به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران؛ نمایشگاه کانسپچوال آرت و مینیمالیسم با دعوت از خبرنگاران بخش فرهنگ و هنر و با حضور عبدالرضا اسلامی کولایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، محمد زارع مشاور عالی موزه و بهرنگ صمدزادگان در سالن کنفرانس کتابخانه موزه برگزار شد.
عبدالرضا اسلامی کولایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، در خصوص مستند سازی آثار موزه بیان کرد: کار مستندسازی با اندازه گیری آماری بر حسب تعداد آثار موجود در گنجینه با مطالعه و سنجش اصالت اثر و اسناد خرید و فروش و ضمانت ها و گواهی های مربوط به سلامت اثر در بخش آثار خارجی پایان یافته است بطوری که میدانیم به شکل دقیق و مشخص چه تعداد اثر از چه هنرمندانی با چه موضوع و تکنیکی و مربوط به چه دوره تاریخ هنری در دسترس ما قرار دارد. در بخش داخلی هم کار همچنان ادامه دارد و مطالعه فنی و بررسی اسناد در حال انجام است که با پایان یافتن آن می توانیم نسبت به ارائه آمار دقیق کیفی و کمی درباره گنجینه آثار موزه معاصر تهران اقدام کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان شرایط دسترسی کنشگران رسانه ای در بخش فرهنگ و پژوهشگران هنری بمنظور بازدید از گنجینه آثار موزه هنرهای معاصر تهران را فراهم کرد گفت: «تصمیم قاطع و نهایی به تنهایی با رئیس موزه نیست، با وجود دارا بودنم از این سطح از اختیارات، ملاحظاتی وجود دارد که حتی از دفتر ریاست جمهوری هم برای تعیین معیار چگونگی ورود اشخاص و هویت بازدیدکنندگان و نگهداری و حفاظت از این آثار نظارت جدی و سختیگیرانه ای را اعمال می نمایند. به هر روی نام این مخزن، گنجینه است و اگر قرار باشد بازدید از آن به راحتی صورت گیرد و در دسترس همه افراد قرار گیرد دیگر با چیزی بنام گنجینه روبرو نخواهیم بود. مسئله ای که در تمام دنیا مطرح هست و به آن توجه میشود.»
در حاشیه این نشست که به منظور گفت و گو پیرامون نمایشگاه و اهداف آن برگزار شد، بهرنگ صمدزادگان بیان کرد: از سال ۷۷ و از زمانی که دانشجو بودم با مقاله ها و پژوهش هایی که هنرمندان مدرنیسم نگاشته بودند مواجه شدم که از همان زمان رویکرد من نسبت به این نمایشگاه شکل گرفت تا اینکه زمان گذشت و ما به اینجا رسیدیم و این آثار به نمایش درآمد.
صمدزادگان در توضیح نگاه خود به برپایی نمایشگاه های دایمی خاطرنشان کرد: ما نیاز بیشتری به شکل گیری موزه های هنری به صورت دایمی داریم تا بتوانیم آثار ارزشمند را بصورت مستمر به منظور خوانش، مطالعه و پژوهش در دسترس بازدیدکنندگان قرار دهیم.ما در این نمایشگاه آثار ارزشمندی را به نمایش گذاشتیم که تاکنون هیچ پژوهشی بر روی این آثار انجام نشده و حتی از وجود آنها در گنجینه نا آگاه و بی اطلاع بوده ایم، بطوری که هیچیک از مسیولین موزه پیش از این زمان گزارشی از وجود آنها ارائه نکردند. بنابراین نمایش هم داده نشدند برای نمونه اثری با عنوان «پیشرفت» از دانلد جاد یک هفته پس از انقلاب در سال ۵۷ به گنجینه موزه وارد شد اما تا پیش از نمایشگاه نمایش داده نشده بود و در واقع پس از ۴۴ سال یک اثر هنری ارزشمند از درون گنجینه کشف شد و در این نمایشگاه درمعرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
او هدف از برگزاری نمایشگاه کانسپچوال آرت و مینیمالیسم اینگونه شرح داد: ما کار را به گونه ای دنبال کردیم تا ناظر ورود افرادی به نمایشگاه باشم که به قصد استراحت و تفریح به فضا و محوطه پارک لاله آمده اند و بعد توجه شأن به این نمایشگاه جلب شود و از موزه بازدید کنند و از این طریق با هنر گذشتگان که پیش زمینه ی هنر معاصر را فراهم کرد، آشنا شوند.
صمدزادگان افزود: در استیتمنت نمایشگاه در تعریف واژه مینیمالیسم به فرهنگ واژه های دهخدا استناد کردم. در توضیح سهل تر عنوان نمایشگاه نیز برای تماشاگر پارسی زبان عبارت کمینه گرایی را برای معنا کردن مینیمالیسم مبنا قرار دادم و در نگارش این عبارت به نوعی ساختار را برهم زدم و دو کلمه مینی و مالیسم را برای ساده خوانی و فهم راحتر از هم جدا کردم.
همچنین در پایان نشست سعید میری در خصوص افت زدایی از گنجینه آثار مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران به ویژه دو اثر مهم به نمایش درآمده در این نمایشگاه که حواشی زیادی را هم برای مدیران فرهنگی و رییس موزه بهمراه داشت گفت: افت زدایی از آثار به پشتوانه سالها تجربه و کار فنی در این بخش توسط گروه ما بعنوان پیمانکار در مدت یک روز انجام گرفت و در ادامه نیز با هماهنگی رییس موزه اقدام های مهمی برای پاکسازی و حفاظت گنیجنه آثار در زمان های معین انجام خواهد گرفت.
مهندس میری در پایان تصریح کرد: پیش از این در موزه هنرهای معاصر تهران کاری به این شکل، اجرا نشده بود اما خوشبختانه امروز این پروژه با کار گروهی و برنامه ریزی دقیق در سالن کتابخانه ملی ایران انجام شد.
انتهای پیام/
مسعود نجاری