تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

5

رژیم‌ غذایی مناسب برای کاهش چربی خون

  • کد خبر : 78572
  • 14 بهمن 1402 - 14:54
رژیم‌ غذایی مناسب برای کاهش چربی خون
در رژیم غذایی نباید کمبود کلسترول احساس شود، زیرا این کار موجب اختلال در عملکرد طبیعی مغز و اعصاب می‌شود.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، یکی از کارهایی که کبد انجام می‌دهد و کاملا طبیعی می‌باشد تولید کلسترول است. در واقع کلسترول‌ها به خودی خود بد نیستند و برای بسیاری از کارها و متابولیسم‌هایی که در بدن انجام می‌شوند مفید هستند. تولید کلسترول یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین کارهایی می‌باشد که کبد انجام می‌دهد. لازم است بدانید که سبک زندگی بد، منجر به تجمع بیش از حد کلسترول در رگ‌ها می‌شود و می‌تواند مشکلات بسیار زیادی نظیر گرفتگی رگ‌ها و انواع سکته‌ها را ایجاد کند. همانطور که می‌دانید کلسترول چربی است و با آب ترکیب نمی‌شود و دفع آن از بدن به سادگی امکان پذیر نیست. زمانی که شما آزمایش می‌دهید سطح تری گلیسیرید شما در خونتان به اندازه معینی می‌باشد و کاهش و افزایش آن می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های خاصی باشد.

اگر بتوانید بایدها و نبایدهایی را در رژیم غذایی خود رعایت کنید می‌توانید سطح کلسترول خون خود را به حالت عادی و طبیعی در آورده و در نهایت از بروز بیماری‌هایی که کلسترول بالا برایتان ایجاد می‌کند مصون بمانید.

یادتان باشد که در رژیم غذایی شما نباید کمبود کلسترول احساس شود، زیرا این کار نیز می‌تواند در عملکرد طبیعی مغز و اعصاب شما اختلال ایجاد کند و مشکلات شما دو چندان خواهد شد. در ادامه با بهترین رژیم غذایی برای کاهش چربی خون آشنا می شوید:

بلغور و جوی دو سر دو مورد از غلاتی هستند که سرشار از فیبر بوده و به شما کمک می‌کند تا بتوانید میزان چربی خون خود را کنترل کرده و آن را به حالت طبیعی در بیاورید. در واقع فیبرهای موجود در این غلات به شما کمک می‌کند تا بتوانید میزان کلسترول بد را در خون کاهش داده و آن‌ها را از بدن خارج کنید.

فیبرها مانع از جذب کلسترول توسط خون می‌شوند و اگر بتوانید در روز ۵ الی ۱۰ گرم فیبر استفاده کنید می‌توانید سلامتی خود را باز یابید. استفاده از این غلات به عنوان صبحانه می‌تواند ۴ گرم فیبر به بدن شما برساند و اگر بتوانید از میوه‌هایی مانند موز و توت نیز استفاده کنید میزان فیبر مصرفی شما بیشتر خواهد شد.

ماهیان دارای اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشند که برای بدن ضروری است. اگر بتوانید از ماهی‌ها دو بار در هفته استفاده کنید می‌توانید به کاهش کلسترول بد در خون کمک کرده و چربی خون خود را به میزان چشمگیری کاهش دهید. در واقع امگا ۳ موجود در ماهی‌ها به شما کمک می‌کند تا از بروز لخته‌های خون در اثر چربی خون بالا پیشگیری کنید و خطر مرگ‌های ناگهانی را به شدت کاهش دهید.

بهترین روش استفاده از ماهی‌ها پختن آن‌ها به صورت کبابی است، زیرا نیازی به اضافه کردن روغن ندارد و تمامی خواص آن حفظ می‌شود. ماهی‌هایی که در این زمینه به شما کمک می‌کنند عبارت اند از:

  • شاه ماهی
  • ماهی تن
  • ماهی خال مخالی
  • ماهی سالمون
  • ماهی قزل آلا

علاوه بر ماهی‌ها یک سری مواد دیگری نیز هستند که دارای امگا ۳ می‌باشند و اگر نمی‌توانید از ماهی و غذاهای دریایی استفاده کنید بهتر است از بذر کتان، روغن کانولا و گردو استفاده کنید تا اثر انتخاب بهترین رژیم غذایی برای کاهش چربی خون را لمس کنید.

آجیل‌ها به خصوص بادام می‌تواند میزان کلسترول بد در خون را تعادل بخشیده و از بروز مشکلات گسترده پیشگیری کند. افرادی که خطر حمله قلبی آن‌ها را تهدید می‌کند بهتر است از گردو در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند.

البته یادتان نرود که آجیل‌ها دارای کالری بسیار زیادی هستند و باید در مصرف آن‌ها نهایت دقت را به عمل آورد.

آووکادو یکی از میوه‌های استوایی است و اسیدهای چرب اشباع نشده دارد و می‌تواند در رژیم غذایی برای چربی خون بسیار مناسب باشد.

اگر روزانه از این میوه استوایی استفاده کنید می‌توانید میزان کلسترول بد را در خون کاهش داده و چربی خون خود را کنترل کنید و در نتیجه دچار چاقی و اضافه وزن نخواهید شد.

استفاده از روغن زیتون به جای سایر روغن‌ها به شما کمک می‌کند تا چربی خون خود را کاهش داده و رژیم غذایی خود را بهبود بخشید.

این روغن فواید بسیار زیادی برای بدن دارد و می‌توانید از آن برای تفت دادن گوشت و پختن نان استفاده کنید تا علاوه بر استفاده از فواید آن بتوانید غذاهایی با طعم دلپذیر تری تهیه کنید.

استفاده از مواد غذایی غنی شده با استانول‌ها و استرول‌های گیاهی به بدن کمک می‌کند تا چربی‌ها را جذب نکرده و آن‌ها را بدون گوارش دفع کنند. این مواد در گیاهان یافت می‌شود، ولی امروزه مواد غذایی بسیار زیادی وجود دارند که با این دو ماده غنی شده اند. یادتان باشد که اضافه کردن دو گرم از این مواد به غذاها می‌تواند جذب چربی‌ها را ۵ الی ۱۵ درصد کاهش دهد.

این پروتئین در محصولات لبنی یافت می‌شود و علاوه بر این که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد می‌تواند میزان کلسترول بد خون را تا حدود بسیار زیادی کاهش داده و از بروز چربی خون بالا پیشگیری کند.

پودرهای پروتئین آب پنیر را می‌توانید از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کرده و در رژیم غذایی برای چربی خون بالا مورد استفاده قرار دهید.

افرادی که به چربی خون بالا مبتلا شده اند باید از خوردن یک سری مواد غذایی به شدت بپرهیزند، زیرا این مواد می‌تواند مشکلات بسیار گسترده‌ای برای آن‌ها به وجود بیاورد. در ادامه یک سری محدودیت‌هایی که باید در رژیم غذایی برای چربی خون بالا رعایت شود را برایتان بیان خواهیم کرد.

این چربی‌ها خطر سکته مغزی و قلبی را چند برابر خواهد کرد بنابراین بهتر است برنامه غذایی روزانه خود را طوری تنظیم کنید که این چربی‌ها حدود ۶ درصد کل کالری روزانه شما را تشکیل دهند. در ادامه موادی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با محدود کردن آن‌ها مصرف چربی‌های اشباع را به حداقل برسانید. این مواد عبارتند از:

  • گوشت گاو
  • گوشت بره
  • گوشت مرغ به همراه پوست
  • روغن‌های قنادی که تصفیه شده هستند.
  • روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل؛ روغن نخل و روغن هسته خرما
  • کیک
  • کلوچه
  • شیرینی‌های بسته بندی شده
  • چیپس
  • غذاهای سرخ شده
  • محصولاتی که در آن‌ها روغن قنادی به کار رفته است.
  • ذرت بو داده به همراه کره
  • غذاهای کلسترول‌دار

یادتان باشد که محصولات حیوانی دارای کلسترول هستند و هیچ محصول گیاهی نمی‌تواند این ماده را وارد بدن شما کند بنابراین استفاده از غذاهای حیوانی را باید به حداقل برسانید تا بتوانید رژیم مناسبی برای چربی خون بالا داشته باشید و از جذب چربی بیشتر توسط بدن پیشگیری کنید. غذاهایی مانند گوشت قرمز و سوسیس دارای کلسترول بسیار زیادی هستند و بهتر است استفاده از آن‌ها را به حداقل برسانید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=78572
  • 56 بازدید

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.