تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

1

نرخ‌ معاینه فنی در چندقدمی تغییر

  • کد خبر : 91087
  • 08 خرداد 1401 - 10:12
نرخ‌ معاینه فنی در چندقدمی تغییر
نرخ معاینه فنی در حال حاضر برای خودروهای سبک 47 و برای خودروهای سنگین حدود 72 هزار تومان است اما مسوولان مراکز معاینه فنی کشور می‌گویند مبالغ دریافتی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، از روزی که چرخ های اتومبیل ها روی خیابان های شهرها به حرکت درآمدند، معایب آنها زیر نگاه تیز بین متخصصان مختلف در این حوزه به نقد کشیده شد و همواره بحث ایمنی خودرو در جوامع مختلف مد نظر بوده است و مسئولان و کارشناسان در جهان بدان توجه دارند.

توجه به بحث معاینه فنی خودروها نه تنها عاملی مقابل بروز تصادفات رانندگی و حوادث مرتبط است بلکه از تبعات زیست محیطی تردد خودروها هم جلوگیری می کند بر همین اساس بیش از نیم قرن است که در کشورهای مختلف بحث معاینه فنی خودروها مد نظر قرار گرفته و در کشور ما نیز چندین سال است که اجرایی می شود. در حال حاضر خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت تردد در معابر، خیابان ها و بزرگراه ها روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می شوند و شهرداری ها با همکاری وزارت کشور به موضوع انجام معاینه فنی خودروها توجه دارند و روز به روز هم این مراکز در حال گسترش است.

انجام معاینه فنی در کنترل و پایش وضعیت سلامت و ایمنی خودروها بسیار حائز اهمیت است و نقش موثری هم در کاهش آلودگی هوا دارد. این موضوع در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته و روز به روز به آمار این مراکز افزوده شده است.

سالانه حدود ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه  می‌کنند در سال گذشته حدود ۱ میلیون و ۱۷۵ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، در حدود ۲۱۴ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است.

براساس آخرین مصوبه دولت نرخ معاینه فنی خودروهای سبک مراجعه اول ۴۷ هزار تومان و مراجعه مجدد۱۰ هزار تومان ،خودروهای سنگین مراجعه اول ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان و مراجعه مجدد ۱۲ هزار تومان و موتوسیکلت مراجعه اول ۱۲ هزار تومان و مراجعه مجدد ۲ هزار تومان تعیین شده است.این مصوبه و نرخ بهای خدمات معاینه فنی مربوط به ماه آذر سال ۱۳۹۹ است و در سال گذشته تغییر قیمتی در کار نبود.

اما اخیرا حسین مقدم مدیر عامل ستاد معاینه فنی  خودروهای شهر تهران اعلام کرد: دو سال است که تعرفه‌های معاینه فنی تغییری نکرده است و این در حالی است که هزینه‌های مراکز معاینه فنی با توجه به افزایش نرخ تورم و افزایش هزینه‌ها به صورت چشمگیری افزایش داشته است.

وی با بیان این‌که عدم افزایش تعرفه‌ها، مراکز معاینه فنی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، اظهار کرد: اگر مراکز بخواهند که به کار خود ادامه دهند قاعدتا با این شرایط باید از کیفیت خدمات خود کم کنند.

مقدم با اشاره به این‌که شهرداری تهران به مراکز معاینه فنی خود یارانه می‌دهد، تصریح کرد: به همین دلیل تاکنون توانستیم سرپا بمانیم اما مراکز معاینه فنی بخش خصوصی با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و عدم افزایش تعرفه‌ها خدایی ناکرده یا موجب کاهش دقت و صحت آزمون های معاینه فنی شده و یا سبب می‌شود که این مراکز به سمت انجام کارهای نادرست سوق داده شوند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با تاکید بر این‌که سال قبل به شدت پیگیر بودیم که تعرفه‌ها افزایش یابد، ادامه داد: متاسفانه تعرفه‌های جدید را تصویب نکردند و امسال نیز از ابتدای سال به دنبال تصویب و ابلاغ تعرفه‌های جدید هستیم.

وی با بیان این‌که تعرفه پیشنهادی با امضای دو وزیر کشور و راه و شهرسازی باید به دولت اعلام شود، گفت: در سال ۱۴۰۰ افزایش تعرفه ها در بخش هاو کمیته های ذیربط بررسی و نهایی شد اما به دلیل پایان سال این مساله تحقق نیافت.

وی با بیان این‌که مراکز معاینه فنی به دنبال سود نیستند، تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش هزینه‌ها در مراکز معاینه فنی داشته‌ایم و قاعدتا افزایش تعرفه‌ها باید به گونه‌ای باشد که تامین نیروی انسانی و نگهداشت تجهیزات را پوشش دهد و امیدواریم با ابلاغ تعرفه جدید در آغاز سال، شرایطی فراهم شود که مراکز معاینه فنی بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

مقدم اضافه کرد: اگر این تعرفه‌ها افزایش پیدا نکند مراکز معاینه فنی در بخش نیروی انسانی و نگهداری تجهیزات در شرایط استاندارد با مشکلات جدی مواجه می‌شوند و با توجه به اینکه در وضعیت کنونی نوع تعرفه‌ها به گونه‌ای است که هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد؛ لذا بدون تردید این مراکز معاینه فنی به سمت کاهش کیفیت کار و تخطی از ضوابط دستورالعمل های ابلاغی دولت در این ارتباط سوق داده می شوند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با تاکید بر این‌که سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش هزینه داشتیم اما تعرفه‌های سال جاری با توجه به افزایش قیمت‌های جدید باید مجددا تعریف شود، اظهار کرد: دو سال است که تعرفه‌ها تغییری نکرده و در برخی مراکز که زمین مرکز استیجاری است، هزینه‌ها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و امیدواریم شاهد افزایش بیش از ۶۰ درصد تعرفه‌ها در سال جدید باشیم تا به نقطه سر به سر دو سال قبل برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه دلیلی وجود داشت که تعرفه‌ها دو سال است که افزایش پیدا نکرده؟، گفت: براساس ضوابط موجود تغییر تعرفه معاینه فنی از زمان پیشنهاد آن توسط وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تا تصویب آن توسط دولت شامل فرایندی است که در سال گذشته این مساله با تأخیر انجام شد؛ چرا که بارها و بارها بررسی تعرفه‌ها در شورای رقابت و سازمان حمایت بررسی شد و طرح پیشنهادی مدام در رفت و آمد بود تا اصلاح شود تا به انتهای سال رسید و در نهایت این کار به دلیل پایان سال اتفاق نیفتاد. البته در سال جدید مجددا تعرفه‌ها توسط دو وزارتخانه به دولت پیشنهاد شده و این مسئله در حال طی مراحل قانونی است.

یک منبع آگاه در وزارت کشور نیز با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی در مراکز معاینه فنی گفت: شرایط اقتصادی به صورتی است که در پرداخت حقوق‌ها هم با مشکل مواجه هستیم و افزایش نرخ‌های معاینه فنی برای رفع بسیاری از مشکلات مراکز ضروری است.

وی بیان داشت: وزیر کشور و وزیر راه شهرسازی افزایش نرخ معاینه فنی را تائید کرده و به نوعی نامه مربوطه را امضائ کرده اند پس از این موضوع در شورای رقابت و تنظیم بازار بررسی می شود و در صورت نهایی شدن به هیات دولت جهت بررسی ارجاع خواهد شد. و سرانجام در جلسات دولت به ریاست اقای مخبر درباره این موضوع تصمیم گیری می‌شود.

نرخ معاینه فنی در حال حاضر برای خودروهای سبک ۴۷ و برای خودروهای سنگین حدود ۷۲ هزار تومان است اما مسوولان مراکز معاینه فنی کشور می‌گویند مبالغ دریافتی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و افزایش نرخ‌ها ضروری است. دو وزیر راه و کشور هم این موضوع را تأیید کرده‌اند و حالا باید دید تصمیم نهایی هیات دولت‌ چگونه خواهد بود و تغییر نرخ‌ها چگونه خواهد بود؟

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=91087
  • 22 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.