تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی مضرات نوشیدن آب یخ در افطار جزئیات آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک نفت و گاز عامل اصلی رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ رُشد تولید فولاد خام ایران سوخت جایگزین راه حلی برای کاهش مصرف بنزین اجاره خانه‌های اشتراکی در تهران جزئیات طرح تشدید مجازات همکاری با کشورهای متخاصم

1

تجربه موفق ورود سیمان به بورس کالا

  • کد خبر : 88117
  • 29 فروردین 1401 - 17:07
تجربه موفق ورود سیمان به بورس کالا
معاون پیشین در وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) کژکارکردهای اقتصاد دستوری در اقتصاد ایران را بررسی کرده است.

به گزارش افق تهران، مهدی کرباسیان، از معاونان پیشین در وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به واسطه داشتن مسئولیت‌های خطیر در اقتصاد، گنجینه‌ای از ناگفته‌ها دارد که اگرچه شنیدنی و جذاب است اما ممکن است به مذاق کیسه‌دوزان و کاسبان تحریم خوش نیاید. کرباسیان در برنامه نابازار در گفت‌وگوی یک ساعته به کژکارکردهای اقتصاد دستوری در اقتصاد ایران اشاره می‌کند.

وقتی تولید در ریل صحیح حرکت نکند، در اقتصاد چند نرخی ارز داشته باشیم  آنوقت معلوم است که بازار متعادل نیست. بازار اگر با منطق تعادل حرکت کند، اقتصاد سالم شکل می‌گیرد.

همسو با تحریم‌ها، یکی از چالش‌های اقتصاد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی اواخر پهلوی دوم، سایه سنگین تصمیمات سیاسیون بر اقتصاددانان بود. بعد از جنگ، عملا اقتصاد دستوری شکل می‌گیرد و با سایه سنگین سیاست بر اقتصاد، خودتحریمی ها هم بوجود می آید.

ببینید اگر صنعت خودروی ما صادراتی می‌بود و قابلیت رقابت جهانی داشت، قیمت‌ها معقولا باید کاهش پیدا کند و به اصطلاح مزیت صادراتی داشته باشند که بتواند در بازارهای جهانی بفروشند. اما همین صنعت خودرو با این میزان از بهره وری و کیفیت و با این قیمت تمام شده نمی‌تواند صنعت دلخواه ما باشد.

بازار صادراتی برای ما به دلیل شعار کاهش وابستگی ما به نفت باید در اولویت باشد، چرا که برای ما منافع ملی دارد.

بورس کالا حتما و مسلما به واسطه ایجاد شفافیت و سلامت به نفع اقتصاد کشور است. اجازه بدهیم بورس کالا با سازوکارهای خود بورس کالا در تعامل عرضه و تقاضا عمل کند تا بهترین کارکرد را برای ما به دنبال داشته باشد. گسترش بورس کالا ایده مطلوبی می‌تواند باشد. همین تجربه عرضه سیمان در بورس کالا در شرایطی که تولید آن بیش از مصرف داخل است، توانست تصمیم خوب ما باشد، چرا که بازار در دایره شفافیت، متعادل حرکت می کند.

بورس کالا به سلامت اقتصاد کشور می‌انجامد و به نفع اقتصاد ملی است و سازوکار آن هم علمی، عقلانی و تجربی است.

با شرایط فعلی تفاوت شدید نرخ کارخانه و بازار که منجر به تشکیل بازار رانت حواله‌ای در صنعت خودرو شده، آیا سیاست گذار جسارت و جرات آن را دارند که با عرضه خودرو در بورس کالا با حذف بازارهای حواله و رانت‌بازی، قیمت خودرو را واقعی کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=88117
  • 17 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.