تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

9

صفر تا صد واکسن نورا

  • کد خبر : 67780
  • 25 شهریور 1400 - 13:17
صفر تا صد واکسن نورا
واکسن نورا ششم تیر ماه ١٤٠٠ رونمایی و از ششم تیرماه به‌طور رسمی وارد فاز بالینی شد و فاز دوم کارآزمایی بالینی آن هم به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، واکسن «نورا» یک واکسن نوترکیب است و صفر تا ١٠٠ آن را محققان ایرانی انجام داده اند، این واکسن با تلاش ۱۶ ماهه پزشکان، متخصصان و پژوهشگران بخش تحقیقات و پژوهش بیمارستان بقیه الله (عج) و با مشارکت محققان دانشگاه امام حسین (ع) ساخته‌شده است.

واکسن نورا ششم تیر ماه ١۴٠٠ رونمایی و از ششم تیرماه به‌طور رسمی وارد فاز بالینی شد و فاز دوم کارآزمایی بالینی آن هم به زودی آغاز می‌شود.
جزئیات مطالعات بالینی واکسن نورا اعلام شد

حسن ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع صحت دارد که گفته می‌شود با توجه به آغاز واکسیناسیون عمومی در کشور قرار است، به آن دسته از داوطلبان واکسن نورا که در گروه پلاسیبو قرار دارند و به آن‌ها واکسن نورا زده نمی‌شود، یک واکسن تایید شده تزریق گردد؟، گفت: در مورد این موضوع در کمیته‌های مختلف علمی و بین محققان مختلف بسیار بحث شد؛ معمول این است که در فاز‌های اول و دوم از گروه پلاسیبو استفاده کنیم و در فاز سوم به نظر نمی‌رسد که نیاز به بهره‌گیری از گروه آزمایشی باشد چرا که در این مرحله ما می‌خواهیم بفهمیم که در یک واکسیناسیون گسترده افرادی که واکسن را دریافت کرده اند، دچار بیماری می‌شوند یا نه، که می‌توان این موضوع را بدون نیاز به گروه آزمایشی اثبات کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه که البته تعدادی از شرکت‌های واکسن سازی با استفاده از گروه پلاسیبو این موضوع را اثبات و یا واکسن خود را با واکسن‌های دیگر مقایسه می‌کنند، افزود: ما در خصوص این موضوع که در فاز سوم از گروه پلاسیبو استفاده کنیم یا نه، به نتیجه نرسیدیم، اما در مورد فاز دو علاقه‌مندیم که حتما گروه آزمایشی داشته باشیم البته باید این موضوع را کمیته اخلاق تایید کند.

واکسن نورا با چه قیمتی به فروش می‌رسد؟

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) قیمت واکسن به این موضوع بستگی دارد که چه مقدار واکسن تولید کنیم، اظهار کرد: هر چه بیشتر واکسن تولید کنیم، هم به مردم کمک ببشتری می‌کنیم و هم هزینه‌های اولیه‌ای که متحمل شدیم را در می‌آوریم و همچنین سودی برای گسترش اقدامات و تحقیقات علمی دیگر به دست می‌آوریم؛ تولید واکسن حتما سود دارد و اطمینان دارم بعد از آن پرژو‌های بسیاری را می‌توان کلید زد.

ابوالقاسمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا کنون چه مقدار برای تولید واکسن نورا هزینه شده است؟، گفت: هنوز کار ما به اتمام نرسیده و تا کنون هر چه نیاز بوده است، هزینه کردیم و هزینه چندانی را هم متحمل نشدیم البته ممکن است در فاز‌های دوم و سوم هزینه‌های ما بالا رود.

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کنید، هزینه‌های شما به چقدر برسد؟، افزود: نمی‌توان این موضوع را پیش‌بینی کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در پاسخ سوال دیگری مبنی بر اینکه واکسن نورا با چه مبلغی به فروش می‌رسد؟، توضیح داد: فروش واکسن برای مهم نیست و تامین آن برای مردم را اولویت قرار دادیم و در هر صورت تولید واکسن یک اقدام انسان دوستانه است.

ابوالقاسمی ضمن اشاره به اینکه قیمت واکسن به این موضوع بستگی دارد که چه مقدار واکسن تولید کنیم، اظهار کرد: هر چه بیشتر واکسن تولید کنیم، هم به مردم کمک ببشتری می‌کنیم و هم هزینه‌های اولیه‌ای که متحمل شدیم را در می‌آوریم و همچنین سودی برای گسترش اقدامات و تحقیقات علمی دیگر به دست می‌آوریم؛ تولید واکسن حتما سود دارد و اطمینان دارم بعد از آن پرژو‌های بسیاری را می‌توان کلید زد.

آیا واکسن نورا بر روی جهش‌های مختلف موثر است؟

ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون آزمایش‌هایی در خصوص میزان اثربخشی واکسن نورا بر روی انواع جهش‌ها انجام شده است؟، گفت: برای واکسنی که در فاز اول مطالعاتی قرار دارد، بسیار زود است که بخواهیم در مورد جهش‌ها صحبت کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ضمن اشاره به اینکه بعد از آن که وارد فاز سوم شدیم امکان پیش‌بینی در خصوص میزان اثر بخشی این واکسن در مقابل انواع جهش‌ها وجود دارد، ادامه داد: من فکر می‌کنم تطبیق دادن واکسن با جهش‌های جدیدی که اتفاق می‌افتند، در واکسن‌های نوترکیب کار سختی نباشد.

چرا «نورا» به عنوان اسم واکسن سپاه انتخاب شد؟

ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که چرا «نورا» را به عنوان اسم واکسن خود انتخاب کرده اید؟، گفت: ما به برای تعیین اسم این واکسن به قرآن تفال زدیم و سوره نور آمد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که نام این واکسن را «نورا» بگذاریم.

واکسن نورا چه زمانی به تولید انبوه می‌رسد؟

ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که واکسن نورا چه زمانی به تولید انبوه می‌رسد؟، گفت: این واکسن زمانی به تولید انبوه می‌رسد که فاز‌های مطالعاتی دوم و سوم را با موفقیت به اتمام برساند و بر طبق پیش‌بینی‌هایی که انجام دادیم و همچنین بر اساس استاندارد‌هایی که سازمان غذا و دارو به ما تحمیل می‌کند، حدود ۴ تا ۵ ماه دیگر طول می‌کشد تا این امر محقق شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) ضمن اشاره به اینکه ما علاقه‌مندیم که فاز‌ها را در هم ادغام کنیم و بتوانیم این واکسن ۲ تا ۳ ماه دیگر به تولید انبوه برسانیم، افزود: ما در حال تولید زودتر این واکسن هستیم تا هنگامی مجوز دریافت کردیم آن را سریع‌تر در اختیار مردم قرار دهیم.

آیا واکسن نورا به سایر کشور‌ها صادر می‌شود؟

ابوالقاسمی در خصوص برنامه تولید کنندگان واکسن نورا برای صادرات و اهدای این واکسن به سایر کشور‌ها گفت: اگر به امید خدا فاز‌های مطالعاتی ما موفقیت‌آمیز سپری شود و به تولید برسیم، حتما برنامه صادرات خواهیم داشت، چرا که واکسیناسیون باید در تمام کشور‌های منطقه انجام شود تا ما بتوانیم ادعا کنیم که شیوع کووید کاهش پیدا می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) ضمن اشاره به اینکه اگر یک کشور پاک باشد و بقیه کشور‌ها آلوده باشند، امکان ورود مجدد بیماری وجود دارد و امکان قطع زنجیره انتقال نیست، افزود: باید در کشور‌های مختلف واکسیناسیون انجام شود تا یک منطقه از انظر شیوع بیماری وضعیت رو به بهبودی را داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون از سوی کشور‌های دیگر پیشنهادی برای خرید واکسن نورا داشتید؟، توضیح داد: خیر، تا کنون چنین پیشنهادی نداشتیم و هنوز به آن مرحله نرسیده ایم.

توضیحات مسئول واکسن نورا در خصوص یک ادعا

ابوالقاسمی در واکنش به صحبت‌های یک از نماینده مجلس که گفته بود طی بازدید سرزده‌ای که از کارخانه‌های واکسن سازی داخلی داشته است، ظرفیت تولید آن‌ها همانگونه که عنوان می‌کنند، نیست و کمتر از مقداری است که می‌گویند، توضیح داد: من نمی‌دانم این نماینده از کدام کارخانه بازدید کرده است، اما ما برای تولید واکسن نورا از ابتدا که به دانش این واکسن دست یافتیم، با کارخانه‌هایی که ظرفیت لازم را داشتند وارد مذاکره شدیم و از ظرفیت داخلی استفاده کردیم و به قولی که در خصوص مقدار تولید واکسن دادیم، پایبند هستیم.

برنامه سپاه برای واکسیناسیون کودکان و زنان باردار

ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که واکسن نورا چه برنامه‌ای برای واکسینه کردن کودکان و زنان باردار دارد؟، گفت: ما پیشنهاد کردیم که پروپوزالی را برای واکسینه کردن افراد ۱۲ تا ۲۰ سال در نظر بگیریم و فاز‌های اول و دوم را در این گروه‌های سنی داشته باشیم؛ اطمینان داریم که واکسن نورا برای افراد در این گروه سنی موثر است، اما باید بتوانیم این موضوع را در قالب فاز یک و دو مطالعات بالینی به اثبات برسانیم.

وی در خصوص برنامه واکسن نورا برای واکسینه کردن زنان باردار ادامه داد: برای برنامه ریزی در این خصوص باید به فاز سوم برسیم و خانم‌هایی که این واکسن را دریافت کرده و باردار شده اند را مورد مطالعه قرار دهیم تا بتوانیم بفهمیم که این واکسن چه تاثیری بر روی افراد باردار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) ضمن اشاره به اینکه در فاز‌های اول، دوم و ابتدای فاز سوم نمی‌توان این واکسن را بر روی زنان باردار امتحان کرد، افزود: باید وارد فاز سوم شویم و در آن مرحله خود به خود تعدادی از داوطلبان باردار می‌شوند و در آن صورت می‌توان تاثیر این واکسن را بر روی آن‌ها بررسی کرد.

چرا سازندگان واکسن نورا با مشکل کمبود تجهیزات مواجه نشدند؟

ابوالقاسمی در خصوص این موضوع که گفته می‌شود واکسن سازان داخلی به دلیل تحریم‌ها با مشکل تامین مواد اولیه و تجهیزات مواجه هستند، گفت: ما در این زمینه مشکل چندانی نداریم چرا که صفر تا صد آن‌ها را از داخل کشور تامین می‌کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ادامه داد: بخش‌های تولیدی به طور مختصر از نظر رزینگ وابستگی دارند که البته گفته می‌شود این مواد در داخل کشور هم تولید می‌شوند و ما آن‌ها را از داخل و خارج کشور تهیه می‌کنیم.

چه واکسنی مشابه خارجی واکسن نورا است؟

ابوالقاسمی در خصوص نوع و مشابه خارجی واکسن نورا گفت: این واکسن از نوع پروتئین نوترکیب است و هنگامی که واکسن نوترکیب باشد، طبیعتا عوارض کمتر و اثربخشی خوبی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ضمن اشاره به اینکه مشابه خارجی واکسن نورا واکسن فی جی است، بیان کرد: واکسن‌های دیگری هم در فاز‌های تری کلینیکال هستند که پروتئینی و نو ترکیب اند که از این نوع واکسن‌ها بسیار داریم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=67780
  • 29 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.