تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

5

اقدامات شهرداری در خصوص معیشت شهروندان تهرانی

  • کد خبر : 84993
  • 25 اسفند 1400 - 11:20
شهردار تهران بیان کرد: یکی از وجوه زندگی مردم اقتصاد و معیشت است و شهرداری در این باره در سه بخش «مسکن»، «میوه و تره‌بار و امکانات مصرفی» و  «لوازم منزل» نقش ایفا می کند.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، علیرضا زاکانی شهردار پایتخت درباره اقدامات شهرداری درباره معیشت شهروندان اظهار داشت: اگر شهر، شهروند و مدیریت شهری را سه جزء ماجرا بدانیم، مردم و شهروندان محور اصلی ماجرا هستند.

شهردار پایتخت با تاکید بر اینکه شهرداری می خواهد با ارتقای خود از یک نهاد خدمتگزار صرف به نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود، تصریح کرد: برای مجموعه شهرداری تهران مهم است که خدمات شایسته ای به مردم ارائه دهد  و بتواند گره ای از زندگی شهروندان باز کند، به طوری که در ارتقای سطح آسایش، معنویت، اقتصاد، امنیت و ایمنی تاثیر گذار و مسئولیت پذیر باشد.

وی افزود: یکی از وجوه زندگی مردم اقتصاد و معیشت است. شهرداری در این باره در سه بخش «مسکن»، «میوه و تره‌بار و امکانات مصرفی» و  «لوازم منزل» نقش ایفا می کند. در هر سه بخش فعال شده ایم و اقداماتی صورت گرفته است. بخشی دیگر نیز داریم که به توانمندسازی شهروندان به ویژه اقشار مستضعف و کم درآمد برمی گردد که به صورت غیرمستقیم به معیشت و اقتصاد آنها کمک می کند.

زاکانی با اشاره به اینکه در میادین میوه و تره بار قیمت ها ۴۰ درصد کمتر است، ادامه داد: تعداد این میادین در ابتدای این دوره ۲۶۳ میدان بوده و در ۶ ماه و ۱۴ روزی که بر سرکار آمدیم،  ۳۱ میدان به آن اضافه کردیم. تلاش می کنیم برای سال آینده ۱۰۰ مورد و سال ۱۴۰۲ نیز  ۱۰۰ میدان دیگر اضافه شود تا سرجمع میادین را به ۵۰۰ برسانیم.

وی افزود: ۱۰ قلم کالا را هم برای سال آینده مستقیم از کشاورز خریداری می کنیم و واسطه ها را حذف می کنیم که قیمت را تقلیل خواهد داد.

شهردار تهران اضافه کرد: برای سال بعد از آن یعنی ۱۴۰۲ نیز برنامه داریم تا کلیه اقلام را از مستقیم از تولیدکنندگان و بدون واسطه خریداری می کنیم. البته ما در شهرداری به این موضوع نگاه انتفاعی نداریم. روزانه ۲۰۰ تن مرغ توزیع می کنیم،  ۱۵۰ کانکس یخچال دار هم داریم که بتوانند در افزایش خدمت به مردم کمک کنند. ضمن اینکه روزانه  ۳۰ تن گوشت توزیع می کنیم  که ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر قیمت بازار است.

وی با پرداختن به اهمیت مسکن در کاهش هزینه زندگی شهروندان بیان کرد: سال ۹۰ تا ۹۱ به صورت  میانگین بالغ بر ۳۰ هزار پروانه صادر می شد اما امسال ۴هزار و ۵۰۰ پروانه صادر و میزان آن به یک هفتم رسیده است. ما با تاسیس یک قرارگاه جهادی ۱۸۰ هزار واحد یعنی ۶ برابر میزان ساخت امسال را هدف گذاری کردیم. البته در این مسیری که دنبال می  کنیم در طرح  جهش مسکن برای شهرداری ها وظیفه ای دیده نشده، اما ما با وزارت راه و شهرسازی تفاهم کردیم که در بافت فرسوده و زمین‌های ذخیره شهری لکه گذاری هایی برای ساخت  ۱۸۰ هزار واحد انجام دهیم.

زاکانی اذعان کرد: یک فرد در شرایط فعلی ۶۵ درصد از حقوق خود را باید برای اجاره نشینی هزینه کند. خرید خانه نیز با شرایط فعلی  ۶۹ تا ۷۰ سال برای یک فرد طول می کشد. از این جهت اثر گذاری در موضوع مسکن را دنبال می کنیم. روز گذشته ۳هزار واحد کلنگ زنی شد و با طی این مسیر سال آینده سال گره گشایی از مسکن خواهد بود.
شهردار تهران درباره چگونگی خانه‌دار شدن شهروندان اظهار کرد: عده‌ای ثبت نام می کنند و در کنار آن  کسانی که در بافت فرسوده حضور دارند با نوسازی به یک محیط امنی که از زیبایی‌های بصری و استحکام برخوردار است دست پیدا می کنند. درواقع بخش زیادی از افراد، شهروندانی هستند که منزل مسکونی آنها در بافت فرسوده بوده و از آنها تحویل گرفته شده و به آنها خانه نو تحویل داده می شود.

وی در پایان درباره دلیل وارد شدن شهرداری به این عرصه ها  یادآور شد: امروز روز شهردار است به این دلیل که شهادت شهید باکری است؛ شهید باکری حاشیه نشین نبود و خودش را صاحبخانه می دانست. شهرداری هم خودش را صاحبخانه می‌داند و قلبش برای شهر می تپد. نمی تواند ببیند کسی سر گرسنه  بر بالین می‌گذارد، نمی تواند ببیند کسی بی‌خانمان است و مشکل معیشت دارد. این مسأله تفاوت جوهری یک نهاد خدمتگزار اجتماعی با یک نهاد خدمتگزار صرف است. همچنین شهرداری با میدان داری مردم به دنبال  مواجهه با فساد است.  نقطه شروع  این کار تغییر جهتی است که بر اساس آن با تحول نرم افرازی و  سخت افزاری، با مشارکت مردم و بر مدار مردم به دنبال این هستیم که شهر را متحول کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=84993
  • 36 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.