تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جزئیات فروش آنلاین میوه در میادین و میوه و تره‌بار تهران شیوه‏‏‌های معدن‌کاری با مسئولیت اجتماعی تغییر سقف برداشت از حساب بانکی افزایش تعطیلی‌ها مخالف تحقق شعار سال بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس تاثیر تحریم‌های تازه بر نفت ایران ۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا ورود ۵۰۰۰ اتوبوس جدید تا پایان سال به تهران آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز ضرورت ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران انتقاد از عملکرد شهرداری در توجه به معماری ایرانی- اسلامی انتقاد از نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها اعلام زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه ابلاغ دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن تشکیل کمیته تحقق شعار سال در شهرداری تهران رکوردشکنی تولید فولاد و پتروشیمی در شرایط تحریم چالش‌های صادرات گاز ایران به پاکستان نقش مشارکت‌های مردمی در جهش تولید پیشرفت ۱۰۰ درصدی در اجرای پروژه‌های پایتخت ایجاد سازمان گردشگری شهر تهران در اولویت شورا کاهش شفافیت با ارز نیمایی در بازار فولاد ضرورت ساماندهی کارکنان شرکت‌ها و ادارات افزایش دستمزد کارگران در مقایسه با کارمندان برنامه شرکت متروی تهران برای خط ۷ در سال جاری اوتیسم بیماری بدون درمان ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی فاصله شدید پرسپولیس و استقلال در رنکینگ جهانی فرصت تاریخی پرسپولیس برای عبور از استقلال اعلام زمان متناسب سازی حقوق بازنشستگان تاثیر تحریم بر صادرات نفت ایران به چین تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج

0

افزایش خطر ابتلا به سرطان معده با مصرف زیاد نمک

  • کد خبر : 96781
  • 15 بهمن 1401 - 8:11
افزایش خطر ابتلا به سرطان معده با مصرف زیاد نمک
مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان معده شناخته می‌شود.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، سرطان معده یکی از سرطان‌های شایع در جهان است و بر اساس آمارهای موجود سالانه ۸۷۰ هزار مورد جدید سرطان معده گزارش می‌شود که در حدود ۱۰ درصد موارد جدید سرطان‌ها را شامل می‌شود. میزان کشندگی سرطان معده همچنان بالا است و بیش از ۶۲۸ هزار مورد و معادل ۱۲ درصد کل مرگ و میرها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان است.

چندین علت برای بروز سرطان معده شامل عفونت هلیکوباکتر پیلوری، عادات غذایی، مصرف ماهی‌های نمک سود شده، مصرف غذاهای پرنمک، آجیل‌های شور، تنقلات شور (چیپس و انواع فراورده‌های غلات حجیم شده)، شوری‌جات و ترشی‌ها، غذاهای نمک سود، چاقی، مصرف الکل، سیگار و وجود نیترات در مواد غذایی مصرفی و همچنین سابقه فامیلی ذکر شده است. در انگلیس برآورد شده است که ۲۴درصد موارد سرطان معده ( ۳۱درصد در مردان و ۱۲درصد در زنان) با مصرف روزانه بیش از شش گرم نمک ارتباط دارد.

اگرچه به طور کلی میزان بروز سرطان معده در جهان بخصوص در کشورهای غربی، چین و سایر کشورهای شرق آسیا در دهه‌های گذشته کاهش یافته است، ولی در سایر کشورها این روند کاهشی مشاهده نمی‌شود؛ بویژه اینکه در این کشورها سن بروز سرطان معده کاهش یافته است. کاهش مصرف نمک در جامعه به عنوان یک راهکار اصلی با هزینه اثربخشی بالا برای پیشگیری از اپیدمی بیماری‌های قلبی عروقی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه شناخته شده است.

مطالعات متعددی ارتباط بین مصرف زیاد نمک و عفونت‌های هلیکو باکتر پیلوری را به عنوان عامل ایجاد صدمه در مخاط معده و سرطان معده را نشان داده است. از جمله در یک متا آنالیز ارتباط بین عادات غذایی و خطر سرطان معده در ۲۷۰ هزار نفر از ۷ مطالعه گذشته‌نگر نشان داده شده است. این مطالعه نشان داده است که خطر بروز سرطان معده با مصرف زیاد نمک ۶۸ درصد افزایش می‌یابد. حتی مصرف نمک در حد متوسط نیز این خطر را ۴۱درصد افزایش می‌دهد. در افرادی که غذاهای پرنمک مثل ترشی‌ها، ماهی نمک سود شده و گوشت‌های فرآوری شده مصرف می‌کنند به ترتیب خطر ابتلا به سرطان معده ۲۷ درصد و ۲۴ درصد بیشتر است.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در ایران، سرطان، سومین علت مرگ و میر به شمار می‌رود و سرطان معده سومین سرطان شایع است. مصرف نمک ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز یعنی ۲ تا ۳ برابر مقدار توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت است.

سرطان معده تنها یکی از زیان‌های مصرف زیاد نمک است. پوکی استخوان، فشارخون بالا و به دنبال آن نارسایی‌های کلیوی و بیماری‌های قلبی عروقی از دیگر مشکلاتی است که مصرف زیاد نمک در بروز آنها یک عامل خطر مهم به شمار می‌رود. بنابراین با کاهش نمک مصرفی در حین طبخ  غذا، حذف نمکدان سر سفره و میز غذا، منع مصرف تنقلات شور و پرنمک می‌توان احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش داد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=96781
  • 29 بازدید

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.