تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

1

عوامل موثر در گرانی مسکن

  • کد خبر : 96775
  • 06 مرداد 1401 - 11:51
عوامل موثر در گرانی مسکن
با توجه به آمار منتشرشده در شرایطی که تولید مسکن در کشور با کاهش ۲۰ درصدی مواجه است، قیمت‌ها به صورت افسارگسیخته رو به افزایش قرار دارد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، در شرایطی که قیمت مسکن افزایشی چشم‌گیر دارد، آمارها از افت ۲۰ درصدی ساخت و ساز در کشور حکایت می‌کنند.

با اینکه افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن کمتر از نرخ تورم است، همین حالا هم، خرید آن برای اقشاری از جامعه به یک رویا تبدیل شده. در بعضی شهرها قیمت خرید خانه در طول ۱۶ سال گذشته ۳۰۰۰ برابر شده است.

قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل مختلف تعیین می‌شود که این عوامل شامل تولید، رابطه میان عرضه و تقاضا، رفتار سرمایه‌گذاران ملکی و موارد مشابه است

از این رو با توجه به آمار منتشرشده در شرایطی که تولید مسکن در کشور با کاهش ۲۰ درصدی مواجه است، قیمت‌ها به صورت افسارگسیخته رو به افزایش قرار دارد. هر چند برخی از کارشناسان ملکی بر این باور هستند که گرانی املاک مسکونی بیشتر از این نخواهد بود و ترمز افزایش به‌زودی کشیده می‌شود.

حتی اگر این اظهارنظر صحیح باشد، واقعیت این است که در شرایط فعلی، متقاضیان مصرفی از بازار کناره‌گیری کرده‌اند و تقاضا تا حد زیادی کاهش یافته است.

نقش کاهش ساخت و ساز در افزایش قیمت‌ها

طبق آمار رسمی سالانه نیاز به ساخت ۹۰۰ هزار خانه در کشور وجود دارد. کف این نیاز ساخت ۵۶۰ هزار خانه در سال است. در حالی که هر ماه به‌طور متوسط، تنها حدود ۴۷ هزار واحد مسکونی در کشور احداث می‌شود.

تفاوت این آمارها نشان می‌دهد که بازار مسکن نتوانسته تعدادهای خانه‌های مورد نیاز را تولید کند. این روند در گرانی و قفل شدن معاملات تاثیر بسزایی دارد.

کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز عاملی مهم برای کناره‌گیری انبوه‌سازان از این بازار شده است. این روزها شاهد کوچ سرمایه‌گذاران از بازار مسکن به بازارهای موازی یا بازار ساخت و ساز در کشورهای دیگر هستیم. ادامه داشتن این روند می‌تواند ضربه مهلکی به بازار ساخت و ساز کشور بزند.

رکود معاملات قیمت را تعدیل می‌کند؟

در این میان، بنا به آمار رسمی منتشر شده، از ابتدای سال جاری رکود عمیقی در معاملات مسکن حکمفرما است. این روند می‌تواند نقش بسزایی در تثبیت یا کاهش قیمت مسکن داشته باشد.

البته، بسیاری از فروشندگان از بازار کناره‌گیری کرده‌اند تا در معاملات ضرر کمتری متحمل شوند. بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند در وضعیت کنونی دادوستد ملکی، از دور شاهد این بازار باشند.

بررسی معاملات در تیر

بنا به آمار رسمی منتشر شده در تیر سال جاری سرعت رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن پایتخت دچار افت شده و از ۸ درصد به ۶ درصد رسیده است. در این میان برخی از صاحبنظران معتقد هستند که این افت بیشتر مدیون گزارش‌های میدانی از کسادی معاملات نسبت به ماه قبل است.

بر اساس داده‌های سامانه کیلید سرعت رشد ماهیانه نرخ‌های پیشنهادی مسکن شهر تهران از ۱۰ درصد در خردادماه به ۶ درصد در تیرماه رسیده است. این رقم نسبت به افزایش ۸ درصدی قیمت در معاملات قطعی نیز ۲ واحد درصد افت نشان می‌دهد. در واقع با وجود افزایش قیمت، سرعت تورم بازار مسکن شهر تهران ۴۰ درصد کاهش یافته است.

درصد تغییرات قیمت پیشنهادی هر متر مربع مسکن شهر تهران در آگهی‌های ملکی با وزن‌دهی به مناطق بر اساس تعداد معاملات قطعی حاکی از آن است که متوسط قیمت از متری ۴۰.۵ میلیون تومان در خردادماه به ۴۳.۱ میلیون تومان رسیده است.

تورم مسکن از تورم عمومی عقب ماند

بدیهی است که بازار مسکن در کشور طی ماه‌های اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده اما به طور کلی تورم مسکن از تورم عمومی کمتر است. چرا که طبق آمار منتشر شده تورم مسکن در هر دو شاخص نقطه به نقطه و تورم سالیانه به ترتیب ۱۲ و ۲۲ درصد نسبت به تورم عمومی عقب است.

این موضوع، در واقع برخلاف افزایش قیمت‌های اسمی، کاهش قیمت‌های واقعی را نشان می‌دهد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت در بازار مسکن تا پایان سال جاری پایین‌تر از نرخ تورم باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=96775
  • 12 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.