تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی مضرات نوشیدن آب یخ در افطار جزئیات آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک نفت و گاز عامل اصلی رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲

2

تصمیمی جدید برای «بقعه بی‌بی شهربانو»

  • کد خبر : 102204
  • 14 مهر 1401 - 11:32
تصمیمی جدید برای «بقعه بی‌بی شهربانو»
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهر ری در حالی از مشارکت کارخانه سیمان در مرمت اضطراری «گنبد بی‌بی شهربانو» خبر داد که گمان می‌رود ترک‌های این بقعه ناشی از فعالیت این کارخانه باشد

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران؛ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهر ری در حالی از مشارکت کارخانه سیمان در مرمت اضطراری «گنبد بی‌بی شهربانو» خبر داد که گمان می‌رود ترک‌های این بقعه ناشی از فعالیت این کارخانه باشد و این پرسش را پیش می‌آورد که با ادامه فعالیت کارخانه سیمان، چه ضمانتی وجود دارد دوباره آن حادثه برای بقعه بی‌بی شهربانو تکرار نشود و مرمت اضطراری علاج واقعه باشد؟

به دنبال انتشار تصاویری از وضعیت وخیم گنبد بی‌بی شهربانو در شهر ری و نسبت آن به انفجارهای پی در پی معادن و فعالیت‌های کارخانه سیمان ری در حریم و عرصه این اثر، قرار بر این بود در جلسه‌ای با حضور مسئولان کارخانه سیمان و سازمان اوقاف درباره بقعه بی‌بی شهربانو تصمیم نهایی گرفته شود. نوروز تقی‌پور ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهر ری اظهار کرد: این جلسه در دفتر آقای یزدی‌خواه ـ نماینده تهران، ری و شمیرانات ـ با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، رییس سازمان اوقاف، اعضای هیأت مدیره کارخانه سیمان، نماینده محیط زیست تهران و شهرداری منطقه ۲۰ برگزار شد. در این جلسه درباره فعالیت‌های کارخانه سیمان بررسی‌هایی انجام و مقرر شد که پیمانکار میراث فرهنگی برای مرمت اضطراری و استحکام‌بخشی بقعه معرفی شود.

او افزود: مطالعات، پژوهش و مرمت بقعه بی‌بی شهربانو اقدامی مشترک بین میراث فرهنگی، اوقاف و کارخانه سیمان است و در هزینه‌های آن مشارکت می‌کنند. مطالعات درباره بقعه‌ بی‌بی شهربانو آغاز شده و در حال انجام است. بعد از اعلام نتایج این مطالعات، مرمت و استحکام‌بخشی آن توسط پیمانکار ما [میراث فرهنگی] انجام می‌شود.

تقی‌پور درباره ادامه فعالیت کارخانه سیمان نیز گفت: در این جلسه ما درباره حوزه میراث فرهنگی و بقعه بی‌بی شهربانو صحبت کردیم و ادامه فعالیت این کارخانه بحث محیط‌ زیستی و سایر ادارات ذی‌ربط است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهر ری پیش‌تر درباره ارتباط ترک‌های گنبد بی‌بی شهربانو با فعالیت کارخانه سیمان و انفجار معادن، گفته بود: مشاوری که معرفی کردیم دقیق آنجا را بررسی کرده، اما هنوز گزارش نهایی را ندیده‌ام که به این سوال پاسخ قطعی بدهم، آنچه برای برای ما حائز اهمیت است، بحث استحکام‌بخشی و مرمت آنجاست. این‌گونه بناها، قدیمی هستند و پی و فوندانسیون ندارند، ابتدا این بناها بودند و بعد کارخانه‌ها پدید آمدند. این احتمال وجود دارد که این ترک‌ها ناشی از فعالیت کارخانه سیمان باشد، اما باید گزارش نهایی را ببینیم.

تقی‌پور درباره توقف فعالیت کارخانه سیمان ری با توجه به هشدارهای مکرر درباره مخاطرات آن برای میراث فرهنگی ری اظهار کرده بود: این کارخانه با مجوزی که به آن داده‌اند، در حال فعالیت است. برای ادامه فعالیت آن باید مسلولان رده‌های بالاتر ورود کنند و همه ابعاد را برای ادامه فعالیت این کارخانه در نظر بگیرند. در واقع برای ادامه فعالیت این کارخانه باید نگاهِ ملی باشد و همه دستگاه‌های مرتبط باید تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=102204
  • 18 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.