تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی

2

ساخت ۳۰۰۰ خانه اجاره‌ای در تهران

  • کد خبر : 98162
  • 24 مرداد 1401 - 9:47
ساخت ۳۰۰۰ خانه اجاره‌ای در تهران
سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران از ساخت 2 تا 3 هزار واحد مسکونی برای اجاره‌داری در پایتخت خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، برای بیست هزار واحد مسکونی در تهران پروانه ساخت صادر شده و قرار است تا یک ماه آینده ۲۰۰۰۰ پروانه ساخت دیگر صادر شود. شهرداری تهران تصمیم دارد در خصوص رفع مشکل مسکن در تهران اقداماتی انجام دهد. شهرداری تهران قرار نیست که مسکن تولید کند بلکه قرار است موانع موجود بر سر راه تولید را بردارد.

نوسازی بافت فرسوده در سال‌های گذشته مغفول مانده است و عقب‌ماندگی‌های جدی در این بخش وجود دارد. قرار است که بخشی از مسکن در بافت فرسوده ساخته شود. شهرداری تهران بسته های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته تا مالکین تشویق به نوسازی شوند.

تعدادی اراضی ناکارآمد و رها شده در شهر وجود دارد که شهرداری می تواند از آنها برای تولید مسکن استفاده کند.اقدام دیگری که شهرداری تهران در دستور کار دارد تولید حدود سه هزار واحد مسکونی برای اجاره داری است. سازمان اجاره داری زیر مجموعه سازمان نوسازی شهر تهران ایجاد شده است و قرار است که این واحدهای مسکونی ساخته و در اختیار سازمان اجاره‌داری قرار گیرد تا آنها را در اختیار زوج های جوان قرار دند البته ساخت این واحدها حدود دو تا سه سال زمان می برد.

همچنین قرار است در این دوره شرح خدمات و مأموریت‌های دفاتر تسهیل گری از مباحث اجتماعی و تئوری به سمت بحث اجرا برود و همچنین تمامی دفاتر از چابکی لازم برای همراهی سازمان نوسازی در تحقق مأموریت‌های قرارگاه جهادی مسکن برخوردار باشند.

گفت‌وگو سیدمهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران را در خصوص آخرین وضعیت نوسازی بافت فرسوده، عقب ماندگی های جدی در زمینه نوسازی، تولید مسکن برای اجاره داری، اراضی ناکارآمد و رها شده، ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی و مانع زدایی های شهرداری می‌توانید در ادامه بخوانید.

یکی از معضلات اساسی در کلان‌شهر تهران طی ادوار گذشته، بافت فرسوده بوده است، چه برنامه‌ای در این دوره برای نوسازی بافت فرسوده دارید، در این باره توضیح دهید.

ما در مجموعه سازمان نوسازی شهر تهران موضوعات را به صورت ویژه پیگیری می‌کنیم. یکی از موضوعات مهم، بخش بافت فرسوده است. البته توانمندسازی محلات، ایجاد خدمات پشتیبان سکونت و… از دیگر اقدامات است. قطعا طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اتفاقات خوبی در بحث نوسازی بافت فرسوده رخ می‌دهد.

مشوق‌های جدیدی را برای نوسازی بافت فرسوده داریم که مصوبه آن را از کمیسیون ماده ۵ گرفته‌ایم و قرار است بقیه مراحل آن طی شود. این بسته تشویقی برای اهالی ساکن بافت فرسوده و سرمایه‌گذاران است و قطعا در صورتی که این بسته را اجرایی کنیم اقدامات خوبی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال یکی از اقدمات تشویقی، دادن طبقه اضافی در بافت فرسوده است، البته بسته کلی است و موضوعات دیگر هم در آن دیده شده است.

قرار است که ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شود تا قدری مشکل مسکن در پایتخت برطرف شود. چه اقداماتی در قرارگاه مسکن شهرداری تهران در این زمینه انجام شده است؟ در این باره توضیح دهید.

در شهر تهران قرارگاه مسکن با ریاست علیرضا زاکانی شهردار تهران تشکیل شده و قرار است که امسال بستر و زمینه ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی فراهم شود. ببینید! تأکید می‌کنم شهرداری قصد ندارد که مسکن بسازد بلکه ما مانع‌زدایی‌ها را انجام می‌دهیم و در مواردی که نیاز باشد کمک می‌کنیم.

به عنوان مثال در جاهایی که زمین است شرایط را برای ساخت فراهم می‌کنیم. ما همچنین اراضی ناکارآمدی هم در مناطق ۱۸ و ۱۹ داریم که موانع ساخت آن را هم برطرف می‌کنیم تا بتوانیم با تولید مسکن در پایتخت مشکل شهروندان را برطرف کنیم. کارها در قرارگاه مسکن به خوبی پیش می‌رود. بخشی از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده ساخته می‌شود و البته این نکته را بگویم که این خانه‌ها در بین مناطق تهران توزیع شده و هر منطقه هم می‌داند که چه کاری باید انجام دهد.

کار در چه مرحله‌ای است و تاکنون ساخت چه تعداد واحد مسکونی در پایتخت آغاز شده است؟

ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده و ۲۰ هزار واحد مسکونی دیگر هم در مرحله صدور پروانه است که تا یک ماه آینده ساخت آنها هم آغاز می‌شود. ان‌شاءالله از مهرماه ماهانه با حضور شهردار تهران کلنگ‌زنی پروژه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در مناطق مختلف شهر زده می‌شود. ما کار را پیش می‌بریم و به فعالیت‌ها سرعت داده‌ایم.

در خصوص دفاتر توسعه محلی توضیح دهید. قرار است که این دفاتر چه اقداماتی در شهر انجام دهند؟

کار دیگری که در کنار مسکن و بافت فرسوده پیش می‌بریم، ایجاد دفتر تسهیل‌گری در محلات گروه هدف است. ما دفاتر توسعه محلی داریم که مردم را تشویق به تجمیع و سرمایه‌گذاری برای نوسازی بافت فرسوده می‌کنند.

ما در زمینه بافت فرسوده عقب‌ماندگی‌هایی داریم و تأکید شهردار تهران و شورای شهر تهران این است که اقدمات مؤثری در زمینه نوسازی بافت فرسوده انجام شود.

ببینید موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده برای مدیریت فعلی شهری بسیار حائز اهمیت است. تهدید زلزله برای بافت‌های فرسوده، تهدیدی جدی است و تبعات جبران ناپذیری درپی خواهد داشت. هر لحظه ممکن است زلزله ای رخ دهد و باید برای نوسازی بافت های فرسوده فکری کرد که البته ما دراین باره برنامه های داریم.

دولت تعهد برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی داده است و امسال هم دولت با مدیریت شهری در حوزه ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده همراه است و هماهنگی خوبی در این زمینه وجود دارد و استارت کارها زده شده است.

خط راه‌آهن از وسط مناطق ۱۷ و ۱۸ عبور می‌کرد. طی سالیان گذشته توافقاتی صورت گرفت که دیگر قطار از بین مناطق مسکونی عبور نکند. توافقاتی بین شهرداری و راه‌آهن صورت گرفت و قرار شد که مکان قبلی راه‌آهن به یک منطقه فرهنگی تبدیل شود. پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه(س) آغاز شد، در حال حاضر کار به کجا رسیده و قرار است که این پروژه در چه بازه زمانی به صورت کامل آماده بهره‌برداری شود؟

باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) در منطقه ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران به طول ۹ کیلومتر است. پروژه آغاز شده است و این پروژه از سازمان امور مناطق گرفته شده و به سازمان نوسازی داده شده است. قرار است که یک‌ونیم کیلومتر از این باغ‌راه در بهمن‌ماه افتتاح و آماده بهره‌برداری شود. بخشی از این پروژه هم قبلا افتتاح شده بود. کارها را سرعت دادیم. پروژه باغ‌راه پروژه بزرگ مقیاسی است که تلاش می‌کنیم که آن را به خوبی انجام و در بازه مشخص افتتاح و آماده بهره‌برداری شود.

ببینید بگذارید این نکته را بگویم که سازمان نوسازی شهر تهران تلاش زیادی نسبت به تکمیل این طرح دارد تا شهروندان مناطق جنوبی تهران از فضاهای فرهنگی بیشتری استفاده کنند و از امکانات خدماتی بهره مند شوند. طی هماهنگی با اداره کل راه آهن تهران مشکلات مربوطه را حل و کارها با سرعت در حال انجام است.

بحث بازآفرینی کارخانه سیمان در شهرری به کجا رسید این پروژه چه زمان به اتمام می‌رسد؟

ما پروژه بازآفرینی کارخانه سیمان ری را داشتیم. قرار است که شرکت‌های دانش‌بنیان در آن مسنقر شوند و در آخر مهر افتتاحیه انجام می‌شود. ما کلا کارخانه سیمان را بازآفرینی کرده‌ایم و وضع موجود را حفظ کرده‌ایم و این مکان به مکانی گردشگری تبدیل می‌شود و تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان در آن مستقر می‌شوند. تأسیسات ارزشمندی در این کارخانه وجود دارد. البته سالن‌هایی هم در آنجا وجود دارد که برای برگزاری مراسمات از آن استفاده می‌شود. این مجموعه یک مجموعه گردشگری فرهنگی و اجتماعی است.

ساخت پروژه پلازای کن در منطقه پنج شهرداری تهران به کجا رسید؟

پلازای کن یک مجموعه فرهنگی، تجاری، اجتماعی، ورزشی است. پیشرفت فیزیکی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است و کارها خوب پیش می‌رود.

تعدادی اراضی رها شده در شهر وجود دارد، چه برنامه‌ای برای اراضی ناکارآمد و رها شده شهر دارید؟

ما برای بافت ناپایدار هم می‌خواهیم لایحه‌ای آماده و به شورای اسلامی شهر تهران ببریم و مشوق‌هایی به بافت‌های ناپایدار بدهیم. ساخت و سازهایی وجود دارد که در داخل بافت نیست ولی ناپایدار است و باید برای آنها هم فکری کنیم.

سازمان اجاره‌داری حرفه‌ای تشکیل شد؟ قرار است چند واحد برای اجاره داری ساخته و دراختیار این سازمان قرار گیرد؟ در این باره توضیح دهید.

ما یک کار ویژه انجام می‌دهیم و آن این است که سازمان اجاره‌داری حرفه‌ای را ایجاد کرده‌ایم. متأسفانه در بحث اجاره‌داری، مسئولین مربوطه نقش خود را به خوبی ایفا نکرده‌اند و دستورالعمل‌های دستوری هم کارایی نداشته است. مالک و مستأجر خودشان توافق می‌کنند و به دستورالعمل‌ها هم پایبند نیستند.

قرار است یک سری واحد تولید کنیم و دراختیار سازمان اجاره‌داری قرار دهیم تا آنها را دراختیار زوج‌های جوان قرار دهند. این کار با بودجه‌ای که شورای شهر تهران دراختیار ما قرار داده انجام می‌دهیم و ساخت این ۲ تا ۳ هزار واحد حدود دو تا سه سال طول می‌کشد. ما از ظرفیت‌های موجود برای تولید این واحدها استفاده می‌کنیم و بعد دراختیار سازمان اجاره‌داری قرار گرفته و با سازوکارهایی به زوج‌های جوان اجاره داده می‌شود. سازمان اجاره‌داری زیرمجموعه سازمان نوسازی است و این واحدهایی که ساخته می‌شوند در مناطق ۱۸ و ۱۹ و برخی دیگر از مناطق شهر تهران است.

زمان صدور پروانه چقدر کاهش پیدا کرده است؟

با پیگیری‌های شهردار تهران بیشتر موانعی که در تسریع روند صدور پروانه نقش داشتند مرتفع شده است و زمان صدور پروانه کاهش یافته و البته تلاش می کنیم نوسازی بافت فرسوده را سرعت دهیم. ببینید ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی، تعهد شهرداری تهران است که متولی آن سازمان نوسازی است و مکان‌یابی پروژه‌های مذکور نیز در بافت‌های فرسوده و سایر نقاط شهر انجام شده است.

در برخی مناطق ظرفیت های خوبی داریم. ظرفیت ساخت بیش از هزار واحد مسکن در منطقه ١١ در قالب قرارگاه جهادی تأمین مسکن پیش بینی شده که بخشی از آن در بافت فرسوده و بخشی هم در خارج بافت انجام می شود. ما آمادگی کامل برای تحقق برنامه قرارگاه جهادی تأمین مسکن تهران را داریم که لازم است همکاری های بین ادارات و سازمان‌ها تقویت شده و موانع موجود برطرف شوند و در این زمینه کار را شروع کرده ایم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=98162
  • 15 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.