تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

پیش بینی تشدید اوضاع نابسامان یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳ دره خرم‌آباد و روستای بیشه در شرف ثبت جهانی ضرورت ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در شهر تهران بازسازی و بهره برداری از کوشک امیر سلیمانی بررسی دلایل کمبود دارو در مجلس ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی رگبار باران از دوشنبه در تهران اقدامات شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی از امروز اعلام نرخ جدید بهره بین بانکی افزایش شدید نرخ‌ رهن و اجاره در بازار مسکن در تهران رکورد صادرات نفت به بالاترین میزان ۶ سال اخیر جزئیات مصوبه اصلاح قانون مجازات اسلامی توسعه کمربند سبز تهران در سال جاری غربالگری بیماری SMA از امسال علائم هشداردهنده حمله قلبی انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال

0

فعالیت چراغ خاموش در پروژه‌های بین المللی

  • کد خبر : 89707
  • 24 اردیبهشت 1401 - 20:22
فعالیت چراغ خاموش در پروژه‌های بین المللی
مدیرعامل شرکت مهندسی تأسیسات دریایی بیان کرد: شرکت تأسیسات دریایی در حال انجام فعالیت در پروژه‌های بین‌المللی بوده اما به‌دلیل بعضی محدودیت‌ها نمی‌توان درباره جزئیات آن اطلاع‌رسانی کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، محمدرضا زهیری مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات صبح امروز در حاشیه دومین روز بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران درباره وضع توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: متأسفانه فرآیند افت فشار در سال‌های آینده در همه فازهای پارس جنوبی به اندازه‌های مختلف وجود خواهد داشت، اما درباره مقدار این افت فشار در دوران مدیریت پیشین اغراق شد و موضوع ساخت سکوهای فشارافزا را بزرگ و پیچیده جلوه داده‌اند، افزون بر این به نظر می‌رسد بر خلاف خبرهای منفی که در گذشته درباره افت فشار در چاه‌های پارس جنوبی نقل می‌شد، خبرهای خوبی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی ساخت سکوهای فشارافزا برای میدان گازی پارس جنوبی را با توجه به ظرفیت بالای سرمایه انسانی و تجهیزات موجود کاری دست‌یافتنی خواند و گفت: یکی از چالش‌های ساخت این سکوها طراحی دقیق پایه‌های آن با توجه به وزن بالای تأسیسات نصب‌شده روی سکو است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی تأکید کرد: هم‌اکنون طراحی و ساخت سکوهای فشارافزا با همکاری دانشگاه‌های کشور در شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در حال انجام است و ما در زمینه طراحی ساخت، حمل و نصب این نوع سکوها هیچ مشکلی نداریم، اما تا زمان مشخص شدن وزن دقیق تجهیزات به‌کاررفته‌روی این سکوها طراحی دقیق برای ساخت جکت آن زمان می‌برد.

زهیری با بیان اینکه می‌توان بعضی از تجهیزات سکوهای فشارافزای پارس جنوبی را همچون تجهیزات تولید برق در سکوهای جانبی تعبیه کرد، گفت: تلاش می‌کنیم با روش‌های طراحی نو، وزن این سکوها را کاهش دهیم.

وی به تجربه افزایش هزار تنی وزن سکوهای میدان نفتی فروزان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون متخصصان طراحی این شرکت در حال کار روی سکوهای فروزان هستند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی درباره انتقال سکوی فرآورشی از فاز ۱۲ پارس جنوبی به فاز ۱۱ گفت: احتمالاً از اوایل شهریورماه این سکو با استفاده از شناورهای شرکت تأسیسات دریایی منتقل خواهد شد و پیش از نصب بعضی از تجهیزات آن تعویض و روی جکت جدید خود نصب خواهد شد، بر اساس برنامه‌ریزی گاز طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را پیش از زمستان امسال به خشکی برسانیم.

زهیری درباره تأمین مالی پروژه‌های مالی این شرکت یادآور شد: در بیشتر پروژه‌ها تأمین مالی از سوی کارفرمایان انجام می‌شود، از اواخر دهه ۸۰ تا کنون ۹۹ درصد فعالیت‌های مربوط به ساخت، طراحی، حمل، نصب تأسیسات دریایی صنعت نفت به‌دست متخصصان داخلی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضع کنونی خط لوله طرح توسعه فاز ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی اظهار کرد: خط لوله ۱۱۰ کیلومتری جدید این فاز که موازی با خط لوله پیشین در دریا کشیده خواهد شد بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان زمستان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، ضمن آنکه عملیات پوشش‌دهی لوله‌های مورد نیاز این طرح در حال اجرا بوده و لوله‌اندازی در دریا از اواخر خردادماه با کشتی لوله‌انداز «سی مستر» اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در پاسخ به پرسشی درباره وضع خط لوله دریایی میدان گازی کیش تصریح کرد: این خط لوله ۲۲۰ کیلومتری ابتدا از میدان کیش به سمت جزیره لاوان و از آنجا به سمت پالایشگاه فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی کشیده خواهد شد، هم‌اکنون عملیات طراحی این خط لوله ۳۲ اینچ در حال انجام است و براساس برنامه‌ریزی تا زمستان ۱۴۰۲ روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب با این خط لوله انتقال داده خواهد شد.

زهیری درباره مذاکرات شرکت تأسیسات دریایی و شرکت خارجی آوانگارد برای ساخت یک فروند نفتکش برای استفاده در لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی توضیح داد: قرارداد ما با این شرکت به‌صورت آی‌پی‌سی و ۲۵ ساله بوده و قرار است این نفتکش در طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی استفاده شود.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی قرار است تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی از ۳ هزار بشکه کنونی به ۱۳ هزار بشکه برسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی با بیان اینکه انتخاب شرکت آوانگارد به‌عنوان شریک کاری در تأمین نفتکش در زمان مدیریت پیشین این شرکت انجام شده است، گفت: بنده در دوران مدیریت خود تنها همسو با منافع شرکت و کشور تغییرهایی را در قرارداد با این شرکت انجام داده‌ام.

زهیری درباره وضع توسعه میدان مشترک نفتی فروزان با عربستان نیز گفت: متأسفانه در چند سال گذشته روند توسعه این میدان متوقف شده بود که خوشبختانه به‌تازگی با تغییراتی که در طراحی و مهندسی سکوهای منتقل شده از کره جنوبی داده شده در حال پیگیری توسعه هر چه سریع‌تر این میدان هستیم.

وی به افزایش وزن سکوهای تولیدشده فروزان در کره‌جنوبی اشاره کرد و گفت: برای نصب سکوهای جدید میدان نفتی فروزان نمی‌توانیم از روش لیفت (بالا کشیدن) استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی تأسیسات دریایی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان نمی‌توان عدم‌النفع تولید از میدان مشترک فروزان در سال‌های اخیر را جبران کرد، گفت: هم‌اکنون این شرکت برای جبران عقب‌ماندگی توسعه میدان فروزان را با سرعت بالا انجام می‌دهد.

زهیری درباره وضع توسعه میدان نفتی رسالت نیز گفت: به‌زودی دکل حفاری شرکت تأسیسات دریایی برای حفاری  ۶ حلقه چاه تعمیری و توسعه‌ای در این میدان مستقر می‌شود، ضمن آنکه عملیات مهندسی این طرح در حال تکمیل است.

وی با بیان اینکه شرکت تأسیسات دریایی در حال انجام فعالیت در پروژه‌های بین‌المللی بوده اما به‌دلیل بعضی محدودیت‌ها نمی‌توان درباره جزئیات آن اطلاع‌رسانی کرد، گفت: به‌تازگی این شرکت در مناقصه پروژه‌های نفتی کشور هند شرکت کرده و مذاکراتی برای نصب جکت با یک شرکت روس داشته است.

مدیرعامل شرکت مهندسی تأسیسات دریایی درباره تاخیر در توسعه میدان گچساران نیز تصریح کرد: شرکت تأسیسات دریایی در گذشته دارای دکل حفاری خشکی بوده، اما در دوران مدیریت پیشین این دکل‌ها بنا به دلایل نامعلومی فروخته شد و اکنون ما با توجه به اجاره بالای دکل‌های حفاری با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، از این رو مذاکراتی را با کارفرمایان خود در پروژه گچساران برای تحول در توسعه این میدان آغاز کرده‌ایم.

زهیری افزود: توسعه میدان نفتی مارون ۳ نیز با قدرت و سرعت در حال پیگیری است و به‌زودی دو دکل حفاری در موقعیت این میدان مستقر می‌شود.

در پایان علیرضا ضیغمی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی و ساخت تأسسیات دریایی در این نشست با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی نفت محلی برای تبادل اطلاعات و تأمین نیاز شرکت‌های داخلی به‌شمار می‌آید، گفت: در بازدیدهایی که از غرفه شرکت‌های فعال در بخش بالادستی صنعت نفت داشتم شاهد توانمندی بالای شرکت‌های داخلی در این بخش بودم.

وی با تأکید بر آمادگی شرکت تأسیسات دریایی برای حضور در پروژه‌های نفتی و گازی کشورهای عراق، سوریه و یمن گفت: تلاش می‌شود ضمن ارائه خدمات به شرکت ملی نفت ایران در پروژه‌های بین‌المللی حضور داشته باشیم.

ضیغمی با بیان اینکه کشورهای غربی در چند دهه اخیر صنعت نفت را دچار تحریم‌های فلج‌کننده کرده‌اند، گفت: در اوایل دهه ۸۰ ساخت تجهیزات های‌تک مانند رشته‌های تکمیلی درون چاهی برای شرکت‌های داخلی کاری غیرممکن بود، اما هم‌اکنون شاهد هستیم ده‌ها شرکت در این زمینه در حال رقابت برای فروش محصولات خود به شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت هستیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=89707
  • 37 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.