تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

1

نیروگاه آبادان و چالش‌های تولید برق

  • کد خبر : 92089
  • 17 خرداد 1401 - 12:27
نیروگاه آبادان و چالش‌های تولید برق
یک کارشناس حوزه صنعت برق تولید را از اهداف مهم اقتصادمقاومتی عنوان کرد و نقش صنعت برق را در آن کلیدی خواند.

امیر مطلبی کارشناس حوزه صنعت برق در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی افق تهران در مورد اقدامات نیروگاه آبادان در سال ۱۴۰۱ گفت: مجموعه نیروگاه آبادان نقش موثری در تامین برق سراسری کشور به ویژه آبادان و خرمشهر دارد.نقش این نیروگاه به دلیل زیرساخت‌هایی که باید برای منطقه فراهم کند، کلیدی و مهم است.

مطلبی درباره اهمیت صنعت برق در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در زمینه اقتصاد مقاومتی، دانش بنیان بودن صنعت برق به عنوان یک صنعت زیرساخت برای سایر صنایع بسیار مهم است. به همین منظور ما برای اجرایی کردن طرح‌های بهینه‌سازی و افزایش راندمان که منجر به افزایش تولید می‌شود و شرایط بهره‌برداری نیروگاه را بهبود می‌دهد، با شرکت‌های دانش‌بنیان مذاکراتی داشته‌ایم و قراردادهایی داریم که طرح‌های بهینه‌سازی که قابلیت اجرایی شدن دارند را با این شرکت‌ها پیگیری می‌کنیم. مجوعه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، موسسه دانش‌بنیان برکت طرح‌های مربوط به مسائل نیروگاهی و برقی که دارند را به ما منتقل می‌کنند و ما از ارتباطی که با این سازمان داریم برای استفاده از طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم.

وی در مورد نقش صنعت برق در اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در اقتصاد مقاومتی دستیابی به تولید اهمیت به‌سزایی دارد. بحث داغ تولید در این روزها خاموشی برق و محدودیت‌هایی است که برای صنایع سنگین، سیمانی و فولادی به وجود آمده و خواسته شده است که تولید را به منظور تامین برق مشترکین مسکونی، اداری و تجاری و عامه مردم کاهش دهند که این موضوع در تولید واقعا تاثیرگذار است. براساس آمار، سال گذشته ۱۲هزار مگاوات کمبود برق داشتیم که این آمار طبق اعلام وزارت نیرو در سال جاری به ۱۹هزار مگاوات رسیده است.

این کارشناس حوزه صنعت برق درباره نقش نیروگاه آبادان در تعمیر برق توضیح داد: ما در نقش یک نیروگاه ۸۰۰ مگاواتی وظیفه تامین حدود یک درصد از برق کشور را داریم و تلاشمان این است که واحدها را با تمام توان تولید در مدار نگه داریم. به این طریق نقش خود را در تولید برق کشور ایفا خواهیم کرد.

مطلبی درباره فعالیت‌های نیروگاه آبادان اضافه کرد: کاری که مجموعه تولید نیروگاه آبادان توانسته است انجام دهد این است که با تعمیراتی که در فصل غیرپیک انجام می‌دهد، خود را برای تولید برق در فصل پیک آماده کند. آمادگی لازم علی‌رغم تحریم و محدودیت‌هایی که در تامین قطعات وجود دارد، ایجاد شده است. کمبود بودجه وزارت نیرو برای خرید به مشکلات نیروگاه اضافه کرده است. مشکلات همه نیروگاه‌ها فارغ از محلی که در آن قرارگرفته‌اند، همین مسائل است.

او برنامه نیروگاه آبادان برای برخورداری از انرژی‌های نوین و تجدیدپذیر را این‌گونه تشریح کرد: تولید نیروی برق آبادان با توجه به شرایط و استراتژی‌ها و اهدافی که داشته است، بهره‌برداری از نیروگاه فعلی را در اولویت قرار داده است. دستیابی به انرژی‌های نوین در مجموعه ستادی و شرکت‌های دیگری پیگیری می‌شود. یک شرکت، آماده‌سازی دو نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی خورشیدی را پیگیری می‌کند و شرکت دیگری درگیری آماده‌سازی نیروگاه بادی ۱۰هزار مگاواتی خواف است. در حال حاضر تمرکز بر این است که شرایط بهره‌برداری بهینه، اقتصادی و با راندمان بالاتر از واحدهای موجود فراهم شود.

امیرمطلبی درباره بومی‌سازی صنعت برق در نیروگاه آبادان افزود: سعی و تلاش ما همیشه در همین راستا بوده است. با تلاش‌های مجموعه مپنا و هم خانواده‌هایش قابلیت تامین اکثر قطعات مورد نیاز نیروگاه‌ها در داخل وجود دارد. اما این مجموعه هم با مشکلاتی از قبیل تامین مواد اولیه و دسترسی به ارز مورد نیاز مواجه است با این حال همگان اذعان دارند که این مجموعه در تامین قطعه عملکرد خوبی داشته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=92089
  • 47 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.