادی کشور داشته باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=124334
  • 2907 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.