تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

6

علائم هشداردهنده کمبود ویتامین C

  • کد خبر : 76924
  • 24 آبان 1401 - 11:45
علائم هشداردهنده کمبود ویتامین C
ویتامین C آنتی اکسیدان قوی برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن است و نقش حیاتی در سلامت کلی بدن را به عهده دارد. کمبود این ویتامین در بدن، علایمی دارد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ در حالی که کمبود ویتامین C (که به عنوان اسکوربوت شناخته می‌شود) بسیار نادر است، شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از افراد ممکن است سطح ویتامین C کمتری داشته باشند.

۱- کبودی سریع پوست
کبودی زمانی ایجاد می شود که عروق خونی در نزدیکی سطح پوست (مویرگ ها) پاره شوند و نشت گلبول های قرمز رخ دهد. پاسخ طبیعی به آسیب های خاص مانند افتادن یا ضربه است. در حالی که مقادیر مشخصی از کبودی ها وجود دارد، کبودی وسیع و غیر قابل توضیح روی پوست ممکن است به دلیل کمبود ویتامین C در رژیم غذایی و ضعیف شدن مویرگ ها باشد.

سیستم بهداشتی دانشگاه میشیگان می گوید که حتی کمبود ویتامین C جزئی می تواند منجر به کبودی شود. آنها توصیه می کنند که افرادی که به راحتی خونریزی می کنند باید سعی کنند میزان مصرف ویتامین C خود را افزایش دهند تا از تاثیر آن مطلع شوند. مصرف بیشتر ویتامین C باعث کاهش کبودی در افرادی می شود که دچار کمبود این ویتامین می باشند.

۲- التیام آهسته زخم

اگر متوجه شدید زخم یا خراش پوست شما به کندی در حال بهبود است، نگاهی دقیق تر به رژیم غذایی خود داشته باشید. همانطور که ویتامین C برای تشکیل کلاژن در پوست ضروری است، یک بافت همبند جدید است که به اتصال و بهبود زخم کمک می کند، فقدان ویتامین C منجر به کاهش سرعت بهبود خواهد شد. ویتامین C هم در تشکیل کلاژن در بهبود زخم، و هم به عنوان آنتی اکسیدان قوی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن عمل می کند که هر دو باعث تسریع بهبود زخم می شوند.

۳- تورم، خونریزی یا التهاب

مشکلات بهداشت دهان و دندان، مثل تورم یا خونریزی لثه ها یا تکرر آفت، اغلب به سطح پایین ویتامین C ارتباط دارند. باز هم، کلاژن برای حفاظت از لثه ها مهم است. تخمین زده شده است که هر روز حدود ۲۰ درصد از کلاژن توسط لثه استفاده می شود، به این معنی که استفاده منظم ویتامین C برای دندان ها و لثه ها حیاتی است. سطوح پایین ویتامین C با افزایش خطر بیماری لثه ارتباط دارد. اگر این مشکل مورد توجه قرار نگیرد، مصرف کم ویتامین C می تواند پیشرفت کند و در نهایت منجر به اسکوربوت (بیماری ای که منجر به خونریزی لثه ها و از دست دادن دندان ها می شود) شود.

۴- خشکی و تخریب مو و ناخن

موی سر براق و ناخن قوی اغلب می تواند شاخص خوبی برای یک رژیم متعادل باشد. به همین ترتیب، مو و ناخن ناسالم نشان دهنده وجود مشکل در دریافت ویتامین ها است. از آنجا که مو یک بافت غیر ضروری است، مواد مغذی مانند ویتامین C ابتدا به ارگانها و بافت های مهم تر فرستاده می شوند. بنابراین اگر سطح ویتامین شما کمتر از حد مطلوب باشد، ممکن است موهایتان از کمبود ویتامین C رنج ببرند. علاوه بر این، ویتامین C برای جذب آهن ضروری است؛ کمبود آن می تواند باعث ریزش مو و کندی رشد مو همراه با ناخن های شکننده شود.

۵- قرمزی، خشکی یا زبری پوست 

کی از اولین نشانه های اسکوربوت، پوست خشن و خشک ناشی از کمبود کلاژن است. سطوح پایین ویتامین C همچنین منجر به مشکل پوستی کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی می شود که علائم آن معمولا بر روی ران ها، بازوها، باسن و صورت ظاهر می شود.
خبر خوب این است که به سادگی با افزایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین C می توانید تا حد زیادی پوست و بافت پوست را بهبود بخشید. مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی با ویتامین C بالا با ظاهر بهتر پوست و چین و چروک کمتر همراه است. تحقیقات دیگر نشان می دهد که ویتامین C به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی، برخی از آسیب های ناشی از اشعه های خورشیدی را خنثی می کند. و می تواند از کاهش آب پوست و خشک شدن پوست جلوگیری کند.

۶- خون‌ دماغ های مکرر

بیش از ۹۰٪ موارد خونریزی بینی از مویرگ ها در جلوی بینی ناشی می شوند. از آنجا که مصرف کافی ویتامین C باعث کاهش شکنندگی این عروق خونی می شود، کمبود آن ممکن است باعث بروز خونریزی بینی شود. اگر شما اغلب یا حداقل بیشتر از معمول دچار این مشکل می شوید، رژیم غذایی نامناسب را به عنوان علت اصلی رد نکنید. اگر کمبود ویتامین C شما در حال پیشرفت باشد، خونریزی  از بینی و لثه را انتظار داشته باشید.

۷- عملکرد ایمنی ضعیف

سیستم ایمنی بدن، حفاظت از بدن ما در برابر عفونت و بیماری، به شدت تحت تاثیر مصرف مواد مغذی، به ویژه ویتامین C است. چندین سلول در سیستم ایمنی بدن ما نیاز به ویتامین C برای انجام وظایف خود دارند، به طور طبیعی کمبود منجر به کاهش مقاومت در برابر برخی از پاتوژن ها می شود. به دست آوردن ویتامین C کافی به این معنی است که سیستم ایمنی بدن ما در شرایط خوبی قرار خواهد داشت تا خطر، شدت و مدت بیماری خاصی را کاهش دهد.

علیرغم افکار عمومی، ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری نمی کند. در حالی که برخی مطالعات می گویند ویتامین C ممکن است مدت زمان بیماری را کاهش دهد (اما بر میزان یا شدت آن تأثیر نمی گذارد)، بعضی دیگر نتیجه های متناقض را نشان می دهند. با این وجود، دریافت ویتامین C کافی، به ویژه اگر تحت فشار فیزیکی قرار گرفته اید یا از مصرف ویتامین کمتری برخوردارید برای سلامتی کلی مهم است.

۸- مفاصل متورم و دردناک

درد و تورم مفاصل ناشی از روماتیسم مفصلی ممکن است یکی دیگر از نشانه هایی باشد که باید رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ در بریتانیا انجام شد، نشان داد افرادی که سطح ویتامین C کمتری داشتند، سه برابر بیشتر از بقیه مبتلا به روماتیسم مفصلی بودند.

۹- خستگی یا افسردگی

خستگی و بی حالی علائم بسیاری از بیماری ها است، بنابراین به سختی می توان  احساس خستگی را به تنهایی به یک بیماری خاص مرتبط کرد. اما هنگامی که همراه با علائم دیگر باشد، ممکن است به تشخیص کمبود ویتامین C کمک کند. پژوهشگران می گویند پیوند شناخته شده ای بین کمبود ویتامین C و وضعیت روحی وجود دارد. علاوه بر این، مطالعات در مورد بیماران بستری (که اغلب دارای سطوح پایین ویتامین C هستند) بهبودی تا ۳۴٪ بعد از مصرف مکمل ویتامین C را نشان می دهد.

۱۰- افزایش بی دلیل وزن 

کمبود ویتامین C در جریان خون باعث افزایش چربی بدن و دور کمر می شود. در سال ۲۰۰۶، محققان دانشگاه ایالتی آریزونا دریافتند که مقدار جذب ویتامین C ما به طور مستقیم بر توانایی بدن ما برای استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت در طول ورزش و زمان استراحت تأثیر می گذارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=76924
  • 12 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.