تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

3

امسال طلا بخرید/ کدام کشور‌ها طلا ذخیره می‌کنند؟

  • کد خبر : 77930
  • 17 دی 1400 - 12:32
امسال طلا بخرید/ کدام کشور‌ها طلا ذخیره می‌کنند؟
طلا، مهم‌ترین فلز گران‌بها که دارای بالاترین امتیاز بازرگانی و اقتصادی در جهان است، در طول ۱۱ سال اخیر بیش از هر نهادی، توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا خریداری شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، اخبار و تحلیل‌هایی که این روز‌ها در محافل به گوش می‌رسد حاکی از افزایش قیمت طلا در دنیا به دلیل تورم خواهد بود. در ایران خبر‌های مثبتی از مذاکرات وین و پرداخت بدهی‌های کره جنوبی و عراق و تاثیر آن بر قیمت ارز‌ها و کاهشی شدن قیمت دلار به گوش می‌رسد. یعنی اینکه قیمت طلا در ایران در کوتاه مدت کاهش و سپس افزایش خواهد یافت.

شتاب بالا در تورم و کاهش دلار آمریکا باعث افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ می‌شود. قیمت‌های کنونی طلا از سایر فلزات به مراتب عقبتر است که یکی از دلایل آن به رقابت گلدمن ساکس با حزب کمونیست چین باز می‌گردد. روسیه و چین طلای فراوانی در سال‌های اخیر خریداری کرده اند و در صورت افزایش قیمت جهانی طلا به شدت منتفع خواهند شد.

با این تفاسیر میز بازار تحریریه اعتقاد دارد پس از ریزش قیمت دلار در بازار و افت قیمت طلا در ایران یکی از بهترین سرمایه گذاری‌ها می‌تواند خرید طلا به صورت آب شده، کارکرده و یا سکه باشد.

 افزایش قیمت طلا در ۱۷ دی ۱۴۰۰

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۹ درصد افزایش به ۱۷۹۲ دلار و ۷۴ سنت رسید. در بازار آزاد، قیمت طلا ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶میلیون و ۶۷۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

بازار طلا در هفته جاری شاهد افت قیمت طلا ۱۸ عیار بود. این فلز زرد رنگ که در ابتدای هفته یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۹۰۰ تومان را ثبت کرده بود در ادامه روز‌های هفته بر مدار نزول قرار گرفت.

قیمت طلا روز دوشنبه ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان از قیمت ابتدای هفته پایین‌تر بود و با یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این افت قیمت در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه نیز ادامه داشت. روز چهارشنبه قیمت طلا ۱۸ عیار بر روی یک میلیون و ۲۶۵ هزار قرار گرفت.

بیشترین ذخایر طلای دنیا در اختیار کدام کشورها قرار دارد؟

طبق داده‌های شورای جهانی طلا (WGC)، در سال ۲۰۲۰ بانک‌های مرکزی سراسر جهان ۲۷۲ هزار و ۹۰۰ تن (۲۷۲.۹ تن) شمش طلا خریداری کرده‌اند که البته رکورد این خرید ۶۰ درصد کمتر از رکورد خریداری شده در سال گذشته است، زیرا ادامه شرایط ناشی از کووید -۱۹ باعث شد که بعضی از بانک‌ها به جای خرید، به فکر فروش ذخایر شمش طلا و تزریق نقدینگی باشند. در سال ۲۰۲۰ بانک‌ها در نیمه اول سال اقدام به خرید کردند سه ماهه سوم را بدون خرید طی کرده و در سه ماه آخر سال دوباره خرید را از سر گرفتند.

با این حال، ذخایر طلای ۱۰ بانک مرکزی برتر در زمینه در اختیار داشتن بیشترین ذخایر طلا در سراسر جهان، در طول چند سال اخیر بدون تغییر مانده و بانک‌های مرکزی در کشور‌های آمریکا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، روسیه، چین، سوئیس، ژاپن، هند و هلند همچنان در جایگاه‌های اول تا دهم لیست مذکور باقی مانده‌اند که در ادامه به معرفی میزان ذخیره هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

ایالات متحده آمریکا: با وجود در اختیار داشتن بزرگ‌ترین منابع رسمی طلا در سراسر جهان، ایالات متحده آمریکا با هشت هزار و ۱۳۳ تن و ۵۰۰ هزار کیلوگرم (۸،۱۳۳.۵ تن) شمش طلا (یعنی مجموع ذخایر طلای سه کشور بعد از خود در لیست) نخستین جایگاه را به خود اختصاص داده است. بیشتر این طلا‌ها در فورت‌ناکس (تأسیسات ارتش ایالات متحده) در کنتاکی و بقیه در ضرابخانه فیلادلفیا، ضرابخانه دنور، دفتر کل تعیین عیار در سانفرانسیسکو و خزانه شمش وست پوینت نگهداری می‌شود. ایالت تگزاس آمریکا نیز به‌منظور حفاظت از طلا‌های سرمایه‌گذاران، به افتتاح حساب‌های سپرده‌گذاری شخصی شمش طلا و نگهداری از این سرمایه‌ها در صندوق امانات خود اقدام کرده است.

آلمان: تقاضای خرید طلا در آلمان، پس از ثبت بالاترین رکورد در سال ۲۰۱۶، با کاهشی چشمگیر در سال ۲۰۱۷ مواجه بود. با این حال این کشور پس از بحران مالی جهانی شاهد افزایش مداوم سرمایه‌گذاری روی طلا بوده است و در سال ۲۰۱۷، یک عملیات چهار ساله بازگشت مجموعاً ۶۷۴ تن طلا به خزانه‌های کشور خود از بانک‌های فرانسه و بانک فدرال ذخیره طلا در نیویورک را به پایان رساند و در حال حاضر با در اختیار داشتن سه‌هزار و ۳۶۲ تن و ۴۰۰ هزار کیلوگرم (۳،۳۶۲.۴ تن) طلا، دومین رتبه لیست حاضر را به خود اختصاص داده است.

ایتالیا در طول چند سال اخیر حجم ذخایر طلای خود را حفظ کرده است. نقش طلا در پروتفوی بانک مرکزی این کشور به عنوان یک اندوخته ایمنی شناخته می‌شود که می‌تواند از جوامع در برابر نوسانات دلار محافظت کند. ایتالیا با در اختیار داشتن دو هزار و ۴۵۱ تن و ۸۰۰ هزار (۲،۴۵۱.۸ تن) کیلوگرم طلا، در سومین جایگاه لیست حاضر قرار دارد.

فرانسه: کشوری که در چهارمین جایگاه لیست برترین کشور‌ها در زمینه ذخیره طلا قرار دارد، فرانسه با دو هزار و ۴۳۶ تن (۲،۴۳۶ تن) طلا است. بانک مرکزی این کشور طی چند سال گذشته مقدار کمی از ذخایر طلای خود را به فروش رسانده است. در حال حاضر ذخایر موجود در این کشور شامل یک‌صد تن سکه طلا و شمش‌های میله‌ای هر یک به وزن ۱۲ کیلوگرم و ۵۰۰ گرم می‌شود. خزانه‌های بانک دوفرانس در پاریس یکی از چهار صندوق امانات و سپرده‌گذاری مورد تأیید صندوق بین‌المللی پول (IMF) است.

روسیه: بانک مرکزی روسیه طی هفت سال گذشته یکی از بزرگترین خریداران طلا بوده است، تا جایی که در سال ۲۰۱۸ از چین پیشی گرفت و پنجمین جایگاه لیست برترین کشور‌ها در زمینه ذخایر طلا را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۷، این کشور به منظور پرهیز از نوسانات دلار آمریکا پس از سرد شدن روابطی که با غرب داشت، ۲۲۴ تن شمش طلا خریداری کرد. به منظور تهیه پول نقد برای این خریدها، روسیه به اجبار درصد بالایی از دارایی‌های خود در خزانه‌داری آمریکا را به فروش رساند. این کشور در حال حاضر دو هزار و ۲۹۵ تن و ۴۰۰ هزار کیلوگرم (۲،۲۹۵.۴ تن) ذخیره طلا دارد.

چین: از تابستان سال ۲۰۱۵، دولت چین برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹، فعالیت‌های خرید طلای خود را به اشتراک گذاشت. این کشور با یک‌هزار و ۹۴۸ تن و ۳۰۰ هزار کیلوگرم (۱،۹۴۸.۳ تن) طلا در ششمین جایگاه از لیست حاضر قرار دارد با این حال، این فلز زرد رنگ تنها ۳.۳ درصد از ذخایر کلی آن را تشکیل می‌دهد. چین از سال ۲۰۲۱ به بانک‌های داخلی و بین‌المللی خود اجازه داد که برای مقابله با نوسانات ارزی به خرید و فروش طلا اقدام کنند. برآورد می‌شود تا پایان ماه می ۱۵۰ تن طلا به ارزش هشت‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به دارایی‌های این کشور اضافه شود.

سوئیس با بزرگترین ذخایر سرانه طلای جهان در جایگاه هفتم لیست حاضر قرار دارد. این کشور بی‌طرف، در خلال جنگ جهانی دوم به مرکز تجارت طلا در اروپا مبدل، هم با متحدین و هم با متفقین وارد معاملات تجاری شد. امروزه سوئیس بیشتر معاملات طلای خود را با چین و هنگ‌کنگ انجام می‌دهد و دارای یک‌هزار و ۴۰ تن (۱،۰۴۰ تن) طلا است.

ژاپن، سومین قدرت برتر اقتصادی و هشتمین ذخیره‌کننده بزرگ طلا در جهان است. بانک مرکزی این کشور یکی از تأثیرگذارترین بانک‌ها در زمینه کاهش کمّی طلا است که در ژانویه ۲۰۱۶ نرخ بهره را به زیر صفر رساند. این اقدام نقش بسزایی در تقویت تقاضا برای طلا در سراسر جهان داشته است. ژاپن در حال حاضر ۶۷۵ تن و ۲۰۰ هزار کیلوگرم (۷۶۵.۲ تن) طلا در اختیار دارد.

هند: جای تعجب نیست که بانک مرکزی هند یکی از بزرگترین فروشگاه‌های طلا در جهان باشد. این کشور آسیای جنوبی که یک‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت دارد، دومین مصرف کننده بزرگ طلا در سراسر جهان و یکی از معتبرترین تأثیرگذاران روی تقاضای جهانی طلا است. در طول تاریخ، فصول برگزاری جشنواره و عروسی در هند که از اکتبر تا دسامبر ادامه دارد یکی از بزرگترین منابع بهره‌وری برای تجارت طلا به حساب می‌آید. هند ۷۸۶ تن و ۸۰۰ هزار کیلوگرم (۶۸۷.۸ تن) ذخیره طلا دارد.

هلند با ۶۱۲ تن و ۵۰۰ هزار کیلوگرم (۶۱۲.۵ تن) طلا آخرین جایگاه لیست حاضر را به خود اختصاص داده است. این کشور اعلام کرده است که به زودی ذخایر طلای خود را از آمستردام به کمپ جدید آمستردام (در خارج از شهر با فاصله یک ساعت راه) منتقل خواهد کرد که در آن اقدامات امنیتی بسیار سنگین و پیچیده‌ای به کار رفته است. این اقدام عجیب هلند واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته خصوصاً که اخیراً مقدار زیادی از ذخایر طلای خود در صندوق ایالات‌متحده‌آمریکا را به کشور خود بازگردانده است.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=77930
  • 18 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.