تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ مرداد , ۱۴۰۱ : 14 محرم 1444 Thursday, 11 August , 2022

اخبار داغ

1

کرایه مترو تهران گران نیست

  • کد خبر : 93823
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کرایه مترو تهران گران نیست
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد:‌ مترو تهران امروز پیشرو در دنیا است و از 215 شهر دارای مترویی جهان مترو تهران هزینه بهره‌برداری و کرایه آن ارزان‌ترین است و به لحاظ طول شبکه و جابه‌جایی مسافر در رتبه 20 تا 30 قرار داریم.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، تحول در مترو از برنامه‌های مدیریت شهری برای تهرانی‌ها است. از بهبود کیفیت خدمات گرفته تا توسعه خطوط؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران می‌گوید در افق ۱۴۰۵ خطوط جدید مترو با ۱۵۰ کیلومتر و ۱۳۸ ایستگاه وارد مدار می‌شود و رئیس‌جمهور هم اخیراً اعلام کرد در خصوص تأمین اعتبارات و کمک در راستای توسعه و بهبود ناوگان حمل و نقل ریلی با تمام قوا و توان موجود، حمایت و پشتیبانی می‌کند.

یکی از راه‌های مؤثر در کاهش آلودگی هوا و ترافیک که همه مسئولان هم نسبت به آن اتفاق نظر دارند، توسعه مترو است. اگر چه این امر در دوره گذشته مدیریت شهری با کندی مواجه شد اما مسیر توسعه آن در دوره فعلی پرشتاب در دستور کار قرار دارد.

مترو تهران هم اکنون جز ۲۰ مترو برتر دنیاست و این از دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و افرادی که سکان‌دار مدیریت مترو هستند همگی فرزندان بعد از انقلاب محسوب می شوند.توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهرهای مختلف جهان بوده و نشانه‌ای از توسعه یافتگی شهرها محسوب می شود.

 شورای ششم و مدیریت شهری جدید اعلام کرده اند برای حمل و نقل عمومی برنامه‌های سریع، فوری و انقلابی دارند و اختصاص اتوبوس و واگن در اسرع وقت برای پایتخت از اولویت های آنها است. علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران هم بر این موضوع تاکید دارد و قرار است توسعه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط مترو با برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد تا به مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود. شهردار تهران تأکید ویژه‌ای بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ و اضافه کردن واگن‌های جدید به مترو دارد و مدیران شهری می‌گویند ما سعی کرده‌ایم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.

فعالیت مترو تهران از حدود سال ۶۵ و با فعال‌سازی پروژه مترو در تهران انجام شد، ۲۵۸کیلومتر خطوط مترو طی این سال‌ها در خطوط یک تا ۷ به بهره‌برداری رسیده و ۱۴۴ ایستگاه مترو در پایتخت فعال است. از اسفند ۷۷ تا کنون شتاب توسعه مترو در خطوط مختلف بیشتر شده و ثمره زحمات فرزندان این آب و خاک با خودباوری در طراحی مترو چه در بخش اجرا و چه در بخش ساخت تجهیزات و بهره‌برداری به بار نشسته است.

تکمیل خط ۶ مترو از جمله اولویت‌های اساسی شهرداری تهران است

در همین راستا بازدید شهردار تهران از کارگاه‌های عملیات عمرانی مسیر و برخی ایستگاه‌های قطعه میانی خط ۶ مترو تهران  برگزار شد.در این مراسم که باحضور مدیرعامل بانک شهر و مدیرعامل مپنا همراه بود، شهردار تهران از نزدیک در جریان آخرین اوضاع عملیات عمرانی در  ۱۰ کیلومتر قطعه میانی خط ۶ و نیز ۴ ایستگاه در شرف بهره‌برداری «کارگر»، «شهدای هفتم تیر»، «میدان حضرت ولیعصر (عج)» و «بهار شیراز»، قرار گرفت.

شهردار تهران در پایان این بازدید با تأکید بر این‌که تکمیل خط ۶ مترو از جمله اولویت‌های اساسی شهرداری تهران است، اظهار داشت: افتتاح ایستگاه‌های باقی‌مانده از خط ۶ نه تنها بهره‌وری این خط را به حد مورد انتظار در طراحی‌ اولیه می‌رساند، بلکه به دلیل ایستگاه‌های تقاطعی، مطلوبیت استفاده از شبکه مترو را ارتقا خواهد بخشید.

زاکانی اضافه کرد: امیدواریم با همکاری دوستان در بانک شهر و توان مهندسی مجموعه مپنا با تأمین مالی مورد نیاز دست‌کم ۸ ایستگاه از ایستگاه‌های میانی خط ۶ تا پایان امسال به بهره‌برداری و در خدمت شهروندان قرار گیرد.

 مسیری به هم پیوسته در خط ۶ در اختیار شهروندان

درباره موضوع تکمیل خط ۶ مترو تهران به سراغ مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران رفتیم. وی گفت: ایستگاه‌هایی قرار است با تامین منابع مالی لازم، در سال جاری به بهره برداری برسند تا مسیری به هم پیوسته در خط ۶ در اختیار شهروندان قرار گیرد.

وی با اشاره به ایننکه ساخت ایستگاه‌های  مترو درتهران شتاب گرفته است، بیان داشت: افتتاح ایستگاه های باقی مانده نه تنها بهره وری این خط را به لحاظ جذب مسافر به حد مورد انتظار در طراحی‌های اولیه می رساند بلکه به دلیل ایستگاههای تقاطعی خط ۶ با سایر خطوط مترو، مطلوبیت استفاده از کل شبکه راه آهن ریلی زیرزمینی را نیز ارتقا خواهد بخشید.

درستی خاطرنشان کرد: به موجب تصمیمات اتخاذ شده در جلسه پایانی بازدید شهردار تهران از خط ۶، مقرر شد با کمک بانک شهر، روند تامین منابع مالی لازم برای بهره‌‌‌برداری هرچه سریعتر از ایستگاه‌های خط ۶ شکل مطمئنتری به خود بگیرد.

به گفته وی به لحاظ تجهیز ایستگاه‌ها به امکانات تاسیساتی که تأمین آن بر عهده شرکت مپنا است،  تصمیمات مهمی گرفته شد تا روند سفارش، خرید، حمل و نصب تجهیزات ایستگاه های خط ۶ سرعت بگیرد.

در سال جاری برای تهران ۶ هزار میلیارد تومان منابع اختصاص داده شده

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز اعلام کرد:‌در سال جاری برای تهران ۶ هزار میلیارد تومان منابع اختصاص داده شده که ۲۵۰۰ میلیارد تومان آن از منابع شهرداری به صورت نقد و غیرنقد، ۱۵۰۰ میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت، ۲ هزار میلیارد تومان از مجتمع‌های ایستگاهی و ۳۱ هزار میلیارد تومان به صورت زمینه جذب بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

شفیعی خاطرنشان کرد:‌در بحث TOD یا توسعه حمل و نقل عمومی‌محور رویکرد جدیدی خواهیم داشت و سعی می‌کنیم منابعی هم در این راستا داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر احداث خطوط چهارگانه جدید تکمیل خطوط هفتگانه قبل نیز مدنظر است و امسال حداقل ۷ ایستگاه از محل منابع پیش‌بینی شده افتتاح می‌شود و از ورودی‌های جدیدی بهره‌برداری می‌کنیم.

شفیعی گفت: مترو تهران امروز پیشرو در دنیا است و از ۲۱۵ شهر دارای مترویی جهان مترو تهران هزینه بهره‌برداری و کرایه آن ارزان‌ترین است و به لحاظ طول شبکه و جابه‌جایی مسافر در رتبه ۲۰ تا ۳۰ قرار داریم. بنابراین مترو تهران جزو برترین‌های دنیا است و این در حالی بوده که مشکلات اقتصادی، بدخواهان برای ما ایجاد کرده‌اند.

روند تکمیل ایستگاه‌های خط ۶ مترو تهران 

خط ۶ مترو تهران یک خط درون‌شهری به طول ۳۸ کیلومتر است که این خط از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و محله نفرآباد آغاز شده و پس از طی یک مسیر جنوب به شمال در ایستگاه مترو حرم حضرت عبدالعظیم با خط ۱۱، در ایستگاه مترو دولت‌آباد با خط ۹، در ایستگاه مترو بعثت با خط ۸، در ایستگاه مترو شهدای هفده شهریور با خط ۷، در ایستگاه مترو میدان شهدا با خط ۴، در امام حسین با خط ۲، در ایستگاه مترو شهدای هفتم تیر با خط ۱ ، در ایستگاه مترو میدان ولیعصر با خط ۳، در ایستگاه مترو دانشگاه تربیت مدرس با خط ۷، در ایستگاه مترو شهرک آزمایش با خط ۸، در ایستگاه مترو شهران با خط ۸ و در ایستگاه مترو کوهسار با خط ۱۰ تقاطع خواهد داشت و سپس به سمت غرب امتداد مسیر داده و به محدوده شمال غربی تهران خواهد رسید. در حال حاضر ساخت این خط مترو از جنوب به شمال ادامه دارد.

تکمیل خط ۶ مترو تهران که مدیران شهرداری بارها اعلام کرده‌اند از اولویت‌های کاری آنها است تا پایان سال به اتمام می رسد. توسعه حمل و نقل عمومی از مطالبات اصلی شهروندان در حوزه شهری است. روزانه تعداد زیادی از مسافران با مترو در پایتخت جابجا می‌شوند و مدیریت شهری جدید اعلام کرده جهادی وانقلابی برنامه‌ها را در دستور کار قرار گرفته است. اکنون به نظر می رسد که برنامه‌ها روی دور تند قرار گرفته و مطالبه مردم در حال اجرا شدن است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://ofoghtehran.ir/?p=93823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی