تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

7

تدبیر مدیریت شهری ششم برای مهار قیمت مسکن در پایتخت

  • کد خبر : 80090
  • 07 بهمن 1400 - 12:46
تدبیر مدیریت شهری ششم برای مهار قیمت مسکن در پایتخت
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: ساخت مسکن فضای رقابت و رابطه هزینه-فایده و عرضه و تقاضا را برای افراد به وجود می‌آورد و موجب مهار قیمت‌ها می‌شود.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص تدبیر مدیریت شهری ششم برای مهار قیمت مسکن در پایتخت اظهار داشت: تجربه گذشته به ما نشان می‌دهد وقتی تولید مسکن اتفاق می‌افتد خود این مساله باعث مهار قیمت مسکن می‌شود. وقتی ما دست به تولید مسکن می‌زنیم با چه هدفی این اقدام را انجام می‌دهیم؟ نکته اینجاست که مسکن قابل نگهداشت در طولانی مدت نیست. چون آن مسکنی که ما امسال می‌سازیم را اگر حداکثر تا دو یا سه سال دیگر نفروشیم به تدریج دچار استهلاک می‌شود. پس بنابراین آن کسانی که مسکن می‌سازند باید اقدام به فروش بکنند.

وی ادامه داد: من می‌خواهم این نکته را بگویم که ساخت مسکن فضای رقابت و رابطه هزینه-فایده و عرضه و تقاضا را برای افراد به وجود می‌آورد؛ بنابراین تولید و ساخت مسکن باعث می‌شود تا مهار قیمت‌ها هم تا اندازه زیادی اتفاق بیفتد. شما ببینید در این چند سالی که مسولان سابق مدیریت شهری تهران تحت عنوان شهرنفروشی باعث عدم ساخت و ساز مسکن در پایتخت شدند قیمت مسکن از کجا به کجا رسیده است؟ البته مساله افزایش قیمت مسکن شاید یکی از پیامد‌های بسته شدن راه ساخت و ساز‌ها بوده است. به خوبی می‌توانیم این نکته را ببینیم که در این مدت چقدر پول‌ها به سمت تجارت‌های ناسالم مثل بورس بازی، خرید و فروش ارز و سکه یا فعالیت‌هایی شبیه این رفت؛ بنابراین ضرورت دارد تا ما در چارچوب طرح تفصیلی و طرح جامع از سرمایه گذاران حوزه ساخت و ساز مسکن حمایت کنیم. یعنی با هدف تنظیم رابطه عرضه و تقاضا باید اجازه ساخت و ساز مسکن داده شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه با توجه به نیاز مدیریت شهری برای تامین منابع مالی آیا امکان‌پذیر هست که مسوولان قائل به ضوابط اصولی و جدیدی برای ساخت و ساز‌ها بشود که هم فروش تراکم اتفاق بیفتد و هم حساسیت‌های گذشته پیش نیاید، افزود: تراکم‌های ساختمانی در چارچوب طرح تفصیلی هستند. خروجی‌های کمیسیون ماده پنج خروجی ملی محسوب می‌شود؛ بنابراین در این چارچوب اگر ما موانعی که سر راه مردم قرار دارد را برداریم و هرچه که باعث معطلی، اتلاف وقت و نارضایتی مردم شده را از سر راهشان برداریم می‌توانیم به سمت نقطه مطلوب حرکت کنیم. یعنی مدل مدیریتی ما باید تسهیلگر باشد نه اینکه برخلاف قانون مثلا تراکم مازاد داده بشود یا در جایی که کاربری اش پهنه جی هست ما کاربری را تبدیل به پهنه مسکونی یا خدماتی بکنیم.

تشکری هاشمی در پایان یادآور شد: به نظر من اگر ما موانع را برداریم سرمایه گذاران منابع مالی را به شهر خواهند آورد. در این صورت اشتغال بیشتر خواهد شد، کارگران ساختمانی که الان بعضی هایشان در بیغوله‌های اطراف تهران با اعتیاد مواجه هستند و هیچ راه درآمدی ندارند هم به سرکارهایشان بر می‌گردنند. اگر ما بتوانیم به حیات شهر رونق بدهیم و ساخت و ساز در شهر اتفاق بیفتد مطمئنا کیفیت زندگی مردم افزایش پیدا می‌کند و بیکاری کاهش پیدا می‌کند. وقتی درآمدزایی برای مردم اتفاق بیفتد از ناهنجاری‌های اجتماعی هم کاسته می‌شود. مهم‌تر از همه این‌ها در بحث عرضه و تقاضا وقتی عرضه افزایش پیدا می‌کند در کنترل و مهار قیمت‌ها هم تاثیر خواهد گذاشت.

منبع: میزان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=80090
  • 39 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.