تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

5

اکران فیلم «چپ، راست» از ابتدای دی ماه

  • کد خبر : 76863
  • 03 دی 1400 - 12:55
اکران فیلم «چپ، راست» از ابتدای دی ماه
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی اعلام کرد: فیلم سینمایی «چپ راست» تا زمان اعمال اصلاحیه‌های شورای پروانه نمایش اجازه اکران نخواهد داشت.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، اکران فیلم «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی که قرار بود از ابتدای دی‌ماه روی پرده برود، با حاشیه‌هایی مواجه شد و اظهارنظرهای مختلفی در مورد آن صورت گرفت.

این فیلم که در آبان ۱۳۹٨ پروانه ساخت گرفت، یک کمدی سیاسی با بازی رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی و سروش صحت است اما بعد از حواشی به وجود آمده اخیر، اکران آن با اما و اگرهایی مواجه شد.

محمدرضا فرجی، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی اعلام کرد که فیلم سینمایی «چپ راست» تا زمان اعمال اصلاحیه‌های شورای پروانه نمایش اجازه اکران نخواهد داشت؛ درحالی که شورای صنفی موافق اکران فیلم است. منوچهر محمدی، تهیه‌کننده فیلم نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت و نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد.

ماجرا به همین جا ختم نشد و اتحادیه تهیه‌کنندگان هم با انتشار بیانیه‌ای هر گونه بازبینی مجدد، ممیزی و اعمال نظر و سلیقه در فیلم‌های سینمایی دارای پروانه نمایش را محکوم کرد و اظهار داشت که برای تهیه‌کنندگان، مالکان و صاحبان حقوق مادی آثار سینمای ایران، «پروانه نمایش» فصل‌الخطاب است و هرگونه عمل و تصمیمی مبنی بر بی‌اعتبار کردن پروانه نمایش از سوی مدیران و مشاوران و گردانندگان فعلی وزارت، توهین به قانون، سازمان سینمایی و کلیت جامعه سینما محسوب می‌شود.

* اصلاحاتی روی فیلم اعمال نشده است

محمدرضا فرجی در واکنش به حواشی به وجود آمده عنوان کرد که این فیلم در دولت قبل هم از سوی شورای پروانه نمایش مشمول اصلاحات شده بود که بخشی از آن اصلاحات از آن زمان هنوز صورت نگرفته است. تأکید سازمان سینمایی بر حل مشکلات فیلمسازان و صاحبان آثار از جمله فیلم «چپ، راست» است تا از طریق تعامل دوسویه برخی ایرادها و اشکال‌های مطرح شده از سوی شورای پروانه نمایش قبلی و کمیته بازبینی رفع شود تا سینماها شاهد تداوم رونق و اکران آثار جدید باشند. فرجی تاکید کرده تا زمانی که اصلاحات پیشنهادی شورا صورت نگیرد به اکران عمومی نمی‌رسد.

وی همچنین گفته است: در جلسه‌ای که در روز شنبه ۲۷ آذر با حضور آقای محمدی در دفتر معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تشکیل شد، این موضوع به ایشان هم ابلاغ شد که تا زمان انجام اصلاحات روی فیلم، نمایش آن از سوی سازمان سینمایی مورد پذیرش نیست و باید پس از انجام اصلاحاتی که ابلاغ شده، برنامه‌ریزی برای اکران آن انجام شود، لذا تا انجام اصلاحات فیلم و بازبینی آن توسط شورای صدور پروانه نمایش، امکان اکران این فیلم وجود ندارد.

به گفته فرجی از میان فیلم‌های سینمایی موجود چند مورد نیازمند اصلاح بودند که برخی با همکاری و تعامل صاحبان آثار اکران شدند و برخی در نوبت اکران هستند.

* حاشیه‌سازی برای فروش در گیشه؟

فارغ از این که این اتفاق در سینمای ایران موضوع تازه‌ای نیست، این احتمال وجود دارد که سازندگان «چپ، راست» اصلاحات داده شده توسط شورای صدور پروانه نمایش در دولت قبل را انجام نداده‌اند تا توپ را به زمین شورای صدور پروانه نمایش دولت فعلی بفرستند. ضمن اینکه پس از اعمال اصلاحات،‌ حاشیه‌ها و جریان تبلیغاتی پیش آمده موجب تضمین فروش فیلم در گیشه می‌شود.

نمونه‌های بی‌شماری را در سینمای ایران می‌توان مثال زد که راهی به پرده نیافتند و برخی از آنان بعد‌ها یا به صورت محدود اکران شدند یا وارد شبکه نمایش خانگی شدند یا برای همیشه در صندوقچه باقی ماندند. در واقع اعمال اصلاحات قانونی در فیلم‌ها، در سینمای ایران اتفاق تازه‌ای نیست.

حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی هم در این باره گفت: بر اساس ماده ۴ آیین نامه و ماده ۶ دستورالعمل پروانه نمایش، سازمان سینمایی می‌تواند در موارد خاص با وجود داشتن پروانه نمایش از اکران یک فیلم تا رفع حساسیت‌ها یا رفع اشکالات مورد نظرش جلوگیری کند و این مطلب اگرچه بعضاً بطور موردی و نه فراگیر رخ می‌دهد اما در طول دو ـ سه دهه گذشته رخ داده و برای فیلم‌هایی اعمال شده است که علاقمندان حرفه‌ای سینما و بخصوص عزیزان تهیه‌کننده به آن اشراف دارند.

شاید قاعده‌ها در مقاطع مختلف تغییر یابند اما به نظر می‌رسد برخی، بازی‌ رسانه‌ای و سوار شدن بر امواج نخ‌نما را بهتر از قاعده‌ها و قوانین درک می‌کنند و از بازی‌های رسانه‌ای برای تأمین مقاصد خود سود می‌جویند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=76863
  • 19 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.