تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

2

افزایش قیمت کالاهای اساسی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

  • کد خبر : 91534
  • 12 خرداد 1401 - 15:12
افزایش قیمت کالاهای اساسی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
نماینده پیشین مجلس بیان کرد: ارز ۴۲۰۰ روی قیمت کالاها اثر گذاشته است و با حذف این ارز قیمت کالاهای اساسی افزایش داشته است.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، مهرداد لاهوتی نماینده پیشین مجلس درباره طرح جدید اقتصادی دولت و اینکه درباره اصلاح قیمت‌ها و مردمی‌سازی یارانه‌ها چه تحلیلی دارد، گفت: اعتقاد دولت این بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری روی زندگی مردم نداشته است. اگر از پنج قلم کالا سه قلم آن را محدود کنیم متوجه می‌شویم که ارز ۴۲۰۰ روی قیمت همه کالاها اثر گذاشته است. حذف ارز به غیر از مرغ و تخم مرغ روی بقیه قیمت‌ها اثر گذاشته و حتی باعث افزایش قیمت گوشت قرمز هم شد با اینکه گوشت قرمز جزو اقلام ارز ۴۲۰۰ تومان نبود.

وی افزود: دولت به جای آنکه یارانه به مردم پرداخت می‌کرد باید به تدریج کالا را حذف می‌کرد. دولت قبل از ۲۵ کالا ۱۸ قلم کالا را حذف کرد. اما فضای روانی جامعه به هم نریخت و روی قیمت‌ها اثر نگذاشت اما این واقعیت وجود دارد که ارز ۴۲۰۰ تومانی روی زندگی مردم تاثیر گذاشت. دولت باید روی کالای دو نرخی نظارت بیشتری داشته باشد مانند همان اتفاقی که اوایل انقلاب در بحث توزیع کوپن وجود داشت. دولت فعلی از دولت گذشته انتقاد می‌کند اما امروز دولت همه اختیارات را دارد و با این بحران مواجه شده است. ۴ قلم کالا که امروز گفتند گران نمی‌شود بسیار حساس است.

این فعال سیاسی تاکید کرد: ممکن است ارز دارو را حذف کنید و در ظاهر مصرف آن کاهش پیدا کند و به افراد بگویند از بیمه پول خود را دریافت کنید. ما خودمان بیمه تکمیلی داریم نمی‌توانیم پولمان را از بیمه بگیریم. روستایی پولش را چگونه بگیرد؟ در نتیجه افزایش قیمت دارو باعث عدم مراجعه به پزشک و مرگ خاموش می‌شود. اما دولت در بحث گندم خوب عمل کرد. امسال یارانه تضمینی گندم را بالا برد و این مبلغ را به جای واردات به کشاورز داد تا او انگیزه بیشتری داشته باشد. این حرکت دولت مفید بود و می‌تواند جلوی واردات سه میلیون تن گندم و اسراف را بگیرد.

لاهوتی گفت: امروز کار حذف ارز انجام شده و باید از اتفاقات نامساعد پیشگیری کرد. امروز این فضا مانند افزایش زمان قیمت بنزین است. پول بنزین را به مردم دادیم و در نهایت همه مردم هم ناراضی شدند. در صورتی که اگر قیمت بنزین ۱۵۰۰ تومان می‌شد اتفاقات بعد از آن نمی‌افتاد و مردم هم ناراضی نمی‌شدند. امروز قیمت‌ها در حال افزایش و مردم هم نگران هستند. امروز باید فضای روانی به وجود آمده را مدیریت کرد. در حال حاضر توجه دولت به سمت مصرف کننده است. اما باید به تولید‌کننده هم توجه کند.

لاهوتی یادآور شد: افزایش قیمت‌ها با کاهش مصرف مردم مواجه خواهد شد. درنتیجه ممکن است مازاد تولیدکننده روی دستش باقی بماند. دولت هم گفت من همه کالاهای مازاد را می‌خرم اما چنین چیزی ممکن نیست که همه مازاد تولید را دولت خریداری کند. امروز دولت باید تولیدکننده‌ها را تقویت کند. در جلسه‌ای که داشتیم همه تولیدکننده‌ها معتقد بودند سرمایه در گردش باید حداقل پنج برابر افزایش داشته باشد تا بتوانند با قدرت بیشتری ادامه فعالیت دهند.

وی افزود: اگر دولت می‌خواهد پولی به تولیدکننده‌ها بدهد باید به صورت کالابرگ باشد نه پول چراکه اگر پول بدهد تولیدکننده می‌تواند هرچیزی بخرد و این در ادامه مشکل‌ساز می‌شود. کالابرگ دو مزیت دارد اول آنکه جنس تولیدی تولیدکننده روی دست او باقی نمی‌ماند و دومی آنکه پول به جامعه تزریق نشده و باعث تورم نمی‌شود.

لاهوتی در پاسخ به این سوال که ضعف کار در کجاست و به چه شکلی می‌توان این مشکل را حل کرد، گفت: اعتقاد من این این است که تصمیمی که کمیسیون تلفیق گرفت درست بود. یعنی دولت امسال هم با توجه به وضعیت موجود ۹ میلیارد دلار به ارز ۴۲۰۰ تومان تخصیص می‌داد و به تدریج کالا را حذف می‌کرد. حالا که این کار را انجام نداده و ارز را حذف کرده باید نظارت بر بازار را بیشتر کند. باید زود کالابرگ را حاضر کند و مدیریت کرده تا کالا به اندازه کافی وجود داشته باشد. امروز فضا آرام شده اما مردم نگران هستند که بعضی از کالاها در دسترس نباشد. باید این اطمینان به مردم داده شود که کالا به اندازه کافی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: بخش خصوصی گاهی تهدید می‌کند که انگار این بخش از دولت جدا است. اگرچه ممکن است کسی در این بخش خطا کند اما نمی‌توانیم به کل بخش خصوصی تعمیم دهیم. باید به این بخش احترام گذاشت و از آنان حمایت کرد. هرچه فضا را برای بخش خصوصی باز بگذارند بخش خصوصی بهتر از دولت می‌تواند این فضا را مدیریت کند.

لاهوتی درباره آنکه چه اقداماتی باید انجام شود تا شکاف اجتماعی و اعتراض مردم به وضعیت معیشتی به حداقل برسد، گفت: دولت باید تلاش کند تا تورم را کاهش دهد. تنها راه همین است. فضای یارانه‌ای فقط شکلش عوض شده و تورم در حال شدت گرفتن است. بنابراین باید نقدینگی کاهش یابد تا تورم کم شود. هرچه دولت زودتر به طرف کاهش تزریق پول به جامعه پیش رود تورم کاهش پیدا می‌کند. در پایان باید بگویم دولت باید گام به گام کار می‌کرد تا به نتیجه برسد اما الان باید همه تلاش کنند و با تولیدکنندگان مذاکره کند تا جراحی اقتصادی دولت عملکرد موفقی داشته باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=91534
  • 18 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.