تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

5

مغز ۲۰درصد سوخت بدن را در زمان استراحت مصرف می‌کند

  • کد خبر : 75593
  • 17 آذر 1400 - 15:06
مغز ۲۰درصد سوخت بدن را در زمان استراحت مصرف می‌کند
دانشمندان دریافتند که پمپی که مسئول بیرون راندن پروتون‌ها از وزیکول و در نتیجه مکیدن انتقال دهنده‌های عصبی به داخل است، هرگز استراحت نمی‌کند و برای کار کردن به یک جریان ثابت انرژی نیاز دارد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، دانشمندان سرانجام کشف کردند چرا مغز انسان انرژی زیادی را حتی در زمان استراحت خود مصرف می‌کند. مغز انسان تا ده برابر بیشتر از بقیه اعضای بدن انرژی مصرف می‌کند؛ تا جایی که به طور متوسط ۲۰ درصد از سوخت مصرفی بدن ما را در زمان استراحت نیز مصرف می‌کند.

حتی در بیمارانی نیز که در حالت اغما به سر می‌برند، مغز فقط دو تا سه برابر انرژی کمتر مصرف می‌کند. این مسئله یکی از بزرگترین راز‌های علوم اعصاب است که چرا یک اندام غیر فعال، این مقدار به انرژی نیاز دارد؟

هنگامی که یک سلول مغزی سیگنالی را به سلول دیگری ارسال می‌کند، این کار را از طریق یک سیناپس یا یک شکاف کوچک بین آن‌ها انجام می‌دهد. ابتدا، نورون پیش سیناپسی دسته‌ای از وزیکول‌ها را به انتهای دُم خود، یعنی نزدیک‌ترین مکان به سیناپس می‌فرستد. سپس این وزیکول‌ها انتقال دهنده‌های عصبی را از درون نورون می‌مکند و به نوعی مانند پاکت‌هایی عمل می‌کنند که پیام‌هایی را که نیاز به ارسال پستی دارند، نگه می‌دارند.

این پاکت‌های پر شده سپس به لبه نورون منتقل می‌شوند؛ جایی که آن‌ها به غشاء متصل شده و انتقال دهنده‌های عصبی خود را در شکاف سیناپسی آزاد می‌کنند. پس از رسیدن به اینجا، این فرستنده‌ها به گیرنده‌های سلول «پس سیناپسی» متصل می‌شوند و بدین ترتیب پیام را ادامه می‌دهند.

ما پیشتر می‌دانستیم که مراحل این فرآیند اساسی به مقدار قابل توجهی از انرژی مغز نیاز دارد و بنابر این منطقی است که یک مغز فعال، انرژی زیادی را مصرف کند؛ اما در خصوص زمانی که مغز چنین فعال نیست، مسئله چطور می‌شود؟

محققان آزمایش‌های متعددی را روی پایانه‌های عصبی طراحی کردند و در نهایت دریافتند پمپی که مسئول بیرون راندن پروتون‌ها از وزیکول و در نتیجه مکیدن انتقال دهنده‌های عصبی به داخل است، به نظر می‌رسد که هرگز استراحت نمی‌کند و برای کار کردن به یک جریان ثابت انرژی نیاز دارد.

در واقع طبق کشف این دانشمندان، این پمپ «پنهان» مسئول نیمی از مصرف متابولیک سیناپس در حال استراحت در آزمایش‌ها بود. گفتنی است نتایج این تحقیقات در مجله علمی «Science Advances» به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=75593
  • 17 بازدید

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.