تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

اخبار لحظه

لغو اخذ مالیات از صادرات شرکت‌های پتروشیمی آغاز ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد از ۱۸ فروردین صادرات ۴۵ میلیون دلاری غیرنفتی افزایش ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در طرح کالابرگ ضرورت توسعه معماری خاص ایرانی اسلامی در ایستگاه‌های مترو افطار فرصت تقویت هویت فرهنگی کپی غیرقانونی اسناد تصویری موزه سعدآباد افتتاح ۴ ایستگاه جدید مترو در تهران افزایش ۵۰ درصدی کرایه تاکسی و بلیط مترو در سال آینده افزایش یارانه‌های نقدی در سال ۱۴۰۳ جزئیات تاخیر واریز حقوق اسفند بازنشستگان تعیین حداقل دستمزد کارگران با فرمول فعلی مغایر قانون ضرورت افزایش پروازها در روزهای آخر سال ضرورت بازگشت کودکان کار اتباع غیرمجاز به کشور خود توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام روزه‌داری محرومیت مجدد هافبک استقلال پیگیری روند اخذ مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس اسپاسم عضلانی نشانه تومور مغزی جزئیات فعالیت دوربین‌های طرح ترافیک در تعطیلات نوروزی رشد تولید با حمایت از جامعه کارگری ضرورت اجرای قانون ساماندهی نیروهای شرکتی و خدمتی از سوی دولت جزئیات سقف برداشت از خودپرداز و کارت‌به‌کارت در ایام نوروز افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد اعلام شرایط جدید بیمه شدن دستفروشان بازگشایی موزه نظامی ارتش در تهران استرس از عوامل موثر بر افزایش وزن فرمول افزایش دستمزد ۱۴۰۳ کارگران مسئولیت اجتماعی عامل چالش توسعه معادن افزایش ۸ درصدی تولید آهن اسفنجی اعلام میزان حق سنوات و عیدی سال آینده عوامل اثر گذار بر بازار مسکن ۱۴۰۳ ضرورت تعطیلی پروازهای چارتری ممنوعیت افزایش نرخ هتل‌ها در ایام نوروز تلاش شورای شهر برای ایجاد سامانه‌ای برای مدیریت محلات افزایش قیمت شدید مرغ و گوشت در بازار

4

عامل گرانی خودرو چیست؟

  • کد خبر : 88698
  • 07 اردیبهشت 1401 - 9:30
عامل گرانی خودرو چیست؟
کارشناسان به بررسی علت گرانی خودرو در سال گذشته پرداختند.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، رشد قیمت اگرچه در تمام انواع و مدل‌های خودرو مشاهده می‌شود، اما شتاب افزایش نرخ در پرفروش‌ها بسیار بیشتر است؛ به‌طوری‌که پراید در نخستین روزهای اردیبهشت ۲۰۰میلیون تومان را پشت سرگذاشت و با قیمت ۲۰۱میلیون تومان آگهی شد.

دیگر خودروهای پرفروش هم همچنان در حال رشد قیمت هستند؛ دناپلاس اتوماتیک مدل۱۴۰۱ روز گذشته با قیمت ۴۹۳میلیون تومان در بازار خودرو معامله شد و دنا معمولی‌۱۴۰۱ به ۳۸۶میلیون تومان رسید. تیبا هاچ‌بک پلاس تا ۲۱۳میلیون تومان آگهی شد. پژو ۲۰۶ تیپ۲ تا ۳۰۳میلیون تومان بالا رفت و پژو ۲۰۶ تیپ۵ به ۳۳۵میلیون تومان رسید. پژو پارس اتوماتیک نیز به ۴۴۶میلیون تومان معامله شد و تارا اتوماتیک با ۵میلیون افزایش قیمت تا ۵۸۵ میلیون تومان رشد قیمت داشت.

کارشناسان معتقدند فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا قیمت خودرو را بالا نگه‌ داشته و شکاف قیمت کارخانه تا بازار را هر روز عمیق‌تر می‌کند. به باور آنان رکود بازار شب عید که ناشی از انتظار برای توافق هسته‌ای، کاهش نرخ دلار و ورود احتمالی خودروهای خارجی به بازار پس از آزادسازی واردات بود، حالا با ابهام روبه‌رو شده و انتظارات تورمی، جای خود را به شتاب برای خرید داده، حالا متقاضیان با یک‌ماه تأخیر وارد بازار شده‌اند و این به فشار برای افزایش قیمت خودرو دامن زده است.

با این حال برخی فعالان صنفی معتقدند قیمت‌های آگهی‌شده با واقعیت بازار متفاوت است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در این زمینه به همشهری گفت: قیمت اعلامی در آگهی‌ها به‌ویژه برای خودروهایی مثل پراید که از سال ۹۹ تولید نمی‌شود، قیمتی نیست که معامله شود.

سعید مؤتمنی افزود: کل خودروها نسبت به هفته پایانی اسفند بین ۱۰ تا حدود ۱۳درصد رشد قیمت داشته‌اند که به افزایش قیمت ارز و عرضه کم خودرو از سال‌۹۷ بازمی‌گردد. آمارها نشان می‌دهد این میزان عرضه جوابگوی بازار نیست و این خلأ، فاصله قیمت بازار با کارخانه برای بعضی از خودروها از جمله ۲۰۶ به ۱۰۰درصد هم رسیده و یک خریدار۲۰۶ باید ۱۵۰میلیون تومان بیش از قیمت اصلی برای خرید این خودرو در بازار پول پرداخت کند.

دماسنج خریداران و فروشندگان

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که آیا پراید ۲۰۱میلیونی در بازار خریدار دارد یا خیر، گفت: متقاضیان، این خودرو را با قیمت ۱۹۶ تا ۱۹۸میلیون تومان خریداری می‌کنند و به اعتقاد من کسی برای پراید ۲۰۱میلیون تومان نمی‌پردازد. این شرایط برای ۲۰۶ هم صادق است که قیمت کارخانه ۱۴۹تومان است و در بازار تا ۳۰۱میلیون هم آگهی شده ولی خریداران تا ۲۹۸میلیون تومان این خودرو را خریداری می‌کنند، یا پژو پارس که قیمت اعلامی ۳۱۴میلیون را هم داشته اغلب با ۴ تا ۵میلیون تومان اختلاف معامله می‌شود و نه بیشتر، زیرا در بازار خودرو خریدار صف نکشیده و با توجه به وضع موجود آنهایی که واقعا احتیاج دارند، خرید می‌کنند.

به‌گفته مؤتمنی، در اسفندماه فروشنده بیشتر بود چون احساس می‌کردند مذاکرات به ثمر بنشیند و قیمت ارز هم پایین بود اما این طرف سال فروشنده‌ها کم شده‌اند و با روند افزایش قیمت، عجله‌ای برای فروش ندارند و اگر فردا قیمت ارز کاهش یابد دوباره فروشنده بیشتر خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو معتقد است قول‌ شرکت‌های خودروساز برای افزایش تولید از یک‌سو و خبرهایی که از احتمال واردات دوباره خودرو حکایت دارد، اخبار مثبتی برای بازار خودرو است و می‌تواند بر کاهش قیمت خودرو تأثیرگذار باشد.

آخرین قیمت پرفروش‌ها

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران درباره قیمت خودروهای پرفروش بازار تا روز گذشته، گفت: قیمت پراید ۱۱۱، حدود ۱۹۸میلیون تومان است که تا ۲۰۰میلیون تومان هم آگهی می‌شود، پراید ۱۳۱، حدود ۱۸۰میلیون تومان است، ۲۰۶تیپ‌۲ مدل ۱۴۰۱حدود ۳۰۱ تا ۳۰۲میلیون تومان هم درآگهی‌ها قیمت خورده ولی ۲۹۸میلیون تومان معامله می‌شود، ۴۰۵مدل ۹۹ در بازار ۲۷۵میلیون تومان است، پژو SLX ۳۱۰میلیون تومان، پژو پارس ساده ۳۱۲میلیون تومان و پژو پارس TU۵ حدود ۳۷۷میلیون تومان است. در میان مونتاژی‌ها هم جک S۵ مدل‌۱۴۰۱ با قیمت ۹۳۰میلیون تومان و هایما ۹۱۰میلیون تومان آگهی می‌شود.

مؤتمنی حداکثر تغییرات قیمت برای انواع خودروها را زیر ۱۳درصد دانست و افزود: آرشیو قیمت‌های اسفند تا امروز را که مقایسه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تغییرات قیمت چه برای تولیدات شرکت‌های داخلی و چه مونتاژی‌ها به ۱۳درصد هم نرسیده و بین ۱۰ تا ۱۳درصد بوده است. برای خودروهایی که کم است، قیمت‌های بالایی اعلام می‌شود اما خریداری نیست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=88698
  • 17 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.