تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

3

مجوز خودروهای وارداتی به تاکسیرانان تعلق گیرد

  • کد خبر : 89885
  • 26 اردیبهشت 1401 - 11:33
مجوز خودروهای وارداتی به تاکسیرانان تعلق گیرد
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد:‌ با مجوز واردات خودرو، می‌توانیم خودروهای باکیفیت برای تاکسی‌های شهر تهیه کنیم.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران،‌ تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران درباره ساختار مدیریت شهری کنونی و احتمال تغییر شهردار تهران اظهار داشت: بحث تغییر شهردار به هیچ عنوان مطرح نیست و نگاه همه ما بر این است که آقای زاکانی انگیزه دارد و این امیدواری را داریم که ایشان بتوانند خواسته‌ها و انتظارات شورا که قاعدتا انتظارات مردم هست را پیاده کنند.

وی افزود: اینکه ما بگوییم یک عقد اخوتی داریم و هر اتفاقی که افتاد، افتاد و هر کاری که نشد، نشد و قرار است تا پایان چهار سال هیچ تغییری انجام نشود، چنین چیزی نیز نیست و طبیعی است که انتظارمان از شهردار، تحقق هدف‌هایی است که برایش ترسیم کردیم.

تشکری هاشمی ادامه داد: اگر خدای ناکرده روزی دیده شود که میل به انجام وظایف وجود ندارد، شورا حتما نسبت به این موضوع واکنش نشان می دهد و حتما روی این موضوع فکر می کند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد که من هیچ علامتی راجع به این موضوع نمی بینم؛ یعنی احساس می کنم آقای شهردار دارد تلاشش را می‌کند، وقت می گذارد و شورا کمکش می‌کند؛ به رغم اینکه ممکن است سلیقه هایمان در موضوعات مختلف مثل هم نباشد و قرار هم نیست سلیقه هایمان مثل همدیگر باشد؛ ضمن اینکه مطالبه گری داریم، کمک هم می‌کنیم.

وی عنوان کرد که تا پایان موفقیت زاکانی با تمام توان در کنارشان هستیم اما وقتی می‌گوییم با تمام توان کنارش هستیم به این معنی نیست که مطالبه‌گری نباید بکنیم، معنی اش این است که باید برنامه ها محقق شود؛ مدیریت شهری گعده دوستانه نیست که کنار همدیگر نشسته باشیم و از همدیگر خوشمان بیاید و به اصطلاح جمع رفاقتی مان را حفظ کنیم. خیر؛ ما همه نشستیم اینجا برای اینکه درد مردم را حل کنیم.

وی افزود: این را در آقای زاکانی می بینم که به یاری خدا بتوانند نیازهای مردم را مرتفع کنند. می بینم که ایشان در همه ابعاد به صورت موفقت آمیز کار می‌کنند، ولی اگر جایی ایراد بود، نه مماشات می‌کنیم و نه می پذیریم کسی نسبت به حقوق مردم شهر مماشات کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شورای پنجم با شعارهایی کارش را شروع کرد که غیرواقعی بودند و هیچ مبنای قانونی، حقوقی و حتی مبنای اجتماعی برای این پدیده‌ها نبود، گفت: به عنوان مثال و به خصوص در حوزه شهرسازی تغییرات جدی در روال‌ها ایجاد کردند، در بحث طبقات و در بحث اختیاراتی که به مناطق دادند، کمیسیون‌هایی برای انجام این کار ایجاد کرده و فضای سختگیرانه‌ای به وجود آوردند که این فضای سختگیرانه گاهی اوقات برای یک کار معمولی ماه ها طول می کشید.

تشکری هاشمی ادامه داد: وقتی صدور پروانه‌ای که شاید در عرض یک یا دو هفته صادر شود، ۲ سال طول می‌کشد، یعنی اینکه این سیکل معیوب است، هم خودشان محروم می‌شدند از اینکه بخواند خدمتی به مردم ارائه کنند و هم اینکه مردم را از حقوق اصلی‌شان محروم کردند، منتها این محرومیت به این ترتیب بود که انقدر کار را پیچیده کردند و انقدر مراحل طولانی برای انجام کار گذاشتند که گاهی اوقات متقاضی صرف‌نظر می‌کرد از اینکه بخواهد از این امکان استفاده کند.

وی با بیان اینکه فضای اعتماد عمومی در شهرداری کاهش پیدا کرده بود و مدیران جرات و جسارت تصمیم‌گیری نداشتند و هر موضوعی را در هر حوزه ای به همدیگر پاسکاری می‌ کردند، گفت: ما این را درک می‌کنیم و الان فهمیدیم که این نقصان وجود دارد، اما برگشت به عقب دفعتا امکان پذیر نیست؛ ما بایستی برای هر موضوع گام به گام حرکت کنیم، در حوزه شهرسازی همکاران به طور جدی ورود پیدا کردند و دائما در حال مرور قوانین، مقررات و ساختارهایی هستند که ایجاد شده و باید ما اینها را گاهی ساختارزدایی کنیم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم منابع کوچ نکنند به جاهای دیگر بروند و اگر می‌خواهیم شهری شاداب و بانشاطی داشته باشیم، اگر می‌خواهیم امنیت شهر افزایش پیدا کند و با معضلاتی مثل تکدی‌گری و سرقت‌های خُردی که متاسفانه امروز زیاد اتفاق می‌افتد، مواجه نشویم و شهری پویا به لحاظ اقتصادی داشته باشیم باید تسهیلگر باشیم.

تشکری هاشمی ادامه داد: برای مثال در حوزه مسکن وقتی بتوانیم مسکن ارزان به مردم بدهیم یعنی اینکه فقر، حاشیه‌نشینی را نه به عنوان ماموریت ذاتی بلکه به عنوان یک دستگاهی که مکمل هستیم، رفع کرده ایم.

عضو شورای شهر تهرانن تاکید کرد: احساسم بر این است که بایستی در همه ابعاد، تجدیدنظر در قوانینی که در این سالهای اخیر اتفاق افتاده داشته باشیم، نباید بگوییم چون یک روزی این مُسکِن جواب داده، ما می خواهیم تا آخر با همین مُسکِن زنده باشد؛ ما می‌خواهیم در فرایندها تغییر دهیم و آن تغییر را اول به نفع اکثریت شهروندان باشد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شورا مخالف این هستیم که شهرداری خانه بسازد، گفت: این همه سازندگان و این همه پیمانکاران هستند، شهرداری فقط باید تسهیلگر باشد.

وی با طرح این پرسش که تسهیلگر یعنی چه؟ عنوان کرد: تسهیلگری یعنی اگر کسی می‌خواهد پروانه‌ای بگیرد در کوتاه‌ترین زمان بگیرد؛ اگر مقرراتی هست که زمان مردم را می‌گیرد، مقررات زدایی شود؛ اگر کیفیت محل زندگی مردم را می توانیم در نقاطی فراهم کنیم، به آن سمت ببریم.

تشکری هاشمی ادامه داد: یکی از چیزهایی که ما واقعا به آن اعتقاد جدی داریم این است که هسته مرکزی شهر تهران دچار مردگی شده است. بافت‌های فرسوده وسیعی را در هسته مرکزی شهر داریم که همه امکانات را دارند به جز حیات و زندگی شهروندی!

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید در بافت‌های فرسوده امکان نوسازی را فراهم کنیم، اما با موانعی از جمله بحث املاک و بافت‌های ریزدانه، بافت‌های فرسوده، املاک سایر نهادها از جمله اوقاف مواجه هستیم، گفت: در مرکز و هسته مرکزی شهر، آب داریم، برق داریم، گاز داریم، تلفن داریم، راه داریم، بیمارستان داریم، مدرسه داریم و همه امکانات شهری را داریم، اما ساکنان این محدوده کوچ کردند و ساکنان محدودی در آنجا باقی ماندند و آن محدوده به کارگاه، انبار و یا ساختمان‌های بسیار ناایمنی که در حال فروریزش هستند، تبدیل شدند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کار منطقی و اصولی انجام دهیم برای اینکه مردم ده‌ها کیلومتر به بیرون شهر ببریم که نه راه دارند، نه بیمارستان دارند، نه مدرسه دارند، نه خدمات عمومی دارند و نه فضای سبزی، تمام امکانات در داخل این شهرها هست و فقط کافی است که تسهیلگری کنیم در اینکه این ساخت و سازها بتواند در این بافت‌ها احیا شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران درباره وضعیت شورایاری و تعییت تکلیف این نهاد، عنوان کرد: اگر به مشارکت اجتماعی اعتقاد داریم و اگر به مشارکت مردم در اداره حکومت اعتقاد داریم که از مبانی فقهی ما هم هست، باید راه را برای مردم باز بگذاریم و تا پایین‌ترین لایه مردم بتوانند نیازهایشان را احصاء کنند و بتوانند حرفشان را به حاکمیت برسانند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه بودن شورایاری‌ها یک اضطرار است و نسبت به موانع قانونی آن باید حتما پیگیری کنیم که رفع و رجوع شود، گفت: برخی از اشکالات بیشتر جنبه‌ شکلی دارند تا محتوایی و اینها با یکسری تدابیر قابل رفع و رجوع است؛ یک محله در جامعه اسلامی، هویت دارد. محله یک ارکانی دارد که این ارکان در طول صدها سال گذشته وجود داشتند؛ شورایاری‌ها می‌توانستند پیوند بین حاکمیت از پایین‌ترین سطح که محله هست تا بالاترین سطح برقرار کنند.

وی با بیان اینکه اگر تخلفی درنهاد یا شورایاری و یا اداره ای رخ داد، نمی توان آن تخلف را به کل آن نهاد تعمیم داد و یک اصل را مخدوش کرد، افزود: در اولین فرصت با حضور جناب آقای چمران این موضوع دنبال می شود و جلساتی با مقام قضایی برگزار و ابهامات رفع می شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در دوره آقای قالیباف خیز خوبی برای مترو برداشته شد، گفت: در طول تمام دوران‌های گذشته ۷۹ کیلومتر مترو داشتیم، در پایان دوره آقای قالیباف به ۳۰۰ کیلومتر رسید و این نشان می‌دهد که نگاه، نگاه درستی بود، تعداد واگن از ۳۰۰ واگن به یک هزار و ۹۰۰ واگن رسید؛ ۳۲ ایستگاه مترو به ۱۷۰ ایستگاه رسید.

تشکری هاشمی برای اینکه بتوانیم ۲۵ درصد مسافر را با اتوبوس جابه جا کنیم باید ۹ هزار اتوبوس داشته باشیم افزود: برای سال ۱۱۴۰۴ باید ۷ هزار اتوبوس داشته باشیم، این تعداد اتوبوس اکنون یک هزار و ۵۰۰ اتوبوس است و طبیعی است که مسافر روی زمین می ماند و مردم راحت نیستند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به اعتقاد من تحریم فقط یک شعار است برای اینکه مدیران خودشان را از ناکارآمدی‌ها مبرا کنند، گفت: منابع مترو قابل تامین است و بسیاری از کارها در ایران انجام می‌ شود و می توانیم ۷۰ درصد را در ایران تولید کنیم.

وی افزود: ما تعمیرات واگن‌هایمان را انجام دهیم. برای واگن‌ها هزینه کنیم. ۱۰ درصد قیمت یک واگن را باید برای بازسازی آن هزینه کنیم؛ عقل می‌گوید اول واگن های موجود را تعمیر کنید؛ و به این ترتیب به ازای هر واگن نو، می توانید ۱۰ واگن را تعمیر کنید.

تشکری هاشمی با بیان اینکه دولت نیز تعهدات دارد؛ قول داده است که یک هزار و ۱۰۰ واگن به تهران بدهد، گفت: در بخش اول تعهدات قرار بود که ۶۳۰ واگن به شهرداری تهران بدهند که آخرین مرحله قرارداد منعقد شده و سازنده مشخص است، همه چیز روشن است و فقط منتظر پیش پرداخت است که این پیش پرداخت ۱۵ درصد معادل تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار می‌شود.

وی افزود: این کاری است که تنها دولت می‌تواند از محل صندوق توسعه ملی یا از هر طریق دیگری (فروش نفت یا خرید پایاپای و…) انجام دهد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تا جاییکه اطلاع دارم هنوز پیش پرداخت انجام نشده و اگر الان هم پرداخت کنند، تا یکی و نیم یا دو سال آینده چیزی دستمان را نمی‌گیرد، افزود: باید از دولت فقط برای خرید کسری واگن‌ها کمک بگیریم. شهرداری در بحث تعمیرات باید انجام بدهد.

تشکری هاشمی افزود: در بخش اتوبوس هم دقیقا همین است؛ الان اتوبوس‌های بسیار زیادی داریم؛ چند هزار دستگاه اتوبوس داریم که اینها نیاز به اوورهال دارند. اینجا دیگر من نمی‌گویم ۱۰ درصد قیمت اتوبوس، می‌گویم حتی ۵ درصد قیمت یک اتوبوس نو را اگر ما بدهیم، یعنی به ازای هر یک دستگاه اتوبوس نو می توانیم ۲۰ دستگاه اتوبوسی که نیاز به تعمیرات دارد را به چرخه خدمات بیاوریم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ضرورت استفاده از مشارکت شهروندان، اظهار داشت: یک واگن مترو حدود یک میلیون دلار قیمتش است؛ یعنی حدود ۲۷-۲۸ میلیارد که الان ما باید برای آن پرداخت کنیم، می توانیم از سرمایه گذرا بخواهیم که در خرید واگن سرمایه گذاری کند.

وی افزود: می توانیم به ازای هر کیلومتر خدمات که ارائه می شود، مبلغ آن خدمات را به سرمایه گذار بدهیم؛ به‌گونه‌ای که هم استهلاک سرمایه، هم استهلاک تجهیزات و هم سود عادلانه‌ به او تعلق گیرد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی مجوز واردات ۷۰ هزار خودرو را داده است، گفت: بهترین گزینه پیش روی ما همین است که با این مجوز واردات، خودروهای باکیفیت برای تاکسی‌های شهر تهیه کنیم، نه فقط برای تهران بلکه برای همه شهرهای کشور.

وی با بیان اینکه ۷۰ هزار تاکسی وارد کنیم و اجازه بدهیم که همه مردم شهر از یک خودروی باکیفیت برخوردار شوند، اظهار داشت: نمی‌خواهم برند خاصی را عنوان کنم اما در این صورت این خودروها که ده برابر کیفیتشان بالاتر، دوامشان بالاتر، سوختشان کمتر و رفاهشان بیشتر است، در اختیار رانندگان تاکسی و شهروندان قرار می گیرند؛ هم زندگی رانندگان تاکسی بهبود پیدا می‌کند، هم سفرهایمان باکیفیت می‌شود، هم ایمنی‌مان افزایش پیدا می‌کند و هم مصرف سوخت‌مان کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=89885
  • 45 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.