تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی مضرات نوشیدن آب یخ در افطار جزئیات آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک نفت و گاز عامل اصلی رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ رُشد تولید فولاد خام ایران سوخت جایگزین راه حلی برای کاهش مصرف بنزین اجاره خانه‌های اشتراکی در تهران

1

دفن روزانه ۱۲۰ تن پسماند پزشکی در تهران

  • کد خبر : 97981
  • 22 مرداد 1401 - 13:01
دفن روزانه ۱۲۰ تن پسماند پزشکی در تهران
معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران بیان کرد: روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن زباله عفونی در تهران جمع‌آوری و دفن می‌شود.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، امیرحسن جعفری معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران متولی و مسئول بازیافت نیست، اظهار کرد: بازیافت را کسانی انجام می‌دهند که به دنبال تولید محصول از پسماند هستند؛ لذا شهرداری پسماند را آماده بازیافت می‌کند هرچند در بخش پسماند‌تر نیز اقدام به بازیافت از طریق تبدیل به کمپوست انجام می‌شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهرانتصریح کرد: در فرآیند مدیریت پسماند در ابتدا تلاش ما این است که اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش را انجام دهیم که پسماند کمی توسط مردم تولید شود یا حتی این پسماند تولید نشود.

جعفری با بیان اینکه به دنبال این هستیم که پسماند تولیدی در مبدأ تفکیک شود، گفت: بر اساس این تفکیک، پسماند خشک قابل استفاده را به میزان بسیار بیشتری داریم.

وی با بیان اینکه پسماند در آرادکوه وارد خطوط پردازش می‌شود، گفت: در این خطوط، پسماند تفکیک نشده خشک، ارزشمند و قابل بازیافت توسط پیمانکار تفکیک می‌شود و آنچه باقی می‌ماند بازیافت و تبدیل به کمپوست می‌شود و باقی مانده نیز برای دفن و یا زباله‌سوزی آماده می‌شود.

دریافت پسماند شهروندان تهرانی در ۴۵۰ غرفه

جعفری با اشاره به اینکه ۴۵۰ غرفه در سطح شهر تهران پسماند‌های تفکیک شده را دریافت و خریداری می‌کنند، افزود: در قبال دریافت پسماند، گل یا اقلام دیگر ارائه می‌شود و در مواردی نیز به ازای هر هزار تومان پسماند خشک ۲.۵ میلیون تومان بیمه آتش‌سوزی به افراد تعلق می‌گیرد تا زمینه برای تشویق مردم جهت تفکیک پسماند فراهم شود.

وی ادامه داد: در بخش پروژه‌های زیربنایی بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند، تلاش می‌شود از مبدا فرآیند پردازش انجام شود تا هم هزینه‌ها کاهش پیدا کند و هم میزان کمتری از پسماند به آراد کوه منتقل شود. برنامه ما این است که میزان پسماند منتقل شده به آرادکوه به کمتر از ۳۰ درصد پسماند تولیدی برسد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند با اشاره به اینکه تفکیک در مبدأ نیاز به زیرساخت و مشارکت جدی مردم دارد، یادآوری کرد: طرح جامع مدیریت پسماند پیش‌بینی کرده که با توجه به فرآیند طولانی تفکیک و توجیه شهروندان در زمینه بهای تولید پسماند و موارد تشویقی و سلبی در این زمینه، در افق ۲۰ ساله با تمام ظرفیت‌ها می‌توان تا ۴۰ درصد مشارکت شهروندی را داشته باشیم.

جعفری همچنین تصریح کرد: تهران به هشت پهنه تقسیم بندی شده که هر دو یا سه منطقه در یک پهنه جانمایی شده‌اند و در این پهنه‌ها کارخانه‌های MRF در حال احداث با سرمایه گذاری بخش خصوصی است. پسماند تولیدی مناطق در این پهنه‌ها تفکیک، بسته‌‎بندی، آبگیری، شیرابه‌گیری، تصفیه و… انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین جمع آوری روزانه پسماند در شهر تهران نزدیک به پنج هزار و ۲۰۰ تن است، گفت: تمام این پسماند جمع‌آوری شده، پردازش می‌شود که ۸۰ درصد از این پسماند در خطوط پردازش قابلیت تبدیل به کمپوست را دارد و تنها ۲۰ درصد آن شامل خرده شیشه و پلاستیک و مواردی از این قبیل برای دفن بازگشت داده می‌شود.

جعفری بیان کرد: شهرداری وظیفه‌ای در تفکیک پسماند کشاورزی ندارد. در تهران پسماند کشاورزی نداریم و بیشتر در روستاهاست و در اراضی کشاورزی اطراف تهران نیز باقی مانده محصولات کشاورزی که با پسماند عادی متفاوت نیست، جمع آوری می‌شود، اما مدیریت آن بر عهده تولیدکننده است و پسماند‌هایی از جمله کود‌های شیمیایی نیز توسط تولیدکنندگان مدیریت می‌شود.

جمع‌آوری و دفن روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن پسماند پزشکی در تهران

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه پسماند صنعتی نیز توسط تولیدکنندگان تفکیک می‌شود، گفت: در حوزه پسماند پزشکی، تولیدکنندگان باید پسماند را بی‌خطر کرده و می‌توانند در این زمینه پیمانکار تعیین کنند. بر اساس قانون شهرداری‌ها موظف شدند که در این زمینه کمک کرده و پسماند بی‌خطر شده را جمع آوری و دفن کنند که این فرآیند در حال انجام است و روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن زباله عفونی جمع‌آوری و دفن می‌شود.

جعفری در خصوص نیروگاه‌های زباله‌سوز هم یادآوری کرد: اگر استاندارد‌ها در نیروگاه‌ها و یا کارخانه‌ها رعایت نشوند باعث آلودگی خواهد شد. نیروگاه‌های زباله‌سوز در شرایطی که تکنولوژی پیشرفته و درست نداشته باشند، به دلیل ترکیبات مختلفی که در پسماند‌ها قابلیت ایجاد گاز‌های سمی و آلاینده ناشی از سوختن دارد، می‌توانند محیط زیست را آلوده کنند. اگر تکنولوژی روز استفاده شود هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در کشور‌های اروپایی و برخی کشور‌های آسیایی از جمله ژاپن، زباله‌سوز‌های متعددی در سطح شهر‌ها وجود دارد که هیچگونه دود تولید نمی‌کنند، چون از استاندارد‌ها و و فیلتراسیون مناسبی استفاده کرده‌اند. علاوه بر این هزینه انتقال زباله‌ها نیز حذف می‌شود و از طرفی دیگر با سوزاندن زباله‌ها، برق تولید شده و برق تولیدی به آن منطقه اختصاص می‌یابد.

جعفری با بیان اینکه تکنولوژی استفاده شده در نیروگاه زباله‌سوز تهران استاندارد‌های محیط زیست و سازمان APA را دریافت کرده است، تصریح کرد: میزان آلاینده تولیدی در نیروگاه زباله‎ سوز تهران بسیار پایین‌تر از میانگین استاندارد تولید آلاینده در کشور است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=97981
  • 8 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.