تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

آمادگاه تربیت نیروی انسانی برای جوامع غربی نیستیم اعلام زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه ابلاغ دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن تشکیل کمیته تحقق شعار سال در شهرداری تهران رکوردشکنی تولید فولاد و پتروشیمی در شرایط تحریم چالش‌های صادرات گاز ایران به پاکستان نقش مشارکت‌های مردمی در جهش تولید پیشرفت ۱۰۰ درصدی در اجرای پروژه‌های پایتخت ایجاد سازمان گردشگری شهر تهران در اولویت شورا کاهش شفافیت با ارز نیمایی در بازار فولاد ضرورت ساماندهی کارکنان شرکت‌ها و ادارات افزایش دستمزد کارگران در مقایسه با کارمندان برنامه شرکت متروی تهران برای خط ۷ در سال جاری اوتیسم بیماری بدون درمان ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی فاصله شدید پرسپولیس و استقلال در رنکینگ جهانی فرصت تاریخی پرسپولیس برای عبور از استقلال اعلام زمان متناسب سازی حقوق بازنشستگان تاثیر تحریم بر صادرات نفت ایران به چین تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج جزئیات جدید از نصب ۶۰ دستگاه پله برقی جدید افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن ضرورت اعلام هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها شیر طلایی هخامنشی در چین آغاز واگذاری تاکسی‌های برقی از امروز افزایش شانس فولادسازان ایرانی در صادرات فولاد میانی پیش بینی صادرات ۱۰ میلیارد دلاری فولاد در سال ۱۴۰۳ برگزاری جلسه شورای شهر تهران همزمان با روز شوراها اعلام زمان آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها انتقاد عضو شورای شهر از عملکرد شهرداری اهمیت مصرف صبحانه در کودکان ضرورت توجه شهرداری تهران به آموزش‌های شهروندی انتقاد از عملکرد شورای عالی کار در مجلس کاهش شدید دما در تهران از فردا

8

افزایش ۳۸ درصدی قیمت برنج ایرانی

  • کد خبر : 65762
  • 05 شهریور 1400 - 16:02
افزایش ۳۸ درصدی قیمت برنج ایرانی
دبیر اتحادیه بنکداران موادغذایی با اشاره به دلایل افزایش قیمت برنج بیان کرد: مزد روزانه کارگری که تا سال گذشته برای مراحل کاشت و برداشت برنج  200 هزار تومان بود، امسال به حداقل 500 هزار تومان افزایش یافته است. 

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار داشت: قیمت برنج ایرانی از ابتدای سال تاکنون ۳۸ درصد افزایش داشته است، بطوری که قیمت عرضه این کالا در بنکداری‌ها در حال حاضر بین ۳۱ تا ۴۳ هزار تومان است.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به سود ۱۲ درصدی خرده فروشی‌ها، افزود: قطعا با توجه به سود خرده فروشی و هزینه‌های جانبی قیمت عرضه برنج ایرانی در خرده فروشی‌ها بیشتر از ارقام ذکر شده‌است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در بازار درخصوص برنج ایرانی و خارجی وجود ندارد و این کالای اساسی به وفور در بازار موجود است، ادامه داد: البته فصل برداشت برنج به تازگی آغاز شده است و هنوز میزان برداشت سال جاری به طور دقیق مشخص نیست.

حسنی با اشاره به برخی دلایل افزایش قیمت برنج اذعان کرد: در سال جاری هزینه‌های کارگری بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته، بطوری که مزد روزانه کارگر از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۰۰  تا ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. به عبارتی مزد روزانه کارگری که تا سال گذشته برای مراحل کاشت و برداشت برنج  ۲۰۰ هزار تومان بود، امسال به حداقل ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های دیگر از قبیل کود، سم و …. نیز به شدت افزایش یافته و با توجه به افزایش شدید هزینه‌های جانبی تولید برنج، قیمت برنج ایرانی نیز به شدت افزایش یافته است.

حسنی در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به کاهش بارندگی، در راستای تعدیل قیمت برنج ایرانی امسال باید واردات برنج در فصل برداشت آزاد می‌شد، بنظر شما این موضوع تا چه اندازه در تعدیل قیمت این محصول کشاورزی می‌توانست موثر باشد، افزود: در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد و برنج ایرانی و خارجی در بازار به وفور وجود دارد، بنابراین رفع ممنوعیت واردات برنج به نظر من کمکی به تعدیل قیمت نمی‌کرد.

وی یادآور شد:  در صورت اجرا شدن یا اجرا نشدن بخشنامه ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت، حداقل قیمت تمام شده واردات هر کیلوگرم برنج هندی در گمرک  ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است و قطعا قیمت عرضه این کالا در بازار بیشتر نیز می‌شود.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: با توجه به فراوانی برنج خارجی تا دو ماه پیش برنج هندی به صورت اجباری به همراه روغن به بنکداران فروخته می‌شد، یعنی اگر بنکدارای قصد خرید ۵۰ حلب روغن نباتی را داشت باید به صورت اجباری مقادیر زیادی برنج هندی نیز خریداری می‌کرد، بنابراین در مورد برنج خارجی هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد و این کالا به فراوانی در بازار موجود است.

وی ادامه داد: قیمت عرضه هر کیلوگرم برنج هندی در بنکداری ها بین ۲۰ تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت عرضه هر کیلوگرم برنج پاکستانی نیز هزار تا دو هزار تومان بیشتر از قیمت برنج هندی است.

دبیر اتحادیه بنکداران موادغذایی در پایان با اشاره به افزایش قیمت سایر کالا افزود: براساس قیمت‌های کف بازار، قیمت هر کیلوگرم شکر از ۱۵ فروردین امسال تاکنون ۹۰ درصد، قیمت روغن ۳۵ درصد، قیمت برنج ایرانی ۳۸ درصد، کره خوراکی ۳۰ درصد و خرما نیز ۳۰ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=65762
  • 23 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.