تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت

1

کمک سلول‌های بنیادی به درمان پارکینسون

  • کد خبر : 89689
  • 24 اردیبهشت 1401 - 11:57
کمک سلول‌های بنیادی به درمان پارکینسون
استفاده از روش‌های درمانی سلول‌های بنیادی برای درمان پارکینسون ایده بسیار جذابی است، که از آزمایش حیوانی به انسان قابل بررسی است.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، تیمی که در زمینه پارکینسون آزمایش می‌کنند نشان داده‌اند که چگونه کاشت سلول‌های بنیادی با دقت کشت شده در موش‌ها می‌تواند باعث بهبودی قابل‌توجهی از علائم حرکتی معمولی این بیماری شود و اکنون در حال بررسی آزمایش‌های انسانی آتی هستند.

این بیماری را می‌توان به زوال نوع خاصی از سلول در ناحیه خاصی از مغز ردیابی کرد. نورون‌های موجود در جسم سیاه، ساختاری در مغز میانی، مسئول تولید دوپامین هستند که از جمله به کنترل حرکت کمک می‌کند.

از دست دادن این نورون‌ها همان چیزی است که به علائم حرکتی در بیماران پارکینسونی کمک می‌کند، بنابراین استفاده از روش‌های درمانی سلول‌های بنیادی برای جایگزینی آن‌ها ایده بسیار جذابی است، که از آزمایش حیوانی به انسان قابل بررسی است.

در اولین کارآزمایی جهانی که در سال ۲۰۱۸ در ژاپن انجام شد، برای بیماران پارکینسون سلول‌های پیش‌ساز مشتق از سلول‌های بنیادی را در مغزشان کاشته شد. سپس در نورون‌های تولیدکننده دوپامین، بالغ می‌شوند. این آزمایش در تعدادی از افراد گزارش شده که وضعیت خوبی داشتند.

آزمایش‌های اولیه مشابهی در آمریکا در حال انجام است، زیرا دانشمندان برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS) برای بازگرداندن حرکت طبیعی در بیماران پارکینسونی کار می‌کنند. این سلول‌های iPS به‌عنوان سلول‌های بالغ جمع‌آوری‌شده و با فاکتور‌های برنامه‌ریزی مجدد درمان می‌شوند که آن‌ها را به حالت اولیه برمی‌گرداند. سپس مرحله دوم آن‌ها را در معرض عوامل رشد بیشتری قرار می‌دهد تا آن‌ها را به نورون‌های تولید کننده دوپامین تبدیل کند.

دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونا در حال آزمایش این فرآیند و آزمایش نورون‌های طراح خود در موش‌ها در یک مطالعه اثبات مفهوم بوده اند. ایده این بود که روش تولید این سلول‌ها را بهینه‌سازی، تغییراتی ایجاد کنند و ببینند کدام نسخه‌ها بیشترین پیشرفت‌ها را در علائم پارکینسون جوندگان ایجاد کرده‌اند، و در حالت ایده‌آل، فناوری را به کاربرد بالینی نزدیک‌تر می‌کند.

سلول‌های بنیادی در معرض عوامل برای دوره‌های زمانی مختلف در مرحله دوم برنامه‌ریزی مجدد، با خوشه‌های مختلف به مدت ۱۷، ۲۴ یا ۳۷ روز بود.
این تیم دریافت سلول‌های بنیادی ۱۷ روزه، برتر از انواع دیگر هستند، به طوری که موش‌های دریافت کننده سلول‌های بنیادی، بهبود قابل توجهی از علائم حرکتی خود نشان دادند.

همچنین مشخص شد که این دوز کلیدی است، به طوری که تعداد کمی از سلول‌های بنیادی دارای اثرات ناچیز است، در حالی که مقادیر بیشتری در مغز ته نشین شده و به بافت عصبی متصل می‌شود. سیناپس‌ها را تشکیل می‌دهد و دوپامین تولید می‌کند. در نهایت، منجر به معکوس شدن کامل علائم پارکینسون در موش‌های تحت درمان شد.

این روش بر روی جمعیت خاصی از مبتلایان به بیماری پارکینسون با جهش در ژن پارکین تمرکز خواهد کرد. این بیماران کاهش علائم حرکتی را تجربه می‌کنند، اما از زوال شناختی یا زوال عقل رنج نمی‌برند، که به گفته دانشمندان، آن‌ها را کاندیدای ایده آل برای آزمایش می‌کند.

جفری کوردوور، نویسنده این مطالعه می‌گوید: درس‌های آموخته شده از این کارآزمایی مستقیماً بر بیمارانی که از اشکال پراکنده یا غیر ژنتیکی این بیماری رنج می‌برند تأثیر می‌گذارد.

این تحقیق در مجله Regenerative Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=89689
  • 28 بازدید

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.