تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی مضرات نوشیدن آب یخ در افطار جزئیات آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک نفت و گاز عامل اصلی رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ رُشد تولید فولاد خام ایران سوخت جایگزین راه حلی برای کاهش مصرف بنزین اجاره خانه‌های اشتراکی در تهران جزئیات طرح تشدید مجازات همکاری با کشورهای متخاصم سودجویی از رقابت در فروش نفت ایران بارش باران و وزش باد شدید در تهران استقبال ورود گردشگران از در کوچه تکیه دولت ممنوعیت اتراق در بوستان‌ها به دلیل هشدار هواشناسی ضرورت تخصیص بودجه برای مرمت آثار فرهنگی تهران

4

نگارخانه‌های پایتخت میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی

  • کد خبر : 109324
  • 29 دی 1401 - 10:13
نگارخانه‌های پایتخت میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی
نمایشگاه‌هایی همچون «انهدام»، «نگاه نو»، «زنو نگاه کن»، هفته اول بهمن، ماه دوم زمستان در گالری‌ها و نگارخانه‌های پایتخت میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران؛ نمایشگاه‌هایی همچون «مزایده زیروآکشن»، «انهدام»، «مرگ قو»، «نگاه نو»، «زنو نگاه کن»، «زخم غزه» هفته اول بهمن در گالری‌ها و نگارخانه‌های مراکز فرهنگی هنری شهر تهران میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستند که در این گزارش معرفی خواهند شد. همچنین بعضی از گالری‌ها همچنان میزبان نمایشگاه‌هایی از هفته‌ها و ماه گذشته هستند.

«مزایده زیروآکشن» و «انهدام» در آرتیبیشن

نمایشگاه گروهی چاپ دستی هنرمندان پیشکسوت؛ محمد احصایی، ناصر عصار، ناصر اویسی، علی اکبر صادقی، فرشید ملکی، هوشنگ سیحون و حسین زنده‌رودی با عنوان «مزایده زیروآکشن» جمعه (۳۰ دی) ساعت ۱۷ در گالری آرتیبیشن افتتاح می‌شود و تا سوم بهمن از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در این گالری به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گل نبی(غرب)، میدان احمدی روشن (کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک ۶ دایر است.

همچنین نمایشگاه گروهی نقاشی «انهدام» با آثاری از طاهر پورحیدری، علیرضا چلیپا، جواد مدرسی، نجمه کزازی، حسین تمجید، رامتین زاد، پگاه رجامند، مرتضی یزدانی و پونه اوشیدری، ۲۹ دی تا نهم بهمن به صورت مجازی در این گالری میزبان علاقه‌مندان است.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم شهرزاد رویائی آمده است: «انهدام از مرگ تا ویرانی، از فساد تا تباهی؛ آنچه برجا می‌ماند میراث انهدام است. انهدام را می‌توان در گذر روزگار دید یا هنگام پا گذاشتن به سن. رد انهدام را می‌توان در فساد پی گرفت که تصویرش به مرور عیان می‌شود. اما همچنان از دست رفتن عزیزی یا ویرانی عمارتی به‌ جای مانده از روزگارانی قدیم هم برای ما یادگاری از همین پدیده است. انهدام همچون تصویری موحش، اول در نگاه‌مان ظاهر می‌شود و بعد گریبان روح و جان‌مان را می‌گیرد. گویی این‌جا، همان نقطه‌ای است که هنرمندان دست به کار می‌شوند تا انهدام را با تمامی وجوه دشوار و چندگانه‌اش، پیش چشم‌مان مصور کنند. پس اگر این رابطه‌ مستقیم و سرزنده میان هنرمند و احساسش نباشد شاید هیچ تصویری هم به جا نماند؛ تصاویری که می‌کوشند روح، جان و روان‌مان را از آنچه است بیدار کنند.

هر ویرانی گرچه ناامنی بستری که به عادت‌های ما مرتبط می‌شود را گوشزد می‌کند اما به قطع که بسیاری مواقع این ویرانی بستر امن فردا را رقم می‌زند. انهدام خانه، ارتباط، وطن و هر آنچه که ما فکر می‌کنیم به قطعیت و ثبات رسیده و این مقوله متضاد ساختن و رویش است در نتیجه می‌توان مقوله‌ تخریب را به زیبایی نگریست و به استقبال ویرانی رفت، آن هنگام که دیوارهای کهنه ما را به آسمان آفتابی بعد از خود فرامی‌خوانند. چه بسا که مسیر انهدام تا پیش از رسیدن به تصویر فاضله نیز همان زیبایی در پس زشتی را در بر دارد. همان گونه که فردریش شیلر در ۱۷۹۲ در مقاله‌ای با عنوان «درباب هنر تراژیک» نوشت: «چیزهای ناراحت‌کننده و ترسناک حتی دهشتناک، به طرز مقاومت‌ناپذیری برای ما اغواگر هستند. گویی ما در مواجهه با ویرانی و وحشت از سوی دو نیروی هماورد همزمان جذب و دفع می‌شویم و این پدیده‌ای مشترک در میان همه آدمیان است.» نمایش گروهی «انهدام» نیز با آثاری از هنرمندان معاصر در پی نمایش زیبایی‌های ناشی از پدیده‌ انهدام و ویرانی است.»

نمایش «خواهی جواب حاضر، اینک من ایدرم» و «مرگ قو»

نمایشگاه‌های آثار نقاشی پروین شکری با عنوان «خواهی جواب حاضر، اینک من ایدرم» و «مرگ قو» از آثار زهرا شاه‌چراغی، ۳۰ دی تا ۱۸ بهمن (دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۱) در گالری اُ واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ١٨ برپاست. گالری روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.

«نگاه نو» در نگارخانه آفتاب

نمایشگاه عکس با عنوان «نگاه نو» به هنرمندی ساناز جدی روز جمعه (۳۰ دی) ساعت ۱۴ تا ۱۶ در نگارخانه آفتاب فرهنگسرای نهج البلاغه به نشانی خیابان دکتر شریعتی، روبه روی خیابان شهیدکلاهدوز (دولت)، خیابان امامزاده افتتاح می‌شود و تا هشتم بهمن همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۶ میزبان علاقه‌مندان است.

این رویداد هنری با نمایشگاه‌گردانی جواد علمی‌نیا مدیر گروه هنری تصویر فصل با موضوع طبیعت و پرتره‌های انسانی، با نمایش ۲۵ اثر در سایز ۷۰×۵۰ و ۳۰×۴۰ برگزار می‌شود. لیلا اکبری امور اجرایی این نمایشگاه را برعهده دارد.

«زنو نگاه کن» در فرهنگسرای ارسباران

فرهنگسرای ارسباران با مشارکت موسسه مردم نهاد «زنو» نمایشگاه گروهی نقاشی «زنو نگاه کن» را با هدف توانمندسازی و مهارت‌آموزی رهیدگان از سوختگی، آگاهی‌رسانی و فرهنگسازی برگزار می‌کند.

زنو به معنای زندگی از نو فضایی برای آموختن مهارت کاربردی، توان‌افزایی، کاریابی و کارآفرینی برای افراد رهیده از سوختگی است تا بتوانند با تکیه بر توانمندی خود با حضور در اجتماع فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

این نمایشگاه یک روزه که شامل آثار نقاشی پروژه مهارت‌آموزی رهیدگان از سوختگی است، روز پنجشنبه (۲۹ دی) از ساعت ۱۵ تا ۱۹:۳۰ در فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا برپا خواهد بود.

«زخم غزه» در موزه فلسطین

نمایشگاه آثار نقاشی از هنرمندان فلسطینی با عنوان «زخم غزه» از ۲۸ دی تا پنجم بهمن همه‌ روزه به ‌جز ایام تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، خیابان برادران شهید مظفر، شماره ۷۴ دایر است.

در این نمایشگاه که به مناسبت روزه غزه برپا شده، ۲۹ اثر از ۲۸ هنرمند فلسطینی به نمایش گذاشته شده است، آثار این نمایشگاه مأخوذ از گنجینه آثار فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران است.

«یاد حبیب» در گالری عالی

نمایشگاه «یاد حبیب» شامل نقاشی‌ها و پوسترهایی با موضوع پرتره‌هایی از زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی و هنر مقاومت از ۲۶ دی تا پنجم بهمن روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ در گالری ابوالفضل عالی یک حوزه هنری انقلاب اسلامی به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برپاست.

این نمایشگاه شامل ۳۲ پوستر از هنرمندانی همچون ابوالفضل خسروی، امیر دستمردی، حامد مغروری، حسین یوزباشی، حمید قربان‌پور، لیلا نیرومند، مجید قادری، محمدرضا دوست‌محمدی، وحید حقی، علی وزیریان، یونس رجبی، محمدرضا فراهانی و دانیال فرخ و هفت اثر نقاشی از عبدالحمید قدیریان، صدیقه سلمان، منصوره عالیخانی، کامیار صادقی، حسین عصمتی، علی پتگر و سیدمسعود شجاعی طباطبایی است.

آیین گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد حبیب‌الله صادقی هنرمند نقاش، گرافیست، کاریکاتوریست و منتقد هنری ۲۶ دی در قالب چهار رویداد هنری با عنوان «یادِ حبیب» در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. رونمایی از اثر ناتمام این هنرمند فقید با عنوان «نازنین بانوی دو عالم» و سردیس وی که توسط نادر قشقایی ساخته شده است و اکران فیلم مستند پرتره «هنرمند واحد ۵» به کارگردانی محمدصالح حجت‌الاسلامی و تهیه‌کنندگی حسین نشاطی روایتی از زندگی هنری و حرفه‌ای زنده یاد صادقی از بخش‌های این برنامه بود.

«اوهام سایه‌ها» در نگارخانه آفرینش نور

نمایشگاه گروهی نقاشی شامل آثار جمعی از هنرمندان جوان با عنوان «اوهام سایه‌ها» روز پنجشنبه (۲۹ دی‌) ساعت ۱۰ تا ۱۲ در نگارخانه آفرینش نور واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی، بعد از پل شهید ستاری، جنب شهر کتاب، مجتمع فرهنگی هنری نور افتتاح می‌شود و از یکم تا ۱۲ بهمن از ساعت ۹ تا ۱۷ در این نگارخانه میزبان علاقه‌مندان است.

نمایشگاه «اوهام سایه‌ها» شامل آثار هنرمندان؛ زهرا بهرامی، آذر رمضانی، لیلا ابراهیمی و یاسین سعیدی است که با تکنیک نقاشی سیاه قلم و کنته خلق شده است.

«جادوی رنگ» در نگارخانه اندیشه

نمایشگاه «جادوی رنگ» مجموعه آثاری از شقایق قیدی از ۲۳ دی تا ششم بهمن از ساعت ۹ تا ۱۷ در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه برپاست.

قیدی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۹ زیرنظر استاد مجید اروری آغاز کرده و دوره نقاشی آبرنگ را زیرنظر استاد حمید نوروزی در سال ۱۳۸۶ پشت سر گذاشته است. اثر رنگ روغن او با عنوان «امید به پرواز» در سال ۱۳۹۴ در کتاب ۱۱۰ اثر برگزیده نقاشی منتشر شد.

همچنین این هنرمند گواهینامه فنی و حرفه‌ای خود در زمینه نقاشی پیشرفته را در سال ۱۳۹۹ دریافت کرده است. او همچنین در نمایشگاه‌های نقاشی گروهی و انفرادی متعددی نیز حضور داشته است.

نمایشی از آثار تصویرگری بهزاد غریب‌پور در موزه کودک کانون

موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور بزرگداشت زنده‌یاد بهزاد غریب‌پور و مرور خاطرات حضور او در کانون اقدام به برگزاری نمایشگاهی از منتخب آثار تصویرگری کتاب و پوسترهای این هنرمند فقید کرده است.

‌این نمایشگاه شامل ۵۰ قطعه تصویرگری کتاب‌هایی همچون پلنگ سیاه، راز آبگیر، پرنده طلایی، کچل کفترباز و استاد خیمه شب‌بازی می‌آموزد و طرح روی جلد کتاب‌های یک وجب از آسمان، نخل و باران، شیشه آواز، مرغ عشق، راهزنها و ۲۰ پوستر فیلم و تئاتر حاصل تلاش و حضور ارزشمند زنده یاد غریب‌پور در کانون است.

غریب‌پور متولد سال ۱۳۳۶ در سنندج بود و در سال ۱۳۵۸ فعالیت خود را در کانون به‌ عنوان مربی نقاشی پاره‌وقت مرکز شماره یک کانون تهران آغاز کرد و پس از آن در آذر سال ۱۳۶۰ به فعالیت‌های هنری‌اش به‌ عنوان نقاش و گرافیست در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوحوانان ادامه داد.

همکاری وی با بخش گرافیک کانون او را به‌ عنوان یکی از هنرمندان شاخص کانون به جامعه هنری معرفی کرد و از او طی این سال‌ها آثار ارزشمندی در حوزه کتاب کودک و نوجوان و طراحی پوستر برجای مانده است. بهزاد غریب‌پور پس از مدت‌ها تحمل بیماری ۲۲ آذر امسال در ۶۵ سالگی در خارج از کشور درگذشت.

این نمایشگاه از ۲۴ دی تا ۱۰ بهمن روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۶ در موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون واقع در خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان علاقه‌مندان است. طراحی پوستر این نمایشگاه را مهشید مهاجر بر عهده داشته است.

«روزنه‌ی نور» در باوان

نمایشگاه گروهی «روزنه‌ی نور»، ۲۲ دی تا ۲۰ بهمن یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک هفت دایر است.

در بیانیه نمایشگاه آمده: ««مشاهده و دریافت» عنوان مجموعه نمایشگاه‌ سالانه‌ گالری باوان است که فارغ از موضوع، نمایه‌ای از تفکر و خط سیر گالری و فرصتی جهت ایجاد گفتمان میان هنرمندان است. در این مجموعه نمایشگاه‌ها مخاطب با طیف متنوعی از رویکردهای هنرمندان در قبال زیبایی‌شناسی و تکنیک روبه‌رو می‌شود.

در دومین دوره‌ این مجموعه که «مشاهده و دریافت؛ روزنه‌ی نور» نام دارد؛ آثاری از پونه اوشیدری، شبنم جهانشاهی، آهو حامدی، ثریا شرقی، رقیه نجدی، مهسا طهرانی و لاله معماراردستانی به نمایش درآمده است. هر یک از هنرمندان این نمایشگاه با نگاه منحصر به فرد خود سعی داشته‌اند در این برهه‌ زمانی واکنشی به رویدادهای تاریخی و اجتماعی دوران حاضر داشته باشند.»

«نور هدی نور حسین (ع) است و بس»

نمایشگاه «نور هدی نور حسین (ع) است و بس» با ۴۸ تابلوی نقاشی و ۶ مجسمه برنزی از آثار عبدالحمید قدیریان از هنرمندان نقاش و مجسمه‌ساز و چهره برگزیده هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰، از ۱۷ دی تا هفتم بهمن روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران به نشانی انتهای خیابان پاسداران، رو به روی ضلع غربی بوستان نیاوران برپاست. قدیریان در این نمایشگاه سعی کرده بر نقش نور الهی در جنگ ترکیبی با رژیم اشغال‌گر قدس تمرکز کند.

«آسمان آبی» در خانه کاریکاتور ایران

نمایشگاه کارتون «آسمان آبی» با موضوع آلودگی هوا و نمایش آثار جمعی از هنرمندان ایرانی و بین‌المللی از ۱۴ دی تا ۱۴ بهمن روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۶ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۲ به استثنای روزهای تعطیل در خانه کاریکاتور ایران به نشانی خیابان دکترشریعتی، تقاطع اتوبان شهیدهمت، خیابان شهید داود گل نبی غربی، بعد از میدان احمدی روشن (کتابی)، پلاک ۴۴ میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه آثار ۲۰ هنرمند ایرانی و خارجی با رویکرد آلودگی هوا و موضوع‌های معضلات شهری و مسائل زیست محیطی به نمایش گذاشته شده است.

نمایش «کآرام جانم می‌رود»

نمایشگاه عکس «کآرام جانم می‌رود» به مناسبت سومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی به همت خانه عکاسان ایران از ۱۳ دی تا پنجم بهمن‌ به جز روزهای پنجشنبه‌ و جمعه از ساعت ۹ تا ۱۸ در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران به نشانی حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه، تقاطع خیابان حافظ برپاست.

این نمایشگاه شامل ۶۵ عکس از ۳۷ عکاس است که برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی در شهرهای کربلا، اهواز، تهران، قم و کرمان را روایت می‌کند.

مجسمه‌های مریم کوهستانی در هور

نمایشگاه مجسمه‌های مریم کوهستانی نهم دی تا دوم بهمن همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در نگارخانه هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، پلاک ۱۲ برپاست.

در بیانیه نمایشگاه آمده است: «پس به من یک بدن بدهید، بدنی آرام بی‌تاول، بی‌یاد، بی‌فراموشی، نه برای از دست دادن که برای یک زندگی ساده، بی‌تکرار، سوت قطار مترو که از زیرزمین خانه می‌گذرد، یک کاسه سوپ داغ که در تنهایی کسی خورده می‌شود. آواز زن همسایه که از تهویه حمام شنیده می‌شود و تاریکی که مثل ملحفه‌ خنک روی تن کشیده می‌شود به خواب می‌رود، چیزی نیست عزیزم! همه چیز خوب است، تاریکی است فقط و دستی روشن که تا ابد به دنبال تن گم شده‌اش می‌گردد.»

نمایشگاه «مسیح علیه السلام» در باغ موزه نگارستان

نمایشگاه موقت «مسیح علیه السلام» به مناسبت سالروز ولادت مبارک حضرت عیسی بن مریم (ع) و آغاز سال نوی میلادی از نگاه تابلو نقاشی‌های باغ موزه نگارستان با آثاری از استادان فتح الله عباد، حسین محجوبی و علی محمد حیدریان، از پنجم دی تا پایان بهمن در تمامی ایام هفته به غیر از روزهای دوشنبه و ایام سوگواری از ساعت ۹ تا ۱۷ در این باغ موزه به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع دایر است.

«کودکان دیروز» در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه عکس تاریخی «کودکان دیروز» به مناسبت گرامیداشت یکصد و هشتادمین سال ثبت نخستین عکس در ایران از ۲۶ آذر تا ششم بهمن روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸ تا ۱۷ و پنجشنبه ساعت ۸ تا ۱۳ در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز برپاست. موزه عکسخانه شهر این نمایشگاه را بر اساس عکس‌های گنجینه خود و تصاویری از کودکان ایران زمین در دوران گذشته برگزار کرده و شامل ۲۰ قطعه عکس ۲۰ در ۳۰ سانتی‌متر است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=109324
  • 18 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.