تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها انتقاد از عملکرد شهردار در بی‌توجهی به تکثر سلایق فرهنگی تهران پیش‌بینی وضعیت تورم در ایران شرکای تجاری معدنی در سال ۱۴۰۲ مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ رونق صادرات با حذف ارز نیمایی در صنعت فولاد حذف سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌ در دنیا افزایش کاذب قیمت مسکن در بازار افتتاح بلدیه تا روز تهران کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت تغییر روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت سرنوشت نامعلوم عمارت مسعودیه تهران

4

تراز عملیاتی بودجه، کسری ندارد/مصوبات کمیسیون تلفیق شفاف و قابل دفاع است

  • کد خبر : 82081
  • 25 بهمن 1400 - 12:12
تراز عملیاتی بودجه، کسری ندارد/مصوبات کمیسیون تلفیق شفاف و قابل دفاع است
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه مصوبات کمیسیون تلفیق دقیق، شفاف و قابل دفاع است، بیان کرد: در سال آینده تراز عملیاتی بودجه کسری نخواهد داشت و میزان تغییرات محدود و بسیار ناچیز است.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در نشست خبری امروز (دوشنبه ۲۵ بهمن ماه) ضمن تبریک ۱۳ رجب و با اشاره به کار فشرده اعضای کمیسیون تلفیق برای بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: لایحه بودجه سال آینده با رقم ۱۳۷۲ هزار همت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و دولت مصارف و منابعی برای سال آینده تعریف کرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتفاق ویژه رخ داده در بودجه سال ۱۴۰۱ افزود: دولت موفق نشد تاییدیه برداشت ۲۰ درصدی از صندوق توسعه ملی را دریافت کند. این موضوع بدین معنی است که ۱۳۷ همت منابع دولت در بودجه کاهش پیدا کرد. این در حالی است که دولت برای این منبع مصارفی تعریف کرده بود.

وی اذعان کرد: ما منتظر بودیم دولت با نامه ای ۱۳۷ همت مذکور را از طریق معرفی منابعی تامین کند یا این رقم را از مصارف بکاهد، در حالی که این اتفاق نیفتاد، هر چند در جلساتی در این خصوص جمع بندی داشتیم، اما لازمه آن این بود که دولت آن را به مجلس ابلاغ می کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه درباره وضعیت کالاهای اساسی و یارانه ها تصمیم مهمی در بودجه گرفتیم، ادامه داد: حدود ۸۰ همت به مبلغی که دولت در لایحه پیش بینی کرده بود، افزودیم.مجموع دو رقم بالا یعنی ۱۳۷ همت و ۸۰ همت، حدود ۲۲۰ همت می شود؛ یعنی ما باید این عدد را که موجود نبود، تعیین تکلیف می کردیم که اقدام بسیار مشکلی بود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه کمیسیون تلفیق باید تصمیم بسیار سخت و تعیین کننده ای می گرفت؛ مبنی بر اینکه آیا ارز ترجیحی در سال آینده تخصیص یابد یا خیر، ادامه داد: مهمترین موضوع زمان ما در کشور بحث ارز ترجیحی بود، مردم نگرانی بسیاری در این خصوص داشتند و موافقان و مخالفان و همه کارشناسان در این حوزه به اظهارنظر می پرداختند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تصریح کرد: هر چند کارشناسان بیان می کردند که ارز ترجیحی دارای فساد و دلالی است که قسمتی از آن درست است، اما نگرانی شدید ما این بود که اگر ارز ترجیحی حذف شود، چه اتفاقی خواهد افتاد، بنابراین کمیسیون تلفیق در کنار مردم قرار گرفت و ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۱ مصوب کرد. علاوه بر این رقم، حدود ۴ میلیارد دلار نیز به صورت ریالی برای گندم پیش بینی شد، به عبارتی برای یارانه کالاهای اساسی، دارو و گندم حدود ۲۵۰ همت منابع پیش بینی شد. در صورتی که دولت تنها ۱۷۲ همت پیش بینی کرده بود و ما به این عدد حدود ۸۰ همت اضافه کردیم.

وی با بیان اینکه قیمت گندم در سال آینده به ۹۵۰۰ تومان افزایش می یابد، گفت: با توجه به این عدد در سال آینده، به واردات گندم نیازی نداریم، این در حالی است که هر ساله حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار واردات گندم داشتیم. در سال آینده با توجه به قیمت ۹۵۰۰ تومانی گندم، کشاورزان کشت خود را افزایش می دهند و میزان اشتغال در این حوزه بیشتر خواهد شد.

حاجی بابایی گفت: ما علیرغم سختی‌ها بررسی لایحه بودجه را در شرایطی به اتمام رساندیم که در سال آینده تراز عملیاتی بودجه کسری نخواهد داشت و میزان تغییرات محدود و بسیار ناچیز است، اما در نهایت رضایتمندی عمومی از مصوبات تلفیق حاصل شده است.

وی تاکید کرد: تا امروز حتی یک نفر هم در کمیسیون تلفیق یک تصمیم شخصی نگرفته است .مصوبات کمیسیون تلفیق دقیق، شفاف و قابل دفاع است.

رئیس کمیسیون تلفیق ادامه داد: زمانی که می‌خواستیم، بودجه ۲۲ هزار میلیارد تومانی مناطق محروم را تقسیم کنیم، رئیس کمیسیون عمران، هیئت رئیسه و نمایندگان دولت در کمیسیون تلفیق حضور یافتند. کمیسیون عمران پیشنهاداتی را مطرح کرد که همان پیشنهادات تصویب شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=82081
  • 20 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.