تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

6

برنامه‌ی مدیریت شهری پایتخت برای کاهش حجم آلودگی هوا

  • کد خبر : 78503
  • 22 دی 1400 - 15:06
برنامه‌ی مدیریت شهری پایتخت برای کاهش حجم آلودگی هوا
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر بیان کرد: برای هوای پاک باید 50 تا 60 درصد موتورسیکلت‌ها و خودروها برقی شود تا کمکی موثر برای کاهش آلودگی هوا ایجاد شود.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص برنامه‌ی مدیریت شهری پایتخت برای کاهش حجم آلودگی هوا اظهار داشت: ما باید دنبال یک تدبیر جدی باشیم. چون این سوخت‌هایی که امروز در حمل و نقل ما مورد استفاده قرار می‌گیرد دودزا هستند و تولید آلودگی می‌کند. ما باید به سمت بهره‌گیری از سوخت‌های پاک برویم. تلاش برای استفاده از سوخت پاک هم در نهایت به اینجا ختم می‌شود که خودرو‌های برقی تولید بشود. البته این موضوع برقی شدن وسایل حمل و نقل هم شامل خودرو‌ها می‌شود و هم موتورسیکلت‌ها. درحال حاضر حدود چهارمیلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران در رفت و آمد هستند که هر کدام از این‌ها به اندازه‌ی چهار خودرو آلودگی ایجاد می‌کند. یعنی باید تصور کنیم به جای چهار میلیون موتورسیکلت شانزده میلیون پراید در سطح شهر در رفت و آمد هستند.

وی ادامه داد: این وضعیت ما را به این نقطه می‌رساند که باید برای موتورسیکلت‌های تهران یک فکر اساسی بکنیم. اگر قرار باشد موتورسیکلت برقی وارد کنیم هزینه‌ی کمتری به بار خواهد آورد تا اینکه بخواهیم خودرو‌ها را برقی بکنیم. اگر ما بتوانیم پنجاه تا شصت درصد از موتورسیکلت‌ها را برقی کنیم و در مرکز شهر به ویژه آن نقاطی که حجم آلودگی هوا بالاتر است فقط خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی را مجاز به تردد بکنیم کمک بسیار موثری برای کاهش آلودگی هوا خواهد بود. اما بخشی از برنامه ریزی‌های مربوط به این قضیه از دست شهرداری خارج است. درواقع این دولت است که باید این کار‌ها را انجام بدهد. ما در مدیریت شهری تهران این امکان را نداریم که موتورسیکلت‌ها را برقی کنیم. این کار از طریق اعطای تسهیلاتی که وزارت صنعت و معدن باید تخصیص بدهد امکان اجرایی شدن دارد. اگر این تسهیلات داده شود می‌توان بخشی از خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها را برقی کرد.

آقامیری خاطرنشان کرد: ایرانخودرو که دست ما نیست که بخواهیم این برنامه‌ها را به اجرا دربیاوریم. باید ایرانخودرو به صورت سالانه بیست درصد از ظرفیت خودروسازی اش را به تولید خودرو‌های برقی اختصاص بدهد و بعد هر سال ده یا پانزده درصد به این ظرفیت تولیدی اضافه کند. با چنین اقدام‌هایی می‌توان به یک وضعیت دیگری رسید. اگر چنین شرایطی محقق بشود خواهیم توانست در آینده به موقعیتی برسیم که دیگر در تهران هیچ خودرو یا موتورسیکلتی که برقی نباشد پلاک گذاری نشود. یا حداقل وسایل نقلیه‌ی غیر برقی امکان ورود به مراکز حساس شهری را نداشته باشند. هدف گذاری ما باید این باشد که به چنین نقطه‌ای برسیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: ما باید اول به یک وضعیتی برسیم که خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی در سطح شهر در حال تردد باشند تا بعد دست به تصمیم گیری برای ممنوع کردن ورود وسایل نقلیه‌ی غیر برقی که از سوخت‌های بنزینی استفاده می‌کنند در بعضی نقاط شهر بزنیم. تحقق چنین هدفی مستلزم در پیش گرفتن یک برنامه ریزی اصولی است. برای رفتن به سمت چنین وضعیتی دولت باید دست به یک پشتیبانی جدی و واقعی بزند. شهرداری به تنهایی از پس چنین کاری بر نمی‌آید و نمی‌تواند چنین برنامه‌ای را اجرایی کند. حداکثر کاری که شهرداری می‌تواند بکند این است که خودرو‌های خودش را در یک پروسه‌ی ده ساله برقی بکند. البته الان هم پنجاه دستگاه اتوبوس برقی به زودی به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه خواهد شد. طبق قرار خط خیابان جمهوری اسلامی راه اندازی خواهد شد و این اتوبوس‌های برقی در آنجا به کار گرفته خواهند شد.

منیع: میزان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=78503
  • 43 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.