تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

افتتاح بلدیه تا روز تهران کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت تغییر روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت سرنوشت نامعلوم عمارت مسعودیه تهران جزئیات فروش آنلاین میوه در میادین و میوه و تره‌بار تهران شیوه‏‏‌های معدن‌کاری با مسئولیت اجتماعی تغییر سقف برداشت از حساب بانکی افزایش تعطیلی‌ها مخالف تحقق شعار سال بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس تاثیر تحریم‌های تازه بر نفت ایران ۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا ورود ۵۰۰۰ اتوبوس جدید تا پایان سال به تهران آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز ضرورت ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران انتقاد از عملکرد شهرداری در توجه به معماری ایرانی- اسلامی انتقاد از نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها اعلام زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه ابلاغ دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن تشکیل کمیته تحقق شعار سال در شهرداری تهران رکوردشکنی تولید فولاد و پتروشیمی در شرایط تحریم چالش‌های صادرات گاز ایران به پاکستان نقش مشارکت‌های مردمی در جهش تولید پیشرفت ۱۰۰ درصدی در اجرای پروژه‌های پایتخت ایجاد سازمان گردشگری شهر تهران در اولویت شورا کاهش شفافیت با ارز نیمایی در بازار فولاد ضرورت ساماندهی کارکنان شرکت‌ها و ادارات افزایش دستمزد کارگران در مقایسه با کارمندان برنامه شرکت متروی تهران برای خط ۷ در سال جاری

1

افزایش نرخ تورم خوراکی‌ها در مردادماه

  • کد خبر : 99336
  • 02 شهریور 1401 - 15:06
افزایش نرخ تورم خوراکی‌ها در مردادماه
گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، شاخص قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی‌ها در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری ۵۷٫۴ درصد بود. براین اساس تورم سالانه ۲٫۳ درصد نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، مرکز آمار تورم سالانه در مردادماه را اعلام کرد. بر این اساس نرخ تورم سالانه مرداد ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به ۴١,۵ درصد رسید که نسبت به همین بازه در ماه قبل، یک درصد افزایش را نشان می‌دهد. اما تورم خوراکی‌ها چه نغییری داشت؟

گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، شاخص قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی‌ها در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۵۷٫۴ درصد بود. بر این اساس تورم سالانه ۲٫۳ درصد نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، بیشترین تورم سالانه در گروه روغن‌ها و چربی‌ها بود که با شاخص قیمت ۱۱۰ درصد ثبت شد. بعد از این گروه، شیر، پنیر و تخم‌مرغ، غلات و سبزیجات بیشترین درصد تورم سالانه مرداد را داشتند.

 

خطر امنیت غذایی در ایران بیشتر شد؟

در حالی تورم خوراکی‌ها رو به افزایش است که تاکنون بارها کارشناسان تغذیه نسبت به خطر افتادن امنیت غذایی ایرانیان هشدار داده‌اند.

سال گذشته اسماعیل حاتمی، کارشناس صنعت لبنیات گفت: « سرانه مصرف شیر در دنیا ۱۱۳کیلوگرم برای هر نفر در سال است. در حالی که این سرانه در کشور ما به عددی کمتر از ۸۰ کیلوگرم می‌رسد.»

تورم سالانه مرداد ماه خوراکی در بخش لبنیات حدود ۷۰ درصد بود. این در حالی است که سال گذشته این شاخص ۶۶٫۵ درصد بود. به عبارتی حالا احتمال کاهش مصرف لبنیات در ایران بیشتر قوت می‌گیرد.

در گروه کالاهای خوراکی اساسی، تورم سالانه مرداد در گروه نان و غلات هم رقم قابل توجهی است؛ حدود ۶۳ درصد. در حالی که در بازه مشابه سال گذشته این شاخص ۵۵ درصد بود. به عبارتی هشت درصد افزایش.

کاهش مصرف کالاهای خوراکی با افزایش تورم

پیش از این جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: «بارها با مسئولان برای امنیت غذایی در ایران مکاتبه داشتیم. در این اوضاع اقتصادی کشور، یکی از حوزه‌هایی که به شدت آسیب‌دید، امنیت غذایی است.»

رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: «مصرف سرانه گوشت، لبنیات و این دست اقلامی که بسیار گران شدند، آسیب جدی دید.»

این گفته‌های رئیس انجمن تغذیه ایران مربوط به سال گذشته است. حالا باید دید در سال جدید و با افزایش قیمت کالاهای خوراکی، مصرف سرانه کالاهای اساسی چقدر کاهش می‌یابد. کالاهایی که گاهی تا ۳۰۰ درصد هم افزایش قیمت داشتند؛ مانند روغن.

البته راهکار دولت برای تامین برخی از کالاهای اساسی توزیع کالابرگ است. پیش‌تر محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه رادیویی گفت: «یکی از طرح‌های دولت این است که به جای پول نقد، یارانه را در قالب کالای ارزان عرضه کند تا مطمئن شویم میزان گوشت، شیر و… که بر اساس استانداردهای بهداشتی، یک خانواده باید دریافت کند، دریافت کرده‌اند.»

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=99336
  • 28 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.