تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

6

لزوم نظارت جدی برای ساخت وساز حریم خانه میراثی

  • کد خبر : 71690
  • 09 آبان 1400 - 10:31
لزوم نظارت جدی برای ساخت وساز حریم خانه میراثی
رئیس کمیته گردشگری شورای شهر بیان کرد: مجموعه شهرداری تهران هر چه سریع‌تر نسبت به ارائه دلیل احداث این سازه در حریم خانه میراثی توضیح ارائه دهد.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، سیداحمد علوی، عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورا در تذکری که در آغاز جلسه نوزدهم این شورا داد، به ساخت و ساز بدون رعایت حریم میراثی در مجاور خانه لرزاده اشاره کرد و اظهار داشت: خانه استاد لرزاده که در خیابان شریعتی، پایین‌تر از بهارشیراز، انتهای کوچه سخن قرار دارد، پس از سال‌ها در تملک شهرداری قرار گرفت و بازسازی شد و در ۱۷ مهر ۱۳۹۸ و به مناسبت هفته تهران گشایش یافت.

وی ادامه داد: این خانه مطابق مصوبه شورای چهارم تبدیل به خانه معمار شد تا محلی هم برای نمایش آثار دکتر لرزاده باشد. در شورای شهر پنجم، این خانه که در اختیار سرای محله منطقه ۷ قرار داشت در اختیار شهرداری قرار گرفت تا به عنوان خانه معمار از آن استفاده شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه استاد لرزاده ۵۰ سال از عمرش را در این منزل سپری کرده افزود: خانه لرزاده با هدف ایجاد موزه توسط میراث فرهنگی ثبت ملی شده است و مانند همه بناهای میراثی دارای حقوق حفاظتی است از جمله ممنوعیت ساخت سازه های بلندتر از بنای ثبت شده است اما این موضوع در مورد خانه لرزاده رعایت نشده و حتی با وجود تذکرات اعلام شده از سوی شورای شهر تهران، در حریم میراثی خانه موزه لرزاده(خانه معمار) ساختمان ۷ طبقه ساخته شده است.

وی تصریح کرد: جالب اینجاست که طرح ابتدایی ساخت ساختمانی ۲ طبقه با کاربری آمفی تئاتر بوده که در کمال تعجب به ناگاه تغییر کاربری داده و جایش را ساختمانی ۷ طبقه گرفته است همچنین خانه لرزاده در اختیار شهرداری تهران است و قرار بود به عنوان خانه معمار از آن استفاده شود.

علوی خاطرنشان کرد: قاعدتا نباید ساخت و سازی با این ارتفاع زیاد در نزدیکی بنا صورت می‌گرفت و از این نظر موازین آثار ثبتی میراث مورد تایید نیست. وزارت میراث با توجه به ضوابط در مراحل کسب پروانه ساخت این ساختمان ورود نکرده و به نظر می رسد هیچ پروانه ای برای احداث بنا کسب نشده است و نظارتی هم وجود نداشته است.

رئیس کمیته گردشگری شورای ششم با بیان اینکه ساختمان جدید ساخته شده، تحت مالکیت شهرداری است اذعان کرد: البته طبق مصوبه شورای شهر تهران، در ابتدا کاربری ساختمان مجاور، آمفی تئاتری برای برگزاری جلسات معماران در نظر گرفته شده بود. آنچه مهم است، این است که چگونه کاملا بی سروصدا،  ساختمانی دوطبقه با کاربری آمفی تئاتر، به ساختمانی ۷ طبقه با کاربری درمانی تبدیل می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: مالکیت این ساختمان، گویای تخلف صورت گرفته است. چرا که سازمانی که خود ناظر بر این تخلفات است، این ساختمان را به صورت غیرمجاز  در حریم اثر ثبتی، احداث نموده است. فارغ از تمام این صحبت‌ها، وزارت میراث فرهنگی به عنوان یک نهاد ناظر بر حفاظت از آثار تاریخی، نظارت جدی بر مسئله ساخت و ساز در حریم آثار ثبتی نداشته است. لذا باید از سوی مجموعه شهرداری تهران هر چه سریع‌تر نسبت به ارائه دلیل احداث این سازه در حریم خانه میراثی توضیح داده شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=71690
  • 54 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.