تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها انتقاد از عملکرد شهردار در بی‌توجهی به تکثر سلایق فرهنگی تهران پیش‌بینی وضعیت تورم در ایران شرکای تجاری معدنی در سال ۱۴۰۲ مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ رونق صادرات با حذف ارز نیمایی در صنعت فولاد حذف سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌ در دنیا افزایش کاذب قیمت مسکن در بازار افتتاح بلدیه تا روز تهران کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت تغییر روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت سرنوشت نامعلوم عمارت مسعودیه تهران نامه رسمی فدراسیون فوتبال به AFC برای تغییر مالکیت پرسپولیس و استقلال جزئیات فروش آنلاین میوه در میادین و میوه و تره‌بار تهران شیوه‏‏‌های معدن‌کاری با مسئولیت اجتماعی تغییر سقف برداشت از حساب بانکی افزایش تعطیلی‌ها مخالف تحقق شعار سال بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس تاثیر تحریم‌های تازه بر نفت ایران ۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا ورود ۵۰۰۰ اتوبوس جدید تا پایان سال به تهران آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز ضرورت ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران انتقاد از عملکرد شهرداری در توجه به معماری ایرانی- اسلامی انتقاد از نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها اعلام زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه ابلاغ دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن

7

روند ساخت قطعات جدید و نحوه جذب منابع مالی خطوط جدید مترو

  • کد خبر : 71531
  • 08 آبان 1400 - 9:37
روند ساخت قطعات جدید و نحوه جذب منابع مالی خطوط جدید مترو
مدیرعامل متروی تهران بیان کرد: خطوط جدید از محل منابع غیرنقد همچون تهاتر املاک، ظرفیت مالی مجتمع‌های ایستگاهی، مشارکت بخش خصوصی تغذیه مالی شده است.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، علی اماممدیرعامل متروی تهران در مورد وضعیت خطوط در حال تاسیس مترو و تاثیر آن بر روی کیفیت زندگی مردم، اظهار داشت: امروز پس از گذشت حدود ۱۸ ماه از تصویب طرح جامع حمل نقل ریلی، مطالعات مربوط به خطوط جدید شبکه حمل و نقل ریلی پایتخت به مراحل انتهایی خود رسیده و حتی اولویت ساخت قطعات مختلف در هر خط بر اساس مقایسه میزان کارایی و همچنین زمان لازم برای ساخت هر قطعه به همراه هزینه های لازم برای احداث آن مشخص شده است.

وی با بیان اینکه نکته مهم در مورد روند ساخت قطعات جدید، نحوه جذب منابع مالی است افزود: به شکلی که برخلاف روش مرسوم در مورد ۷ خط موجود، خطوط جدید از محل منابع غیرنقد همچون تهاتر املاک، ظرفیت مالی مجتمع‌های ایستگاهی، مشارکت بخش خصوصی و … تغذیه مالی شده و به این لحاظ هیچ آسیبی به روند احداث ایستگاه‌های باقیمانده در خطوط ۶ و ۷ و یا طرح‌های توسعه‌ای دیگر خطوط موجود وارد نخواهد آمد.

مدیرعامل متروی تهران ادامه داد: در بیان فواید پرشمار احداث خطوط جدید که در واقع یک الزام برای پایتخت به حساب می آید و نه یک انتخاب، کاهش در مصرف سوخت، آلاینده‌های زیست‌محیطی، تصادفات جرحی و فوتی، ترافیک و … توجیهات بدیهی بوده و این امور بر همگان مشخص است؛ اما نکته مهمتر اینکه ساخت خطوط ۸ تا ۱۱ باعث ایجاد حلقه‌ای متصل و یکپارچه در شبکه راه آهن ریلی تهران شده و شکل پراکندگی ایستگاه ها در مناطق مختلف را موزون و منطقی خواهد ساخت. این در حالی است که وضعیت بهره مندی مناطق ۲۲ گانه از ایستگاه‌های موجود شبکه مترو، چندان متناسب با جمعیت و وسعت هر منطقه نیست.

سهم مناطق کم‌برخوردار از مترو 

امام با تاکید بر اینکه در شکل کنونی توزیع ایستگاه‌های خطوط هفتگانه، مناطق پرجمعیت و متراکمی از قبیل ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸و ۲۰ از حداکثر یک تا ۳ ایستگاه برخوردار بوده و حتی منطقه‌ای مثل منطقه ۲۱ حتی یک ایستگاه مترو هم ندارد، اذعان کرد: اساساً پهنه غربی پایتخت از این لحاظ وضعیت مناسبی ندارد و این امر عمدتاً به خاطر آن است که مبنای اولیه تعیین مسیر خطوط و جانمایی ایستگاه‌های فعلی، اولین طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تهیه گردید و آن زمان نه جغرافیای تهران به شکل امروزی بود و نه گسترش و میزان رشد جمعیتش به میزان کنونی پیش بینی می شد.

توزیع ۱۲۵ ایستگاه جدید

مدیرعامل متروی تهران در پاسخ به این سوال که با احداث ۴ خط جدید که متعاقب آن حدود ۱۲۵ ایستگاه به شبکه متروی تهران اضافه می شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تصریح کرد: کافی است تجسم کنید منطقه ای مثل منطقه ۲۲ با ساخت و راه‌اندازی کامل خطوط ۹ و ۱۰ صاحب ۱۶ ایستگاه جدید خواهد شد. منطقه ۲۰ نیز به ۶ ایستگاه جدید مجهز شده و مناطقی مانند ۹، ۱۵، ۱۷ و ۲۰ از ۵ تا ۹ ایستگاه جدید را پذیرا خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: به تعبیر دیگر با احداث ۴ خط جدید، پراکندگی ایستگاه‌ها در مناطق مختلف شکل متعادل‌تری پیدا می کند و البته دسترسی به اقصی نقاط پایتخت با حمل و نقل عمومی پاک، ایمن و سریع امکانپذیر خواهد شد.

امام در پایان با بیان اینکه ناگفته پرواضح است که پیش شرط اصلی احداث ۱۲۵ ایستگاه و ۴ خط جدید در افق ۲۰ سال آینده، مساله تامین به موقع منابع مالی است. یادآور شد: در این صورت طی ۳ برنامه ۷ ساله و با اولویت بندی قطعات مختلف در هر خط، می توان شکل جدیدی به جریان حمل و نقل عمومی در پایتخت بخشید. در نقطه مقابل، بی تفاوتی به اجرای خطوط جدید، صرفاً باعث افزایش هزینه های احداث خطوط در سال های آتی خواهد شد. در واقع این ۴ خط باید ساخته شود و در ضرورت ایجاد خطوط جدید شک و شبهه ای نیست. فقط می ماند یک تصمیم قاطع جهت تامین مالی کافی و به موقع که به عنوان پشتوانه و ضمانت اجرایی طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت قرار گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=71531
  • 22 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.