تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

5

گران شدن مواد اولیه تولید جذابیت صادرات لباس را کاهش داده

  • کد خبر : 71196
  • 02 آبان 1400 - 12:54
گران شدن مواد اولیه تولید جذابیت صادرات لباس را کاهش داده
نایب رئیس اتحادیه تولید، صادرات نساجی و پوشاک ایران بیان کرد: مواد اولیه تولید گران شده و بنابراین صادرات نه تنها جذابیتی برای صادرکنندگان ندارد بلکه تولید این بخش از قدرت رقابت در بازارها نیز برخوردار نیست.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، بهرام شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولید، صادرات نساجی و پوشاک ایران در خصوص وضعیت تولید و صادرات پوشاک داخلی اظهار داشت: بعد از افزایش قیمت دلار و ممنوعیت واردات پوشاک در سال ۹۷، انتظار می‌رفت که این صنعت دوران خوبی را پیش رو داشته باشد اما دو مشکل موجب شد که انتظارات برآورده نشود.

وی با بیان اینکه اولین مساله کرونا و مشکلات ناشی از آن بود، بیان داشت: از زمان ورود ویروس کرونا به کشور چندین بار اصناف و مجتمع‌های تجاری به دستور ستاد ملی کرونا تعطیل شد بنابراین با توجه به اینکه فقط در سال گذشته ۹۰ روز یعنی به اندازه یک‌چهارم سال فروشگاه‌های عرضه پوشاک تعطیل بود، فروش در این بخش به شدت افت کرد و بدین وسیله آسیب‌های اقتصادی واقعا جبران‌ناپذیری به صنوف این بخش وارد شد.

نایب رئیس اتحادیه تولید، صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: مساله دوم نیز محدودیت در واردات مواد اولیه تولیدی بود که موجب شد به طور بی‌ضابطه قیمت مواد اولیه داخلی افزایش یابد و بنابراین لطمات سنگینی به تولیدکنندگان پوشاک وارد شد.

شهریاری ادامه داد: افزایش قیمت مواد اولیه موجب افزایش قیمت محصولات تولیدی شد و با توجه به اینکه مردم در سال‌های اخیر به علت مسائل اقتصادی و تورم قدرت خریدشان کاهش یافته است بنابراین انتظاراتی که در رابطه با تولید وجود داشت، حاصل نشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با ثبات قیمت ارز، وضعیت تولید تغییری کرده است؟ گفت: خیر، اصلا وضعیت بهتر نشده است اما در چند هفته اخیر با توجه به بهبود نسبی شرایط کرونا، اصناف مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی خود نشده‌اند بنابراین امیدواریم وضعیت بهتر شود.

نایب رئیس اتحادیه تولید، صادرات نساجی و پوشاک ایران در مورد صادرات پوشاک افزود: اگرچه برخی در مورد صادرات پوشاک به کشورهای اطراف مطالبی را بیان می‌کنند اما در حقیقت صادرات پوشاک در حد صفر است.

شهریاری بیان داشت: مواد اولیه تولید گران شده و بنابراین صادرات نه تنها جذابیتی برای صادرکنندگان ندارد بلکه تولید این بخش از قدرت رقابت در بازارها نیز برخوردار نیست.

وی با اشاره به مشکلاتی که در تامین مواد اولیه وجود دارد، اظهار داشت: برای حفظ قدرت رقابت و افزایش کیفیت باید برخی از مواد اولیه مورد نیاز تولید از طریق واردات تامین شود، در حالی با توجه به محدودیت های ارزی این امکان وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه تولید، صادرات نساجی و پوشاک ایران اظهار داشت: اگرچه واردات پارچه آزاد است اما برخی از پارچه‌های مرغوب و مورد نیاز تولید را نمی‌توان از بازار تامین کرد زیرا برای واردات پارچه شرایط سختی از قبیل فرآیند تخصیص ارز در نظر گرفته شده که با این شرایط سخت، واردکنندگان علاقه ای به واردات این کالا ندارند.

 پارچه‌های وارداتی موجود در بازار اغلب قاچاق است

شهریاری با بیان اینکه سخت‌گیری در واردات کالا موجب واردات قاچاق می‌شود، گفت: بنابراین پارچه‌های وارداتی موجود در بازار اغلب از طریق قاچاق به کشور وارد می‌شود.

وی در مورد واردات پوشاک قاچاق به کشور بیان داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدعی است که واردات پوشاک قاچاق افت زیادی داشته است، ‌براساس برآورد ستاد واردات پوشاک قاچاق از ۲٫۵ میلیارد دلار به حدود ۸۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است در حالی با توجه به مشاهدات ما از بازار اینگونه نیست.

نایب رئیس اتحادیه تولید، صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق برای جلوگیری از واردات پوشاک قاچاق گفت: در مقطعی ستاد اقدامات بسیاری خوبی برای مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق انجام داد بنابراین در آن دوره کاهش عرضه پوشاک قاچاق کاملا محسوس بود اما اکنون این شرایط وجود ندارد.

شهریاری اذعان کرد: البته اخیرا اقدامات ستاد در رابطه با مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق دوباره آغاز شده است‌.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار ما از دولت جدید و وزارت صمت این است که برای حل مشکلات تولید‌کنندگان پوشاک جلسه‌ای را برگزار و تولید این بخش را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد، البته تا جایی که ما اطلاع داریم، صنعت پوشاک جزء اولویت‌‌های اول دولت سیزدهم نیست که امیدواریم به این مهم نیز توجه شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=71196
  • 28 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.