تاریخ : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲

اخبار لحظه

اجرای نورپردازی سه بُعدی در پایتخت احتمال کولاک برف در تهران صادرات غیرمجاز محصولات فولادی ایرانی به کشورهای همسایه افزایش تولید محصولات فولادی فعالیت ۱۵ مرکز معاینه فنی تهران در روز نیمه شعبان ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی جزئیات نحوه اعتراض به دهک‌بندی یارانه‌ها ثبت نام نامزدهای مجلس در سامانه «انتخاب ایران» آئین نامه‌ها مانع از اجرای قانون رتبه بندی معلمان صادرات بیش از ۹۰ درصد آهن اسفنجی در تابستان جزئیات پروژه ساخت مسکن صنعتی در تهران جزئیات عوارض شهری در سال ۱۴۰۳ نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دکترا ضرورت بهره‌گیری از دوچرخه‌ در تهران اعلام سقف نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش ۳۰ درصدی ­تولید ماشین‌آلات معدنی ضرورت تشکیل کانون‌های افکارسنجی برای تأمین نیازهای شهرداری تکنیک‌هایی برای کاهش اضطراب آخرین خرید زمستانی استقلال جدایی قطعی مهاجم پرسپولیس از این تیم بیست و یکمین همایش ملی تعالی سازمانی احداث بزرگترین نیروگاه بادی کشور در فولاد سنگان ارزیابی تعالی سازمانی فرصتی برای رشد نهادینه سازی فرهنگ سازمانی منجر به درخشش فولاد هرمزگان اعلام نحوه اطلاع خانواده‌ها از دهک‌بندی یارانه‌ها بررسی سند ملی صنایع دستی ممنوعیت صادرات اقلام یارانه‌ای اعلام قیمت میوه و سبزیجات در بازار تحویل ۶۰ دستگاه پله‌برقی برای نوسازی پل‌های عابر‌پیاده افزایش تولید با عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی افزایش تعرفه ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۳ تغییر جزئیات سهمیه بنزین خودروها تورم مهمترین عامل تضعیف زندگی ایرانیان ناهمخوانی دستمزد کارگران با تورم ضرورت بارگذاری اطلاعات واگذاری املاک شهرداری در سامانه شفافیت رشد ۲.۴ درصدی تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته

9

مواد غذایی مفید برای رشد مو

  • کد خبر : 120222
  • 30 دی 1402 - 9:00
مواد غذایی مفید برای رشد مو
مصرف موادغذایی با ارزش غذایی بالا مانند تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز و ماهی چرب برای کمک به رشد موها توصیه می شود.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ مصرف موادغذایی با ارزش غذایی بالا مانند تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز و ماهی چرب برای کمک به رشد موها توصیه می شود. سرعت رشد و سلامت موها به عواملی مانند سن، سلامت عمومی، ژنتیک، محیط زیست، داروهای مصرفی و رژیم غذایی وابسته است. اگرچه عواملی مانند سن و ژنتیک را نمی توانید تغییر دهید، یکی از فاکتورهایی که می توانید کنترل بیشتری بر آن داشته باشید رژیم غذایی است.

رژیم غذایی فاقد موادمغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود. مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین B12، ویتامین D، بیوتین، ریبوفلاوین، آهن و سایر موادمغذی با ریزش مو در ارتباط است. همچنین داشتن یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین ها و موادمعدنی می تواند به بهبود رشد مو به ویژه در افرادی با مشکل کمبود موادمغذی کمک کند. در ادامه به توضیح برخی موادغذایی غنی از موادمغذی برای حفظ سلامت و استحکام موها می پردازیم.

۱. تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و بیوتین بوده که این دو ماده مغذی برای رشد موها ضروری است. مصرف میزان کافی پروتئین برای رشد موها اهمیت دارد، زیرا فولیکول های مو بیشتر از پروتئین ساخته شده است. بیوتین نیز برای ساخت کراتین (پروتئین مو) ضروری است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیوتین می تواند به بهبود رشد مو در افرادی با کمبود این ویتامین کمک کند. تخم مرغ همچنین منبع خوبی از ماده معدنی زینک و سلنیوم به حساب می آید که در حفظ سلامت مو موثر است.

 ۲. توت ها
توت ها سرشار از ترکیبات مفید و ویتامین هایی هستند که به رشد مو کمک می کنند. ویتامین C موجود در توت دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می توانند از فولیکول های مو در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کنند. برای مثال ۱ فنجان توت فرنگی ۸۵ میلی گرم ویتامین C دارد که ۱۱۳ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین می کند. بدن همچنین از ویتامین C برای ساخت کلاژن استفاده می کند، به طوریکه این پروتئین از موها در برابر شکنندگی و نازکی محافظت می کند. ویتامین C در کمک به جذب آهن نیز نقش دارد. کمبود آهن باعث کم خونی و در نتیجه ریزش مو می شود.

۳. اسفناج
اسفناج از خانواده سبزیجات برگ سبز بوده که سرشار از موادمغذی مفیدی مانند فولات، آهن، ویتامین A و ویتامین C برای کمک به رشد موها است. مطالعات نشان می دهد که ویتامین A برای رشد موها اهمیت دارد، اما مصرف میزان بالای این ویتامین منجر به ریزش مو خواهد شد. بنابراین بهتر است میزان ویتامین A مورد نیاز بدن را از موادغذایی غنی از این ویتامین دریافت کنید. یک فنجان اسفناج تامین کننده ی ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. اسفناج همچنین منبع گیاهی از آهن محسوب شده که برای رشد موها ضروری است. آهن به سلول های قرمز خون برای حمل اکسیژن به سراسر بدن در جهت تقویت متابولیسم و رشد و ترمیم کمک می کند.

۴. ماهی چرب
ماهی های چرب مانند سالمون، شاه ماهی و خال مخالی منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا۳ برای بهبود رشد موها محسوب می شوند. ماهی چرب همچنین منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین های B برای حفظ سلامت و استحکام موها می باشد. مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین D3 با ریزش مو در ارتباط است.

۵. سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین منبع خوبی از بتاکاروتن است، به طوریکه بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می کند. یک عدد سیب زمینی شیرین متوسط (تقریبا ۱۱۴ گرم) حاوی میزان کافی بتاکاروتن بوده که تامین کننده ی ۱۶۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A است. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین A می تواند در تولید سِبوم برای کمک به حفظ سلامت موها موثر باشد.

۶. آووکادو
آووکادو منبعی از چربی های مفید محسوب می شود. آووکادو منبعی غنی از ویتامین E بوده که حامی رشد موها است. یک عدد آووکادو متوسط (تقریبا ۲۰۰ گرم) تامین کننده ۲۸ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان می باشد و با خنثی کردن رادیکال های آزاد از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند. این ویتامین همچنین از پوست اسکالپ در برابر آسیب و استرس اکسیداتیو محافظت می کند. پوست آسیب دیده اسکالپ منجر به کیفیت ضعیف مو و کاهش فولیکول های مو می شود.

۷. دانه سویا

دانه سویا حاوی ترکیبی به نام اسپرمیدین بوده که برای رشد موها مفید است. براساس مطالعات، مصرف اسپرمیدین به طولانی تر شدن فاز فعال رشد مو به نام آناژن کمک می کند، به طوریکه هر چه بیشتر موها در این فاز بمانند رشد بیشتری خواهند داشت.

شایان ذکر است از دیگر موادغذایی مفید در حفظ سلامت موها می توان به گوشت قرمز، انواع لوبیاها، صدف، مغزهای آجیل و دانه ها اشاره کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=120222
  • 79 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.