تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها انتقاد از عملکرد شهردار در بی‌توجهی به تکثر سلایق فرهنگی تهران پیش‌بینی وضعیت تورم در ایران شرکای تجاری معدنی در سال ۱۴۰۲ مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ رونق صادرات با حذف ارز نیمایی در صنعت فولاد حذف سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌ در دنیا افزایش کاذب قیمت مسکن در بازار افتتاح بلدیه تا روز تهران کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت تغییر روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت سرنوشت نامعلوم عمارت مسعودیه تهران نامه رسمی فدراسیون فوتبال به AFC برای تغییر مالکیت پرسپولیس و استقلال جزئیات فروش آنلاین میوه در میادین و میوه و تره‌بار تهران شیوه‏‏‌های معدن‌کاری با مسئولیت اجتماعی تغییر سقف برداشت از حساب بانکی افزایش تعطیلی‌ها مخالف تحقق شعار سال بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس تاثیر تحریم‌های تازه بر نفت ایران ۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا ورود ۵۰۰۰ اتوبوس جدید تا پایان سال به تهران آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز ضرورت ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران انتقاد از عملکرد شهرداری در توجه به معماری ایرانی- اسلامی انتقاد از نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها اعلام زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه ابلاغ دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن

2

شهرداری ها به دنبال منابع درآمدی پایدار

  • کد خبر : 99400
  • 03 شهریور 1401 - 8:30
قائم مقام شهرداری شیراز بیان کرد: اگر هزینه‌های جاری شهرداری از منبع درآمدهای پایدار تامین شود می‌توان هزینه‌های وصولی از مردم را در طرح‌های عمرانی مصرف کرد.

آرش فرج‌زاده قائم‌مقام شهرداری شیراز در حاشیه نشست مجمع کلانشهرها به خبرنگار سرویس مدیریت شهری افق تهران گفت: نکته‌ای که در نشست‌های مجمع کلانشهرهای کشور به چشم می‌خورد این است که این شهرهادبا دو نوع از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند نوع اول مشکلات اختصاصی آن‌هاست که براساس موقعیت و موقعیت محلیشان به سراغشان می‌آید. بعضی مشکلات کلانشهرها عام است که بیشتر شامل مشکلاتی است که با سایر دستگاه‌های دولت دارند.

وی بیان کرد: در این نشست‌ها که به صورت عام برگزار می‌شود، مشکلات عام کلانشهرها با متولیان مربوطه مطرح می‌شود. متولی کلانشهر مجمع کلانشهرها و به تبع آن حوزه عمرانی وزارت کشور و در نهایت وزارت کشور است. موارد مختلف در نشست به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود.

فرج زاده اضافه کرد: بسیاری از مشکلاتی که عموم شهرداری‌‌ها با آن روبه‌رو هستند، مطالبات مالی است. در وجوهی که دستگاه‌های دیگر مثل اداره دارایی و پلیس راهور دریافت می‌کنند، سهمی برای شهرداری وجود دارد که باید پرداخت شود تا شهرداری آن را برای ایمن‌سازی و توسعه راه‌های شهری و سایر خدمات عمرانی هزینه کند. متاسفانه بسیاری اوقات بازپرداخت این وجوه با مشکل مواجه می‌شود. به این‌صورت که یا مستقیم پرداخت نمی‌شود یا بابت بدهی شهرداری به دولت یا دستگاه دولتی پرداخت می‌شود.

قائم‌مقام شهرداری شیراز مشکل دیگر شهرداری را ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: اخیرا مجلس سهم شهرداری از ارزش افزوده را که ۳ درصد بود به ۴درصد افزایش داد. این افزایش مشکلاتی را به وجود آورده است. شهرداری‌ها باید در صندوق مجمع شهرداری مبلغی داشته باشند که به عنوان مثال برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی و راهسازی و مواردی از این دست هزینه شود اما در شرایط به وجود آمده تامین این مبلغ با مشکل روبهروست.

او اضافه کرد: بعضی از شهرها از جمله شهرهای بزرگ  منابع درآمدی دیگری از محل صدور پروانه و درآمدهای محلی دیگر دارند اما شهرهای کوچک از همین درآمدها ارتزاق می‌کنند. امروز به طور متوسط در شهری مثل شیراز ماهانه حدود ۴۰۰میلیارد تومان هزینه جاری وجود دارد. بخشی از این مبلغ برای حقوق به کار می‌رود بخش دیگر در نگه‌داشت شهر مصرف می‌شود. این مبلغ اگر از محل درآمدهای پایدار تامین شود، می‌توان هزینه‌های وصولی از مردم را به جای هزینه‌های جاری در طرح‌های عمرانی مصرف کرد.

وی در خصوص موضوعات مطرح شده در نشست اظهار داشت: یکی از مسائلی که در نشست مطرح شد واقعه اربعین بود که پیش روی کشورما و سایرکشورهای مسلمان قرار دارد. امروز هماهنگی لازم بین شهرهای مرزی و میانی و شرقی صورت گرفت تا شرایط برای سفری که مردم مایل به انجام آن هستند، فراهم شود و برگزاری اربعین در شرایط مناسب انجام شود.

فرج‌زاده در پایان در خصوص تاثیر نشست مجمع کلانشهرها گفت: چون شهرداری‌ها تحت پوشش وزارتخانه مستقل نیستند این جلسات به عنوان تنها راهکار موجود حالت یم مجمع صنفی را برایشان دارد. این مجمع می‌تواند با همراهی شورای استان‌ها که برگرفته از شورای شهرهای مختلف است، پیگیر مطالبات شهرداری‌ها و مردم در دستگاه‌های دولتی باشد. حضور معاون وزیر کشور در جلسه امروز و نشستی که فردا با معاون اول رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد در همین چارچوب است. ان شاءالله مطالباتی که امروز مطرح و جمع‌بندی شد، فردا مورد مطالبه ما شهرداری‌ها از معاون اول ریاست جمهوری خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=99400
  • 59 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.