تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

2

افزایش مراکز اسقاط فعال و معتبر خودرو/ساماندهی مراکز اسقاط خودرو

  • کد خبر : 86767
  • 17 فروردین 1401 - 11:24
افزایش مراکز اسقاط فعال و معتبر خودرو/ساماندهی مراکز اسقاط خودرو
معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران از افزایش مراکز اسقاط خودرو خبر داد.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، سیدعلی محتشمی‌پور معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان این‌که به طور کلی در بحث اسقاط، خودروی فرسوده تابع قانون هوای پاک است که در آن قید شده خودروی فرسوده باید اسقاط و بعد از آن از رده خارج شود، اظهار داشت: همچنین آیین‌نامه‌ای توسط هیات وزیران تصویب شده که به موجب آن سازوکار فرسودگی خودروهای فرسوده تعیین شده که این خودروها باید در قالب سازوکاری مشخص و معین اسقاط شوند.

وی با بیان این‌که مراکز استاندارد اسقاط زیرنظر ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است فعالیت می‌کنند، اذعان کرد: یکی از وظایف این ستاد (ستاد سوخت) نظارت بر فعالیت مراکز اسقاط خودروی فرسوده است که به طور کلی وسائل حمل و نقل عمومی شامل موتورسیکلت، خودروی شخصی و تاکسی فرسوده می‌شود که این مراکز باید پس از پذیرش وسیله فرسوده نسبت به معدوم سازی آنها طبق شرایط خاص و معین اقدام کرده و ارزش اسقاط را به مالک پرداخت کنند؛ اما از آنجایی که اسقاط خودروی شخصی ناظر مشخصی ندارد در حال حاضر اسقاط در این مراکز منحصر به وسائل حمل و نقل عمومی است که بیشترین سهم را درا ین زمینه تاکسی دارد و در این میان بیشترین سهم تاکسی‌های اسقاطی متعلق به شهر تهران است.

محتشمی‌پور با بیان این‌که طبق ضوابط، مراکز اسقاط باید ارزش اسقاطی را به مالک تاکسی فرسوده پرداخت کند، افزود: طی سنوات گذشته مکررا رانندگان تاکسی‌های فرسوده این مطالبه و ایراد را داشتند که ارزش اسقاط پرداختی متناسب با قیمت خودرو در بازار عمومی نیست و اعلام می‌کردند که اگر خودروی فرسوده‌شان پلاک عمومی داشت به مبلغ بیشتری از آنها خریداری می‌شد و همیشه این مقایسه قیمت خرید و فروش خودروی فرسوده در کشور با قیمت اسقاط تاکسی وجود داشت و مورد انتقاد رانندگان تاکسی بود.

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران بیان کرد: رانندگان تاکسی اعلام می‌کردند که وقتی به مراکز اسقاط مراجعه می‌کردند و خودروی فرسوده خود را تحویل می‌دادند به بهانه کسری قطعات خودرو معمولا چند میلیون تومان بابت کسورات از اسقاط خودرو کم می‌کردند که این کسورات منطقی نبود و همچنین مطالبه سوم مالکین تاکسی‌های فرسوده این بود که آنها عنوان می‌کردند که اساسا مالک خودروی فرسوده هستند و خودشان باید تعیین کنند که خودروی فرسوده‌شان را به کدام مرکز بفروشند و درخواست داشتند که اختیار انتخاب مرکز اسقاط در ید اختیار خودشان باشد.

وی با بیان این‌که از دو سال گذشته مکررا پیگیری‌هایی در این خصوص با نهادها و سازمان‌های مربوطه از جمله ستاد سوخت انجام می‌شد و از آنها می‌خواستیم که مطابق تکالیف از رده خارج کردن، ارزش گذاری قیمت خودروی فرسوده که برعهده ستاد است اصلاح شده و براساس نوع هر خودرو ارزش گذاری انجام شود، گفت: اگر این ارزش گذاری مشخص می‌شد دیگر فرقی نداشت که تاکسی فرسوده در چه مرکزی اسقاطی می‌شود، بلکه از آنجایی که تفاوتی بین مراکز وجود نداشت چرا که قیمت ثابت بود بسیاری از مشکلات حل می‌شد.

به گفته وی، متاسفانه طی دو سال گذشته هیچ جواب درستی برای این درخواست نشنیدیم و از آنجایی که ما نیز تحت فشار مالکین تاکسی‌های فرسوده بودیم نهایتا از دی ماه سال گذشته که به یکباره شاهد افزایش ۱۸ میلیونی قیمت تاکسی بودیم با نمایندگان جامعه تاکسی و مراکز اسقاط جلسه گذاشتیم.

محتشمی‌پور گفت: قرار است هر دو ماه یکبار فراخوانی به مراکز اسقاط فعال و معتبر داده شود و در قالب فرمت مشخص هر مرکزی که مایل است، قیمت اسقاط و قیمت کسورات ناشی از نواقص احتمالی را اعلام کند و در این میان مراکز اسقاط نیز تعهد می‌دهند که قیمت‌ها تغییر نکند و از سویی دیگر زمانی که مشخص شود مرکز اسقاط ارزش واقعی لاشه خودرو را پرداخت نمی‌کند بلافاصله با مرکز اسقاط همکاری‌مان را قطع می‌کنیم و تمام این ملاحظات در قالب یک فراخوان اعلام شده است.

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان این‌که در گذشته تنها ۱۴ مرکز با ما همکاری می‌کردند اما بعد از این فراخوان تعداد مراکز به ۲۴ افزایش یافت، ادامه داد: از این به بعد قرار شده است که قیمت اسقاط و تمام شرایط و تعهدات در قالب جداول مشخص بر روی سایت سازمان تاکسیرانی منتشر شود و مالک خودرو می‌تواند پس از مطالعه شرایط هر مرکز نسبت به انتخاب مرکز اسقاط تاکسی‌اش اقدام کند اما دقت داشته باشید که سازمان تاکسیرانی صرفا در فرآیند اسقاط ناظر است و به محض این‌که مرکزی ارزش پول پرداختی تاکسی اسقاطی را نپردازد یا مغایر با موارد فراخوان عمل کند نسبت به عدم قطع همکاری با این مرکز اقدام می‌کنیم.

وی با بیان این‌که امیدواریم این موضوع سبب ایجاد رقابت سالم بین مراکز اسقاط خودرو شود، گفت: یک مژده هم به مالکین تاکسی‌های فرسوده می‌دهم چرا که با اتخاذ این سیاست‌ها شاهد افزایش هفت میلیون تومانی قیمت تاکسی فرسوده بودیم.

محتشمی‌پور با بیان این‌که پیش از دی‌ماه سال گذشته قیمت اسقاط خودرو ۲۰ میلیون تومان بود اما پس از افزایش ۱۸ میلیونی خودرو توسط ایران خودرو قیمت اسقاط نیز به ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید، ادامه داد: حالا امروز قیمت متوسط اسقاط خودرو به ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و این یک خبر خوش برای رانندگان تاکسی است، چرا که به تامین آورده مالی‌شان برای نوسازی تاکسی کمک می‌کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=86767
  • 53 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.