اخبار داغ

حل مشکلات پایتخت در گرو مشارکت‌های همه‌جانبه مردمی افتتاح باغ گلاریس در پایتخت جزئیات لایحه شروط اجازه خروج زنان از کشور اجرا طی ۱۰ روز جشنواره تئاتر فجر تعیین شرایط مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس در کمیسیون تلفیق جهش بودجه‌ حمل‌ونقل همگانی در سال آینده راه‌اندازی سامانه ارتباطی شورای شهر تهران با مردم وضعیت قابل قبول هوای تهران تخفیفات ویژه تا سقف ۵۰ درصد در فروشگاه‌های شهروند رشد اندک شاخص بورس رکوردشکنی قیمت گوشت به ۳۵۰ هزار تومان جزئیات درباره قطع یارانه نقدی پرداخت وام بلاعوض مسکن به این خانوارها قطع گاز و برق مشکل عمده صنایع کشور معرفی علائم بیماری قلبی موافقت شورای شهر تهران با فروش و واگذاری ۶ ملک در تهران پیش‌بینی بودجه در سال ۱۴۰۲ برای توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت آمادگی متروی تهران برای خدمت‌رسانی در مراسم ۱۲ بهمن تداوم بررسی بخش درآمدی بودجه ۱۴۰۲ خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس تولید داخل برای پایتخت در سال آینده

1

تجربه موفق ورود سیمان به بورس کالا

  • کد خبر : 88117
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
تجربه موفق ورود سیمان به بورس کالا
معاون پیشین در وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) کژکارکردهای اقتصاد دستوری در اقتصاد ایران را بررسی کرده است.

به گزارش افق تهران، مهدی کرباسیان، از معاونان پیشین در وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به واسطه داشتن مسئولیت‌های خطیر در اقتصاد، گنجینه‌ای از ناگفته‌ها دارد که اگرچه شنیدنی و جذاب است اما ممکن است به مذاق کیسه‌دوزان و کاسبان تحریم خوش نیاید. کرباسیان در برنامه نابازار در گفت‌وگوی یک ساعته به کژکارکردهای اقتصاد دستوری در اقتصاد ایران اشاره می‌کند.

وقتی تولید در ریل صحیح حرکت نکند، در اقتصاد چند نرخی ارز داشته باشیم  آنوقت معلوم است که بازار متعادل نیست. بازار اگر با منطق تعادل حرکت کند، اقتصاد سالم شکل می‌گیرد.

همسو با تحریم‌ها، یکی از چالش‌های اقتصاد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی اواخر پهلوی دوم، سایه سنگین تصمیمات سیاسیون بر اقتصاددانان بود. بعد از جنگ، عملا اقتصاد دستوری شکل می‌گیرد و با سایه سنگین سیاست بر اقتصاد، خودتحریمی ها هم بوجود می آید.

ببینید اگر صنعت خودروی ما صادراتی می‌بود و قابلیت رقابت جهانی داشت، قیمت‌ها معقولا باید کاهش پیدا کند و به اصطلاح مزیت صادراتی داشته باشند که بتواند در بازارهای جهانی بفروشند. اما همین صنعت خودرو با این میزان از بهره وری و کیفیت و با این قیمت تمام شده نمی‌تواند صنعت دلخواه ما باشد.

بازار صادراتی برای ما به دلیل شعار کاهش وابستگی ما به نفت باید در اولویت باشد، چرا که برای ما منافع ملی دارد.

بورس کالا حتما و مسلما به واسطه ایجاد شفافیت و سلامت به نفع اقتصاد کشور است. اجازه بدهیم بورس کالا با سازوکارهای خود بورس کالا در تعامل عرضه و تقاضا عمل کند تا بهترین کارکرد را برای ما به دنبال داشته باشد. گسترش بورس کالا ایده مطلوبی می‌تواند باشد. همین تجربه عرضه سیمان در بورس کالا در شرایطی که تولید آن بیش از مصرف داخل است، توانست تصمیم خوب ما باشد، چرا که بازار در دایره شفافیت، متعادل حرکت می کند.

بورس کالا به سلامت اقتصاد کشور می‌انجامد و به نفع اقتصاد ملی است و سازوکار آن هم علمی، عقلانی و تجربی است.

با شرایط فعلی تفاوت شدید نرخ کارخانه و بازار که منجر به تشکیل بازار رانت حواله‌ای در صنعت خودرو شده، آیا سیاست گذار جسارت و جرات آن را دارند که با عرضه خودرو در بورس کالا با حذف بازارهای حواله و رانت‌بازی، قیمت خودرو را واقعی کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://ofoghtehran.ir/?p=88117

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی