تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

اخبار لحظه

لغو اخذ مالیات از صادرات شرکت‌های پتروشیمی آغاز ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد از ۱۸ فروردین صادرات ۴۵ میلیون دلاری غیرنفتی افزایش ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در طرح کالابرگ ضرورت توسعه معماری خاص ایرانی اسلامی در ایستگاه‌های مترو افطار فرصت تقویت هویت فرهنگی کپی غیرقانونی اسناد تصویری موزه سعدآباد افتتاح ۴ ایستگاه جدید مترو در تهران افزایش ۵۰ درصدی کرایه تاکسی و بلیط مترو در سال آینده افزایش یارانه‌های نقدی در سال ۱۴۰۳ جزئیات تاخیر واریز حقوق اسفند بازنشستگان تعیین حداقل دستمزد کارگران با فرمول فعلی مغایر قانون ضرورت افزایش پروازها در روزهای آخر سال ضرورت بازگشت کودکان کار اتباع غیرمجاز به کشور خود توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام روزه‌داری محرومیت مجدد هافبک استقلال پیگیری روند اخذ مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس اسپاسم عضلانی نشانه تومور مغزی جزئیات فعالیت دوربین‌های طرح ترافیک در تعطیلات نوروزی رشد تولید با حمایت از جامعه کارگری ضرورت اجرای قانون ساماندهی نیروهای شرکتی و خدمتی از سوی دولت جزئیات سقف برداشت از خودپرداز و کارت‌به‌کارت در ایام نوروز افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد اعلام شرایط جدید بیمه شدن دستفروشان بازگشایی موزه نظامی ارتش در تهران استرس از عوامل موثر بر افزایش وزن فرمول افزایش دستمزد ۱۴۰۳ کارگران مسئولیت اجتماعی عامل چالش توسعه معادن افزایش ۸ درصدی تولید آهن اسفنجی اعلام میزان حق سنوات و عیدی سال آینده عوامل اثر گذار بر بازار مسکن ۱۴۰۳ ضرورت تعطیلی پروازهای چارتری ممنوعیت افزایش نرخ هتل‌ها در ایام نوروز تلاش شورای شهر برای ایجاد سامانه‌ای برای مدیریت محلات افزایش قیمت شدید مرغ و گوشت در بازار

3

بازار خودرو در سراشیبی قیمت

  • کد خبر : 99052
  • 31 مرداد 1401 - 15:34
بازار خودرو در سراشیبی قیمت
چند روزی است که قیمت خودرو با کاهش همراه شده است. فعالان بازار خودرو بر این باور هستند که این کاهش قیمت متاثر از برجام و کاهش نرخ دلار است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، حدود شش ماه است که بازار خودرو در وضعیت رکودی قرار دارد. میزان معاملات به حداقل رسیده اما در این بازار بدون مشتری، قیمت‌ها مدام در حال افزایش بود. اما در یک هفته گذشته قیمت برخی از خودروها کاهش داشته است. علت کاهش قیمت خودرو چست؟

کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: هیچ اتفاق تازه‌ای در بازار رخ نداده که قیمت خودرو را ارزان کند. نه تیراژ تولید بالا رفته که تعادل به بازار برگردد و نه تکلیف واردات خودرو مشخص شده که سیگنال کاهش قیمت به خریداران بدهد.

این کارشناس خودرو می‌گوید تنها عاملی که بر کاهش قیمت خودرو اثر گذاشته است، کاهش قیمت دلار است. به گفته نیک‌خواه، خودرو در سال‌های گذشته به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل و بازار آن تبدیل به یک بازار دلاری شده است. یعتی قیمت خودرو مستقیما به قیمت دلار وابسته است. دلار ارزان شود، خودرو هم کمی ارزان می‌شود و افزایش قیمت دلار، باعث رشد قیمت خودرو می‌شود.

کاهش ۲۰ میلیونی قیمت تارا

مذاکرات برجامی قیمت دلار را از ۳۲ به ۲۸ هزار تومان رساند و سبب ریزش قیمت برخی از خودروها شد. برای مثال قیمت تارا اتوماتیک نسبت به روز گذشته ۹ میلیون تومان کاهش داشت و به ۵۷۱ میلیون تومان رسید. همچینین این خودرو طی یک هفته حدود ۲۰ میلیون تومان ارزان شد.

خودروی ۲۰۷ اتومات نیز ۱۰ میلیون تومان نسبت به روز گذشته کاهش داشت. این خودرو امروز در بازار کشور در قیمت ۶۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این خودرو هم در یک هفته ۲۰ میلیون تومان ارزان شده است. پژو پارس اتومات هم از دیگر خودروهایی بود که در طول یک هفته ۱۵ میلیون تومان ارزان شد و قیمت آن به ۴۸۰ میلیون تومان رسید.

به عقیده کارشناسان، این کاهش قیمت به علت برجام است و اکنون بازار همچنان منتظر نتیجه نهایی مذاکرات است تا مسیر کاهشی یا افزایشی خود را پیدا کند.

تقابل دو عامل اثرگذار بر قیمت خودرو

شاید در کوتاه‌مدت قیمت خودرو، تحت تاثیر قیمت دلار تغییر کند اما این تاثیر موقتی است و به نظر می‌رسد روند قیمت خودرو یا حداقل برخی از خودروها را برجام تعیین نمی‌کند و عوامل دیگری در این میان موثر است.

برخی از نشانه‌ها حاکی از این است که قبمت خودرو به زودی و به صورت رسمی افزایش پیدا می‌کند. مهم‌ترین سیگنال افزایش قیمت خودرو هم به خبری بر می‌گردد که دو روز قبل معاون وزیر صمت مطرح کرد. منوچهر منطقی در گفتگویی اعلام کرده بود که قرار است مجوز افزایش قیمت خودروهای زیان‌ده صادر شود. این خبر یعنی دولت به زودی مجوز رسمی افزایش قیمت برخی از خودروهای زیان‌ده را صادر می‌کند.

با این مقدمه کدام خودروها گران می‌شود؟ اگر مبنا ادعای خودروسازان باشد، آنها معتقدند که همه خودروها زیان‌ده هستند و قیمت همه آنها باید بالا برود. اما در برخی از اظهارات دیگر، آنها می‌گویند بیشترین زیان مربوط به خودروهای پرتیراژ است.

بر این اساس باید گفت اگرچه امید می‌رود با احیای برجام، قیمت خودرو ارزان شود اما این کاهش قیمت موقتی است و نهایتا قیمت خودرو رسما گران می‌شود.

اما عرضه خودرو در بورس کالا عامل دیگری است که می‌تواند منجر به کاهش قیمت خودرو شود. قرار است خودرو در بورس کالا عرضه شود و کارشناسان معتقدند با عرضه خودرو در بورس، قیمت خودرو در بورس می‌تواند حدود ۲۰درصد از بازار آزاد کمتر باشد. باید توجه داشت که محدودیتی هم در بورس کالا برای خرید خودرو نبوده و هر فردی می‌تواند در مکانیزم بورس برای خرید خودرو اقدام کند. بنابراین سیگنال این اتفاق برای بازار خودرو کاهش قیمت بیشتر در آینده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=99052
  • 17 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.