تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها انتقاد از عملکرد شهردار در بی‌توجهی به تکثر سلایق فرهنگی تهران پیش‌بینی وضعیت تورم در ایران شرکای تجاری معدنی در سال ۱۴۰۲ مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ رونق صادرات با حذف ارز نیمایی در صنعت فولاد حذف سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌ در دنیا افزایش کاذب قیمت مسکن در بازار افتتاح بلدیه تا روز تهران کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت تغییر روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت سرنوشت نامعلوم عمارت مسعودیه تهران نامه رسمی فدراسیون فوتبال به AFC برای تغییر مالکیت پرسپولیس و استقلال جزئیات فروش آنلاین میوه در میادین و میوه و تره‌بار تهران شیوه‏‏‌های معدن‌کاری با مسئولیت اجتماعی تغییر سقف برداشت از حساب بانکی افزایش تعطیلی‌ها مخالف تحقق شعار سال بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس تاثیر تحریم‌های تازه بر نفت ایران ۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا ورود ۵۰۰۰ اتوبوس جدید تا پایان سال به تهران آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز ضرورت ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران انتقاد از عملکرد شهرداری در توجه به معماری ایرانی- اسلامی انتقاد از نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها اعلام زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه ابلاغ دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن

4

رشد شاخص بازار سهام ایران علارغم بی‌ثباتی نرخ ارز

  • کد خبر : 102007
  • 11 مهر 1401 - 9:59
رشد شاخص بازار سهام ایران علارغم بی‌ثباتی نرخ ارز
یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با این که قیمت‌های جهانی در حال ریزش و سهام تمام بازارهای جهان منفی بود، بازار سرمایه ایران شاخص چهار برابر شد و قیمت بعضی از سهم ها مانند پالایشگاهی به رغم افت در دنیا، هفت الی هشت برابر افزایش پیدا کرد.

حمید شانه ای، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی افق تهران گفت: با این که قیمت‌های جهانی در حال ریزش و سهام تمام بازارهای جهان منفی بود و  نفت به کمتر از ۱۰ دلار رسیده بود و کامودیتی‌ها نیز به شدت با ریزش مواجه شدند، اما در  بازار سرمایه ایران شاخص چهار برابر شد و قیمت بعضی از سهم ها مانند پالایشگاهی به رغم افت در دنیا، هفت الی هشت برابر افزایش پیدا کرد.

وی افزود: مشابه جریان فوق در سال ۹۲ و ۹۱ هم رخ داد. هنگامی که بازار روند نزولی را طی می کند، دقیقا به نقطه ارزندگی برای بازگشت نمی رسد و خیلی پایین تر از قیمت های ارزندگی حرکت می کرد و هنگامی که روند صعودی شکل می گرفت، قیمت ارزندگی آن را متوقف نمی کند و بالاتر از آن میل پیدا می کند، به عبارتی حالت اینرسی مانند پیدا می کند که دائما حول ارزندگی بالا و پایین حرکت می کند که این طبیعی است، البته عوامل مختلفی مانند مباحث سیاسی، ابهام مربوط به برجام، قیمت گذاری دستوری، بحث بودجه و… وجود دارد که به این مسایل دامن زده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به دنبال سقوط شدید در  سال ۹۹ و پس از آن ریزش سنگینی که بازار سرمایه اتفاق افتاد، موجب شد که قیمت بیشتر خوشبینی و اعتمادی که مردم عادی به بازار بورس داشتند، از میان رفت و آن افراد باعث رونق بازار شدند، اما نزدیک به دو سال است که بازار سرمایه تغییر نکرده است و رکوردی در معاملات حکم فرماست، به حدی که حجم معاملات افت پیدا کرده است.

شانه ای گفت: بنابراین برای رونق این بازار یک محرک نیاز است تا فعالان این بازار را به حرکت وادار کند، تا به مرور زمان پس از چند درصد رشد، شاخص به یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسد و آن زمان است که مردم از آمادگی لازم برای حضور در بازار برخوردار خواهند شد.

این فعال بازار سرمایه معتقد است که وضعیت بازار چندان بد نیست، شاید در بسیاری از سهم ها مانند پتروشیمی ها و صنایع بزرگ جذابیت چندان بالایی نداشته باشیم، اما محرک رو به پایین هم نداریم. اگرچه قیمت کامودیتی ها ریزش داشته اما قیمت سهم ها نیز پس از آن ریزش داشته است.

این تحلیل گر بازارهای مالی ابراز داشت:  p/E تحلیلی سهم ها نیز ۶الی ۷ واحد است. در مواردی از سهم ها مانند فولاد مبارکه و پالایشگاهی ها همچنان  جذابیت خود را دارند، البته باید دید در نیمه دوم سال چه وضعیتی پیدا خواهند کرد.

شانه ای گفت: زمانی که بازار سرمایه تا ۴۰ درصد رشد کند، آن زمان است که تازه مردم عادی سرمایه های خود را به بازار سهام منتقل می کنند، در این زمان حرفه ای های بازار سهام نیز از فروش دست می کشند، بنابراین قیمت سهام ها رشد می کند تا زمانی که تعادل جدید برقرار شود و شاخص به اندازه ای برسد که واقعا باید در آن جا باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: بنابراین برای این که بازار سهام رشد ۴۰ درصدی خود را شروع کند به یک محرک نیاز دارد و این این محرک می تواند مانند گذشته دلار باشد.

وی افزود: هر زمان  نرخ دلار تغییر می کرد، اول قیمت سکه واکنش نشان می‌دادند و پس از دو الی سه ماه بازار سرمایه حرکت خود را شروع می کرد و  زمانی هم که دلار متوقف می شد، رشد شاخص کل بورس ادامه می یافت و بازار سرمایه چنین وضعیتی را  در خرداد ماه ۹۲ تجربه کرده بود، اما شاخص شش ماه پس از آن بالا رفت.

این تحلیل گر بازار سرمایه ابراز داشت: در سال های ۹۹ و ۹۸ نرخ دلار استیبل بود اما بازار سهام بالا می‌رفت. دلار  ۴۲۰۰ تومانی در اواخر  فروردین سال ۹۷ متولد شد و دلار آزاد در سه ماهه اول سال بعد تا ۷ هزار تومان افزایش نرخ پیدا کرد و تقریبا دوبرابر شد، اما بازار منفی بود، اما پس از آن بازار در سه الی چهار ماه شاخص کل بورس دوبرابر شد.

وی افزود: بازار نیازمند یک محرک در مرحله اول دلار  و محرک دوم قیمت کامودیتی ها است و یا این که در نیمه دوم سال بحران اوکراین و روسیه به گونه ای باشد که  پالایشگاهی ها سریع تر رشد کنند یا  قیمت فولاد، اوره یا عرضه در محصولاتی پتروشیمی باعث شود که قیمت آن ها رشد پیدا کند.

حمید شانه ای در پایان تاکید کرد: یکی از ابهامات بازار این است که در نیمه دوم سال هنگام تعیین بودجه، عنوان می شود که نرخ گازوییل چه می شود، بنابراین مجموع این مسائل وضعیت بازار را مشخص خواهد کرد. تا محرکی نیاید بازار حرکت نخواهد کرد و همین طور نوسان می کند تا محرکی به وجود آید.

انتهای پیام./

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=102007
  • 22 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.