تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

1

تجربه موفق ورود سیمان به بورس کالا

  • کد خبر : 88117
  • 29 فروردین 1401 - 17:07
تجربه موفق ورود سیمان به بورس کالا
معاون پیشین در وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) کژکارکردهای اقتصاد دستوری در اقتصاد ایران را بررسی کرده است.

به گزارش افق تهران، مهدی کرباسیان، از معاونان پیشین در وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به واسطه داشتن مسئولیت‌های خطیر در اقتصاد، گنجینه‌ای از ناگفته‌ها دارد که اگرچه شنیدنی و جذاب است اما ممکن است به مذاق کیسه‌دوزان و کاسبان تحریم خوش نیاید. کرباسیان در برنامه نابازار در گفت‌وگوی یک ساعته به کژکارکردهای اقتصاد دستوری در اقتصاد ایران اشاره می‌کند.

وقتی تولید در ریل صحیح حرکت نکند، در اقتصاد چند نرخی ارز داشته باشیم  آنوقت معلوم است که بازار متعادل نیست. بازار اگر با منطق تعادل حرکت کند، اقتصاد سالم شکل می‌گیرد.

همسو با تحریم‌ها، یکی از چالش‌های اقتصاد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی اواخر پهلوی دوم، سایه سنگین تصمیمات سیاسیون بر اقتصاددانان بود. بعد از جنگ، عملا اقتصاد دستوری شکل می‌گیرد و با سایه سنگین سیاست بر اقتصاد، خودتحریمی ها هم بوجود می آید.

ببینید اگر صنعت خودروی ما صادراتی می‌بود و قابلیت رقابت جهانی داشت، قیمت‌ها معقولا باید کاهش پیدا کند و به اصطلاح مزیت صادراتی داشته باشند که بتواند در بازارهای جهانی بفروشند. اما همین صنعت خودرو با این میزان از بهره وری و کیفیت و با این قیمت تمام شده نمی‌تواند صنعت دلخواه ما باشد.

بازار صادراتی برای ما به دلیل شعار کاهش وابستگی ما به نفت باید در اولویت باشد، چرا که برای ما منافع ملی دارد.

بورس کالا حتما و مسلما به واسطه ایجاد شفافیت و سلامت به نفع اقتصاد کشور است. اجازه بدهیم بورس کالا با سازوکارهای خود بورس کالا در تعامل عرضه و تقاضا عمل کند تا بهترین کارکرد را برای ما به دنبال داشته باشد. گسترش بورس کالا ایده مطلوبی می‌تواند باشد. همین تجربه عرضه سیمان در بورس کالا در شرایطی که تولید آن بیش از مصرف داخل است، توانست تصمیم خوب ما باشد، چرا که بازار در دایره شفافیت، متعادل حرکت می کند.

بورس کالا به سلامت اقتصاد کشور می‌انجامد و به نفع اقتصاد ملی است و سازوکار آن هم علمی، عقلانی و تجربی است.

با شرایط فعلی تفاوت شدید نرخ کارخانه و بازار که منجر به تشکیل بازار رانت حواله‌ای در صنعت خودرو شده، آیا سیاست گذار جسارت و جرات آن را دارند که با عرضه خودرو در بورس کالا با حذف بازارهای حواله و رانت‌بازی، قیمت خودرو را واقعی کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=88117
  • 20 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.