رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانهای دانشگاه آزاد بیان کرد: برخی رسانههای ما حتی حاضر نیستند انتقاد را بشنوند اما مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم هم عیوب را مطرح کردهاند و هم راهکار ارائه دادند.
به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، نشست علمی تخصصی «محورهای رسانهای بیانیه گام دوم و مسئولیت رسانهها» که عصر دیروز در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد برگزار شد، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانهای دانشگاه آزاد دراین نشست اظهار داشت: از ۴ ماه پیش یک کار گروهی را با اساتید و دانشجویان شروع کردیم تا دانشکده به کانونی برای مباحث رسانهای کشور تبدیل شود و دانشجویان را فقط برای تولید مدرک آموزش ندهیم، در جمع بندی های خود با مشورت ۴۰ استاد به این نتیجه رسیدیم که هر چهارشنبه یک نشست علمی تخصصی برگزار میکنیم تا دیدگاههای اساتید در نشستهای علمی تخصصی مطرح شود.
نصرالهی در خصوص وظایف رسانهها در برابر بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری بیان کرد: بیانیه رهبری یک مخاطب عام و یک مخاطب خاص دارد، مخاطبان عام آن مردم، مسئولان و حتی دشمنان هستند ولی مخاطب خاص این بیانیه جوانان کشور هستند و اینکه این جوانان چه ظرفیت عظیمی برای کشور به شمار میروند، قابل بحث است.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانهای دانشگاه آزاد ادامه داد: همچنین محورهای بیانیه بر دو محور عام و خاص است که محور خاص آن محور رسانهای است که در این حوزه زحمت کشیده شده و افراد متخصص داریم ولی حتما کارها به خوبی انجام نشده که در محاصره رسانهای قرار گرفتیم.
نصراللهی خاطر نشان کرد: باید از این بیانیه درس رسانهای گرفت به دلیل این که هم سرگذشت ۴۰ سال را روایت کرده و هم آسیبها، عیوب و مسئولیتها را در آن متذکر شده است.
وی تصریح کرد: برخی رسانههای ما حتی حاضر نیستند انتقاد را بشنوند اما مقام معظم رهبری در این بیانیه هم عیوب را مطرح کردهاند و هم راهحلها را بیان کردند و نکته جالب این جاست که نخستین توصیه ایشان امید و نگاه خوشبینانه است.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانهای دانشگاه آزاد گفت: من فکر میکنم محورهای عام بیانیه میتواند برای ما هم درست باشد اما دو محور رسانهای بسیار مهم برای ما وجود دارد، یکی تفکیک امید کاذب از امید صادق و دیگری خروج از محاصره تبلیغاتی.
نصراللهی خاطر نشان کرد: کار رسانه این نیست که همیشه بر روی ارزش خبری برخورد کار کند البته این ارزش هم جالب است اما فقط یکی از ارزشهاست، حتما باید هم به موارد مثبت و هم به موارد منفی توجه شود اما همکاران رسانهای ما در کشف مسائل منفی مهارت زیادی دارند، در صورتی که اگر مشکلات را میگوییم باید به راهکارها نیز توجه کنیم که در این صورت امید ایجاد میشود.
وی افزود: اگر فقط مشکلات گفته شود و راهکار ندهیم گویا با دست خودمان به روح و روان مردم شلیک کردهایم اما مقام معظم رهبری به صراحت امید را راه حل تمام مشکلات دانستهاند و من فکر میکنم در شرایط تحریم باید به این مسئله توجه کنیم، رهبر معظم انقلاب به سیاست تبلیغی دشمن توجه کردهاند.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانهای دانشگاه آزاد افزود: ناامید کردن مسئولان و مردم از آینده نیز ریشه در رسانهها دارد، وارونه نشان دادن واقعیتها، بزرگ کردن عیوب کوچک و انکار محسنات بزرگ کار رسانههای غربی است که انتظاری از آنها نیست. اما انتظار از رسانههای خودی چیست؟ اگر رسانههای ما واقعنمایی میکنند پس چرا در محاصره تبلیغاتی قرار گرفتیم ؟
نصراللهی تاکید کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی روزی ۱۵۰ ساعت فقط خبر پخش میکند با این ۱۵۰ ساعت میتوان سونامی به راه انداخت، ولی صدا و سیما چقدر در جریان سازی موفق بوده است؟ تصور می کنم این که تنها به خواندن ۵۵ دقیقه بیانیه گام دوم در صدا و سیما اکتفا کنیم ظلمی در حق مردم و رهبری است، البته صادقانه بگوییم گزارشهایی هم پخش شد اما کافی نیست زیرا باید از تمام ظرفیت استفاده شود و تبیین بیانیه گام دوم باید در دستهبندیهای زیبا به مردم ارائه شود تا در ذهن مردم باقی بماند.
وی گفت: البته اگر از صدا و سیما میگوییم به مفهوم انتقاد یکطرفه نیست بلکه به این دلیل است که باید از ظرفیت این رسانه استفاده کنیم.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانهای دانشگاه آزاد در ارتباط با چگونگی استقلال رسانهها اظهار داشت: معتقدم رسانهها باید مستقل باشند ولی به دلایل مختلف این امکان وجود ندارد ولی به نظر میرسد امروز رسانههای ما مستقل از مردم و موضوعات راهبردی کشور هستند،اگر قرار است رسانهها گرایشی داشته باشند این گرایش باید به سمت منافع مردم باشد، اگر رسانهها به موقع آگاه شوند و مردم را هم به موقع آگاه کنند مشکلات زیادی نخواهیم داشت.
نصراللهی در پایان تصریح کرد: رسانهها باید از محورهای رسانهای بیانیه گام دوم مطلع شوند، شناخت آرایش رسانهای خودی، تدوین پیوست رسانهای و آسیبشناسی عملکرد رسانهای بسیار مهم است.
انتهای پیام/