تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جزئیات طرح یارانه‌ای دولت برای دهک‌های یک تا پنج عبور تولید فولاد ایران از مرز ۳۲ میلیون تن پیش بینی تشدید اوضاع نابسامان یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳ دره خرم‌آباد و روستای بیشه در شرف ثبت جهانی ضرورت ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در شهر تهران بازسازی و بهره برداری از کوشک امیر سلیمانی بررسی دلایل کمبود دارو در مجلس ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی رگبار باران از دوشنبه در تهران اقدامات شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی از امروز اعلام نرخ جدید بهره بین بانکی افزایش شدید نرخ‌ رهن و اجاره در بازار مسکن در تهران رکورد صادرات نفت به بالاترین میزان ۶ سال اخیر جزئیات مصوبه اصلاح قانون مجازات اسلامی توسعه کمربند سبز تهران در سال جاری غربالگری بیماری SMA از امسال علائم هشداردهنده حمله قلبی تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس محکومیت باشگاه پرسپولیس به نشر اکاذیب انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی

1

فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرصت‌های شغلی محلی را نابود می‌کنند؟

  • کد خبر : 73420
  • 26 آبان 1400 - 12:20
فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرصت‌های شغلی محلی را نابود می‌کنند؟
دو سالی می‌شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف در حال دادن فرانچایز یا همان نمایندگی به مردم عادی هستند و کسب‌وکار خود را به این شکل گسترش می‌دهند، مسیری که افق کورش در آن پیشگام بود.

به گزارش سرویس بازار افق تهران، همین مسئله در کنار امکانات گسترده فروشگاه‌های زنجیره‌ای، از جمله زنجیره تامین قدرتمند آن‌ها، باعث شده تا برخی، به خصوص خرده فروشی‌های محلی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تهدیدی برای بخشی از فرصت‌های شغلی به ویژه فرصت‌های شغلی محلی در خرده فروشی‌ها بدانند. اما آیا این مسئله درست است؟

در نگاه اول این حرف درست است. یک فروشگاه زنجیره‌ای می‌تواند بیش از ۱۰۰ متر مساحت داشته باشد، حتی نمایندگی محلی یک فروشگاه زنجیره‌ای هم عموما فضایی بیش از ۸۰ متر دارد. این یعنی در بدترین حالت مساحت یک فروشگاه زنجیره‌ای چهار برابر یک خرده فروشی محلی است.

امتیاز دومی که فروشگاه زنجیره‌ای به خرده فروشی محلی دارد زنجیره تامین است. کالای یک نمایندگی را شرکت مادر با بهترین قیمت تامین می‌کند، اما خرده فروشی محلی برای تامین هر جنس نیاز به میزان قابل توجهی از دوندگی دارد و احتمالا در نهایت نیز نمی‌تواند تمام کالاها را با بهترین قیمت تامین کند.

امتیاز سوم نیز محصول امتیاز دوم است. نمایندگی فروشگاه زنجیره‌ای به لطف خرید عمده عموما کالاهای خود را ارزان‌تر از خرده فروشی محلی تامین می‌کند، این یعنی نمایندگی‌ها قیمتی رقابتی دارند که در بازار این روزها امتیاز بزرگی است.

در نگاه اول فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال خُرد کردن خرده فروشی‌های محلی هستند، اما واقعیت این است که تمام ماجرا به همین جا خلاصه نمی‌شود.

پیش از هر چیز باید بدانیم با وجود توسعه سریع فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هنوز که هنوز است سهم عمده بازار دست خرده فروشی‌ها است. بر اساس آخرین آمار سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در صنعت خرده‌فروشی در ایران حدودا ۱۵ درصد است اما در کشورهای توسعه‌یافته این سهم به بیشتر از ۷۰ درصد می‌رسد.

مسئله دوم اما ذات توسعه و پیشرفت است. وقتی ماشین اختراع شد کالسکه‌ها کنار گذاشته شدند، اما بیشتر کالسکه ران‌ها تبدیل به راننده ماشین شدند. وقتی هواپیما اختراع شد کسی ماشین را کنار نگذاشت بلکه فرصت‌های جدیدی ایجاد شد.

ماجرای خرید و فروش هم همین است. ابتدا فروشنده پشت گیشه بود، خریدار درخواست جنس می‌کرد و فروشنده جنس می‌داد. بعد فروشگاه‌های بزرگ شد و خریدار خودش جنس را انتخاب کرد و به فروشنده مراجعه کرد. بعد سر و کله فروشگاه‌های بزرگ پیدا شد که نسل اول فروشگاه‌های زنجیره‌ای از آن‌ها پدید آمدند. فروشگاه کوروش در قبل از انقلاب و شهروند و رفاه در بعد از انقلاب نمونه بارز این فروشگاه‌ها هستند. بعد هم سر و کله خرید اینترنتی پیدا شد. ذات توسعه و پیشرفت چنین است و نمی‌شود در برابر آن ایستاد بلکه باید با آن همراه شد و از آن به عنوان یک فرصت نهایت استفاده را برد.

تاسیس نمایندگی یک فروشگاه زنجیره‌ای در یک محله شاید دو خرده فروشی را ببند و ۵ نفر را بیکار کند. اما آن نمایندگی به ۳ صندوق دار در دو شیفت، فروشند، تدارکات، مدیر فروشگاه و نظافت چی نیاز دارد. یعنی در بدترین حالت یک فروشگاه زنجیره‌ای معادل یک خرده فروشی محل شغل ایجاد می‌کند، با این تفاوت که خدمات بیشتری به مشتریان ارائه داد، سود بیشتری به صاحبانش رسانده و مزایای بیشتری به کارکنانش می‌دهد.

تنها در یک نمونه کارکنان فروشگاه‌های زنجیره‌ای شامل مزایایی مثل قرارداد حقوق ثابت، بیمه، عیدی و بن خرید نیز می‌شوند که به شکل محسوسی مزایایی بیش از کارگر یک فروشگاه محلی دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=73420
  • 15 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.