تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

اخبار لحظه

لغو اخذ مالیات از صادرات شرکت‌های پتروشیمی آغاز ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد از ۱۸ فروردین صادرات ۴۵ میلیون دلاری غیرنفتی افزایش ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در طرح کالابرگ ضرورت توسعه معماری خاص ایرانی اسلامی در ایستگاه‌های مترو افطار فرصت تقویت هویت فرهنگی کپی غیرقانونی اسناد تصویری موزه سعدآباد افتتاح ۴ ایستگاه جدید مترو در تهران افزایش ۵۰ درصدی کرایه تاکسی و بلیط مترو در سال آینده افزایش یارانه‌های نقدی در سال ۱۴۰۳ جزئیات تاخیر واریز حقوق اسفند بازنشستگان تعیین حداقل دستمزد کارگران با فرمول فعلی مغایر قانون ضرورت افزایش پروازها در روزهای آخر سال ضرورت بازگشت کودکان کار اتباع غیرمجاز به کشور خود توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام روزه‌داری محرومیت مجدد هافبک استقلال پیگیری روند اخذ مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس اسپاسم عضلانی نشانه تومور مغزی جزئیات فعالیت دوربین‌های طرح ترافیک در تعطیلات نوروزی رشد تولید با حمایت از جامعه کارگری ضرورت اجرای قانون ساماندهی نیروهای شرکتی و خدمتی از سوی دولت جزئیات سقف برداشت از خودپرداز و کارت‌به‌کارت در ایام نوروز افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد اعلام شرایط جدید بیمه شدن دستفروشان بازگشایی موزه نظامی ارتش در تهران استرس از عوامل موثر بر افزایش وزن فرمول افزایش دستمزد ۱۴۰۳ کارگران مسئولیت اجتماعی عامل چالش توسعه معادن افزایش ۸ درصدی تولید آهن اسفنجی اعلام میزان حق سنوات و عیدی سال آینده عوامل اثر گذار بر بازار مسکن ۱۴۰۳ ضرورت تعطیلی پروازهای چارتری ممنوعیت افزایش نرخ هتل‌ها در ایام نوروز تلاش شورای شهر برای ایجاد سامانه‌ای برای مدیریت محلات افزایش قیمت شدید مرغ و گوشت در بازار

3

غذاهای مفید برای تقویت و رشد مغز کودکان

  • کد خبر : 85964
  • 30 بهمن 1401 - 8:39
غذاهای مفید برای تقویت و رشد مغز کودکان
تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه و مواد غذایی مصرفی، نقش مهمی در رشد مغز و یادگیری کودکان دارد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ پنج سال اول زندگی کودک برای رشد مغز حیاتی است. تمام جنبه‌های رشد کودک از جمله حرکتی (جسمی)، زبانی و ارتباطی، اجتماعی و عاطفی و شناختی تحت تأثیر رشد مغز قرار می‌گیرد. این توانایی‌ها بر کل رشد کودک تأثیر می‌گذارد.

همه ما بهترین‌ها را برای سلامت مغز و رشد شناختی فرزندمان می‌خواهیم، که شامل تغذیه در محیط رحم مادر، شیر مادر که حامل غذا‌هایی است که به رشد مغز کمک می‌کند، می‌شود.

مغز کودک از ۶۰ درصد چربی تشکیل شده و بسیار ضروری است که چربی‌های خوب را در رژیم غذایی آن‌ها خیلی زود تامین کنیم. زمانی که کودکان شروع به مصرف مواد جامد کردند، اضافه کردن غذا‌های غنی از مواد مغذی ضروری برای تقویت سلامت مغز مهم است.

غذا‌های مفید برای کودکان که متخصصان توصیه می‌کنند

غذا‌های دریایی: ماهی‌های کم جیوه مانند سالمون، ساردین و … را می‌توان از ۷ ماهگی در رژیم غذایی نوزاد گنجاند زیرا سرشار از نوعی چربی امگا ۳ است که به رشد سلول‌های مغز کمک می‌کند.این خوراکی‌ها حاوی ید و روی هستند و نقش مهمی در سلامت مغز نوزادان دارند. مصرف ماهی نتایج خوبی در مهارت‌های شناختی و نمرات IQ کودکان نشان داده است.

تخم مرغ: این یکی از بهترین غذا‌های کاملی است که وجود دارد. علاوه بر این که تخم مرغ غنی از پروتئین است، حاوی مقادیر خوبی از امگا ۳ (اگر به خوبی غنی شده باشد)، کولین، ویتامین B۱۲ و سلنیوم نیز دارد. دو تخم مرغ کامل ۲۹۴ گرم کولین را فراهم می‌کند که ۱۰۰ درصد نیاز به کولین برای کودکان ۱ تا ۵ سال به بالا را تامین می‌کند.

یک تحقیق در سال ۲۰۲۰ از ۵۴ مطالعه نشان داد که افزودن کولین به رژیم غذایی کودک می‌تواند از رشد مغز حمایت کند، در برابر آسیب سلول‌های عصبی محافظت کند و عملکرد شناختی را بهبود بخشد. زرده تخم مرغ را می‌توان از ۷ ماهگی استفاده کرد و توصیه می‌شود فقط از یک سالگی به بعد، قسمت سفید آن را اضافه کنید.

سبزیجات سبز: سبزیجات دارای برگ سبز حاوی فولات هستند(ماده مغذی مهم برای سیستم عصبی و سلامت مغز)؛ مصرف کافی فولات نتایج بسیار خوبی نشان داده است.

آجیل و دانه ها: به خصوص گردو و دانه‌های چیا/کتان مقدار خوبی از چربی‌های خوب یعنی امگا ۳ را تامین می‌کنند. این مواد را می‌توان به صورت پودر در اوایل ۹ ماهگی در نوزادان معرفی کرد و می‌توان از آن‌ها در دوران نوپا استفاده کرد. علاوه بر این، حاوی پروتئین و فیبر نیز هستند که آن را به یک گروه غذایی عالی برای افزودن به رژیم غذایی کودکان برای سلامت کلی تبدیل می‌کند.

آووکادو: این میوه خوشمزه خامه‌ای نرم منبع غنی از چربی‌های تک غیراشباع است که به رشد مغز و سیستم عصبی کودک شما کمک می‌کند. این میوه به قدری پرکاربرد است که می‌توان از آن در بسیاری از دستور پخت‌ها استفاده کرد. آووکادو را می‌توان در اوایل ۷ ماهگی در سفر مواد جامد به عنوان خمیر معرفی کرد و تا دوران کودکی ادامه داد.

لبنیات: ویتامین B۱۲ نقش حیاتی در رشد مغز کودک دارد،این ویتامین به وفور در شیر و تمام فرآورده‌های آن وجود دارد. محصولات لبنی سایر مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، ویتامین D، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین A، نیاسین و ریبوفلاوین را نیز برای کودکان خردسال فراهم می‌کند که به رشد و تکامل آنها کمک می‌کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=85964
  • 16 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.