تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

1

صنعت خودرو، عامل رشد و ارتقای تولید کشور است

  • کد خبر : 90044
  • 28 اردیبهشت 1401 - 20:51
صنعت خودرو، عامل رشد و ارتقای تولید کشور است
مدير عامل ساپكو بیان کرد: صنعت خودرو ، ويترين توسعه صنعتي و عامل رشد و ارتقاي زنجيره تامين و توليد كشور است

به گزارش افق تهران، مهندس پیرمحمدی مدیر عامل ساپکو در نشست خبری اختتامیه موتورهای درون‌سوز اظهار داشت: صنعت خودرو ایران به عنوان ویترین توسعه صنعتی و لوکوموتیو صنایع کشور در کشاکش تحریم های ظالمانه بیگانگان، جزو نخستین صنایعی بود که در معرض تحریم قرار گرفت و به رغم افزایش تمامی نهاده‌های تولید اعم از فولاد ، مواد پلیمری، مس ، آلومینیم و … از حق افزایش قیمت منطقی با قیمت‌گذاری دستوری محروم مانده و حاشیه سود به دست آمده به جیب دلالان و صرف نیاز غیرواقعی بازار شده است و در شرایط دشوار تحریم در سال‌های جاری با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید، تولید خودرو با زیان همراه بوده است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۲۰۰ قطعه‌ساز در صنعت خودرو اظهار داشت: صنعت خودرو در این شرایط دشوار به حیات پرافتخار خود ادامه داده و باعث رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید بوده است و امر تولید در صنعت خودرو در شرایط محدودیت با دستاوردهای ارزنده خودکفایی نظیر ۹۰درصد خودکفایی دی سی موتورها و بسیاری از قطعات قابل صادرات همراه بوده اما محدودیت‌های تحریم‌ها مانع صادرات بسیاری از قطعه‌سازان ما بوده است .

مهندس پیرمحمدی صنعت خودرو را لوکوموتیو صنایعی نظیر فولاد و پتروشیمی دانست و گفت: صنعت خودرو به عنوان بزرگترین خریدار فولاد، آلومینیم و مواد اولیه ، ۹۲ درصد ورق‌های فولادی با استحکام کششی بالا را از صنعت فولاد داخلی تامین کرده است. وی خام فروشی را مانع رشد صنعتی و عامل حذف فرصت های شغلی برای مردم کشور دانست و گفت: صنعت خودرو با رشد و توسعه خود، رشد سایر صنایع را نیز به همراه داشته و صنایعی نظیر فولاد ، الکترونیک و پتروشیمی همراه با صنعت خودرو رشد یافته‌اند .

مهندس پیرمحمدی با اشاره به حمایت بسیاری از کشورهای پیشرفته از صنعت خودرو با وام ‌های کم بهره و پرداخت‌های بلند مدت ، صنعت خودروی کشور را مایه افتخار دانست و گفت: دغدغه اجتماعی نمایندگان مجلس و سایر منتقدین، محترم و قابل بررسی است و ما در صنعت خودروسازی به هیچ عنوان مخالف واردات خودرو نیستیم چرا که معنقدیم واردات خودرو در کاهش قیمت خودروهای اقتصادی تاثیری ندارد و صرفا در کاهش قیمت خودروهای لوکس نقش خواهد داشت.

وی یکی از عوامل ایجاد تورم در کشورهای کمتر توسعه یافته را عدم اهتمام به امر تولید دانست و گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب در ده سال گذشته بر امر تولید، نشاندهنده اهمیت امر تولید در رشد و توسعه کشور است و مفتخریم که در سال گذشته در گروه صنعتی ایران خودرو روند افزایش تولید ادامه یافته و برنامه‌ریزی تولید ۷۵۰ هزار خودرو در سال جاری در گروهصنعتی ایران خودرو ، تدوام این مسیر پرافتخار خواهد بود.

مدیر عامل ساپکو با تاکید بر ضرورت تصویب قانون خودرو اظهار داشت: تمام کشورهای صنعتی و توسعه یافته با محصولات خود بخصوص صنعت خودرو به دنیا معرفی شده اند. ژاپن با تویوتا، هوندا و … کره با هیوندا، کیا، ال جی و سامسونگ، آلمان با بنز، بی ام و، فولکس و …فرانسه با پژو، رنو و ایرباس، ایتالیا با فیات و … بنابراین صنعت خودرو ویترین صنعتی هر کشور توسعه یافته است که در تمام این کشورها، قوانین محکم در رابطه با رشد و توسعه صنعتی و بخصوص صنعت خودرو وجود دارد. به عنوان مثال قانون توسعه صنعت خودرو یک طرح مصوب در کره جنوبی است که مرحله اول آن یک طرح ۲۶ ساله بود(ازحدود سال های ۱۹۶۴ الی ۱۹۹۰) که باعث رشد و شکوفایی صنعت کره جنوبی شد. آیا در کشور ما طرح های بلند مدت برای توسعه صنعتی به تصویب رسیده است. صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع پشتیبان مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی، الکترونیک، قالب سازی و …است. بنابراین تا زمانی که طرح بلند مدت برای توسعه صنایع اصلی و حمایت دولت را نداشته باشیم توسعه صنعت خودرو نیز با مشکلات مواجه خواهد شد و مقایسه صنعت خودروی ایران و صنعت خودروی کره امری اشتباه است. وی رشد صنعت خودرو را وابسته به تصویب قانون خودرو دانست و گفت: سیاست‌گذای‌های متناقض و دخالت‌های فاقد تخصص، ‌آفت جان صنعت خودرو به عنوان یک سرمایه عظیم ملی خواهد بود.

مهندس پیرمحمدی رقم واردات را در هر خودرو ۲ هزار دلار عنوان کرد که ۳۵ درصد آن مواد اولیه ، ۳۰ درصد قطعات الکترونیک و ۳۵ درصد باقیمانده را قطعات های تک تشکیل می‌دهند و نقش عدم رشد سایر صنایع ار در این امر قابل بررسی دانست و اظهار داشت: مواد اولیه مصرفی خودرو قیمتهای ۷ تا ۱۱ برابری را طی این ۵ سال تجربه نموده است به عنوان مثال ورق فولادی از قیمت کیلیویی ۲۴۰۰ تومان در سال ۹۵ به قیمت کیلویی ۲۷۳۰۰ تومان در میانگین سال ۱۴۰۰ رسیده است و این در حالی است که سرکوب قیمتی خودرو باعث شده مجوز رشد قیمت فروش محصولات متناسب با افزایش قیمت تمام شده به خودروساز داده نشود و این فاصله اجباری ایجاد شده عملا باعث ایجاد زیان‌های انباشته متعدد برای خودروساز گشته و محدودیت منابع مالی جهت سرمایه گذاری مطلوب در توسعه محصول داشته باشد.

مهندس پیرمحمدی همچنین به نقد غیرمنصفانه برخی‌ها به صنعت خودرو اشاره و اظهار داشت: پیکان سال ۵۷ با تعداد کمی سازنده تولید می شد و حتی در تولید آرم آن هم خودکفا نبودیم اما در حال حاضر محصول دنا پلاس گروه صنعتی ایران خودرو با همت جوانان این مرز و بوم و با ۷۵ درصد ساخت داخل تولید می‌شود.

مدیر عامل ساپکو تاکید کرد: تمام تلاش صنعت خودرو و قطعه سازی کشور بر این است تا با حداکثر بهره برداری از توان علمی و صنعتی کشور، بالاترین و بروز ترین محصول قابل ارائه را تقدیم مشتریان خود در بازار کرده و مشتری نهایی ضمن بهره مندی از امکانات روز رضایت کاملی از امنیت و کیفیت محصول خریداری شده داشته باشد که نتایج بررسی های انجام شده بالاخص در خصوص محصولات جدید تولیدی خودروسازان، موید این موضوع می باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=90044
  • 10 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.