تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی مضرات نوشیدن آب یخ در افطار جزئیات آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک نفت و گاز عامل اصلی رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ رُشد تولید فولاد خام ایران سوخت جایگزین راه حلی برای کاهش مصرف بنزین اجاره خانه‌های اشتراکی در تهران جزئیات طرح تشدید مجازات همکاری با کشورهای متخاصم سودجویی از رقابت در فروش نفت ایران بارش باران و وزش باد شدید در تهران استقبال ورود گردشگران از در کوچه تکیه دولت ممنوعیت اتراق در بوستان‌ها به دلیل هشدار هواشناسی ضرورت تخصیص بودجه برای مرمت آثار فرهنگی تهران

1

افت ۸ هزار واحدی شاخص کل بورس

  • کد خبر : 98472
  • 26 مرداد 1401 - 14:08
افت ۸ هزار واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بازار بورس تهران پس از پایان معاملات امروز ۸ هزار و ۱۰۴ واحد افت کرد و به عدد یک میلیون ۴۵۱ هزار واحد رسید.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، بازار سهام این هفته را با افت بیش از ۸ هزار واحدی شاخص کل به پایان رساند و نگرانی بورس و سهامداران از آینده بازار تشدید شد.

شاخص بورس تهران امروز ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ با افتی معادل ۸ هزار و ۱۰۵ واحدی مواجه شد. بورس در شرایطی هفته را به پایان رساند که روند نزولی روزهای اخیر باعث ثبت رقم یک میلیون و ۴۵۱ هزار واحدی شده است. اما شاخص هم‌وزن در ادامه روند صعودی این هفته با ۴۵۱ واحد رشد به محدوده ۳۹۹ هزار واحدی رسید. این نکته به معنای قرار گرفتن در آستانه پس گرفتن کانال ۴۰۰ هزار واحدی است.

اخباری که پیرامون تحولات برجام منتشر شده، حاکی از بالا رفتن شانس احیای برجام است. توافقی که می تواند تا حد بسیار زیادی هزینه های تولید را کاهش دهد و طبیعتا بازار سهام نیز از این اتفاق منتفع خواهد شد. علاوه بر این موضوع، بحث جذب سرمایه خارجی در صورت احیای برجام مطرح است که می‌تواند به معنای افزایش ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس باشد. از طرفی هزینه‌های خرید مواد اولیه نیز به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد و مراودات بانکی شرکت‌ها نیز تسهیل خواهد شد. اما دلیل واکنش منفی بورس به اخبار امیدوارکننده برجامی چیست؟

نکته عجیبی که این روزها در صفحات بورسی در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌شود تزریق جو ناامیدی از سوی برخی کارشناسان است. این دسته از تحلیلگران مدعی هستند که دولت قصد دارد در صورت احیای برجام اقدام به کنترل نرخ دلار در بازار آزاد کند و همین امر موجب نگرانی بورس از هرگونه توافقی شده است. البته کاهش نرخ ارز همزمان با انتشار اخبار برجامی نیز باعث تقویت این تئوری شده و سهامداران نیز ظاهرا آن را پذیرفته‌اند.

اما عده‌ای از متخصصان بورسی نظری مخالف این موضوع داشته و معتقدند احیای برجام از هر جهت به سود کلیت اقتصاد و به تبع آن بورس تمام می‌شود. به باور این دسته از کارشناسان نگرانی بورس از حصول توافق ناشی موج منفی است که عده‌ای از نوسان‌گیران به بازار تزریق می‌کنند و جالب اینجاست که همین عده در صف‌های خرید هستند.

از دید گروه دوم حتی اگر دولت اقدام به کنترل نرخ دلار کند پس از مدتی فنر قیمتی رها می‌شود. این اقدامات شاید ۲ الی ۳ ماه دوام بیاورد اما پس از مدتی بار دیگر شاهد واقعی شدن قیمت در بازار ارز خواهیم بود. هرچند همه این فرضیات با قید «اگر» مطرح می‌شود که دولت قصدی برای کنترل نرخ دلار داشته باشد یا خیر؟

این در حالیست که گشایش دیپلماتیک منجر به ایجاد رابطه پایدار با جهان و شرکت‌های خارجی می‌شود. نکته‌ای که برگ برنده دولت پس از احیای برجام خواهد بود و قطعا اقتصاد را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. بورس نیز بدون شک حتی در کوتاه مدت آثار ناشی از برقراری رابطه را به عینه خواهد دید. این تغییرات پایدارتر از هر موجی است که عده‌ای ذینفع در حال دامن زدن به آن و ایجادی نگرانی بورس و سهامداران هستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=98472
  • 16 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.