معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، بیان کرد: بیشتر فیلمهای سینمایی در ایران با مضمون اجتماعی است و فیلمهای کمدی وکودک در رتبههای بعدی قرار میگیرند.
به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، چهارمین کرسی آزاد اندیشی رسانهای با عنوان نئولیبرالیسم واقتصاد سینما در سالن غدیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با حضور دکتر محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، دکتر مهنازرونقی کارگردان و عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، مجید برزگر، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان، امیرپوریا، منتقد و مدرس سینما و دکتر رقیه محمدزاده، مدیر گروه اقتصاد شبکه دو سیما و مدیر سایق فیلم و سریال مرکز نظارت برگزار شد.
امیر پوریا، منتقد سینما در سخنان خود در این نشست اعلام کرد: دولت باید بهطور خاص از فیلمهای سینمایی حمایت کند تا تهیهکنندگان بتوانند با آرامش خاطر فیلمهای خوب، جذاب و پرمخاطب تولید کنند.
منقد سینما در ادامه بیان کرد: برخی سینماگران تصور میکنند که مردم فقط به ذائقه طنز گرایش دارند و از فیلمهای طنز استقبال میکنند. برای همین خاطر این کارگردانها به دنبال ساختن فیلمهای کمدی هستند، در صورتی که مردم به فیلمهای اجتماعی نیز علاقه دارند، ما نگران غلبه فیلمهای کمدی بر فیلمهای جدی هستیم.
امیر حسین پوریا تصریح کرد: بهنظرم سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی نگرانی جدی در خصوص اقتصاد سینما نداشته و اقدامات مثبتی در این خصوص انجام ندادهاند.
وی افزود: برخی مسئولان سینمایی بهدنبال ترویج ذائقهای خاص در فیلمهای سینمایی خودشان هستند و میخواهند وانمود کنند که مردم فیلمهای کمدی را بیشتر دوست دارند در صورتی که اغلب فیلمهای کمدی به معنای واقعی کمدی نیست.
این منتقد و مدرس سینما خاطرنشان کرد: فیلمهای کمدی که به تازگی در ایران ساخته میشود، مجموعههایی از شوخیهای پراکنده هستند که تنها به دلیل اینکه با خط قرمزهایی مثل آقازادهها در فیلم سینمایی رحمان ۱۴۰۰ شوخی میکنند، مورد استقبال قرار میگیرند، در واقع این فیلمها کمدی نبوده و شبهکمدی است.
در ادامه نشست محمود اربابی به ایراد سخن پرداخت، اربابی اظهار داشت: اقتصاد سینما در ایران به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته بوده است، در جهان تعداد بینندگان سینما، یعنی کسانی که به گیشه سینما مراجعه میکنند حدود ۷,۵ میلیارد نفر در سال است.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی افزود : در سال ۹۷ تعداد بینندگان فیلمهای سینمایی ایران که به گیشه مراجعه کردند ۲۸ میلیون نفر بوده است و تعداد سالنهایی که فیلمها در آنها نمایش داده شده، ۵۵۰ سالن است. در سال ۹۰ بینندگان سینمای ایران ۹ میلیون نفر بوده که در سال ۹۷ به ۲۸ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.
اربابی ادامه داد: چهار ملاک در برخورد با فیلم در کشورمطرح است از جمله اینکه آن فیلم در چارچوب سیاستهای فرهنگی کشور باشد، نیازهای مخاطب را مرتفع کند، اقتصاد سینما را مدیریت کند و صلاحیتهای لازم هنری را داشته باشد.
وی در پایان تصریح کرد: بیشتر فیلمهای سینمایی در ایران با مضمون اجتماعی است و سپس فیلمهای کمدی، کودک، دفاع مقدس و سیاسی در رتبههای بعدی قرار میگیرند.
انتهای پیام/