تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

4

فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اهمیت تنوع کالا و تعدد برند در جلب رضایت مشتریان

  • کد خبر : 64777
  • 25 مرداد 1400 - 1:17
فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اهمیت تنوع کالا و تعدد برند در جلب رضایت مشتریان
امروزه فروشگاه های زنجیره‌ای با رقابتی شدید روبرو هستند. در چنین محیطی تعداد فزاینده‌ای از مشتریان به حجم بالایی از اطلاعات مجهز شده و از قدرت پذیرش ریسک بیشتری برخوردار شده اند.

به گزارش سرویس  اقتصادی  افق تهران، امروزه فروشگاه های زنجیره‌ای با رقابتی شدید روبرو هستند. در چنین محیطی تعداد فزاینده‌ای از مشتریان به حجم بالایی از اطلاعات مجهز شده و از قدرت پذیرش ریسک بیشتری برخوردار شده اند. آنها بر اساس ارزش بیشتری که جای دیگری کسب می کنند، مستعد تغییر فروشگاه خود هستند، بطوریکه تعویض فروشگاه از جانب مشتریان به امری عادی و چالشی برای خرده فروشان زنجیره‌ای بدل شده است. بنابراین فاکتورهایی که بر میزان تمایل مشتری به خرید دوباره تاثیر گذار هستند، نقش حیاتی در عملکرد و موفقیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایفا می‌کنند.

اهمیت تنوع کالا در جذب رضایت مشتریان 
تنـوع محصـولات به‌عنـوان یکـی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده تداوم خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این رابطه تعداد برندها و تعداد موجودی کالا یک محصول عواملی هستند که برای پوشش نیازهای خریداران در فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این راستا نه تنها تنوع بالاتر موجب جذب مشتریان بیشتر می شود، بلکه ممکن است باعث تهییج آنها جهت خرید بیشتر شود.
تنوع بالای محصولات همچنین باعث کم شدن هزینه های سفر خرید (مانند زمان و زحمت سفر خرید) و سهولت فعل خرید (افزایش مقایسه ‌های در هنگام خرید) می‌شود. به عبارت دیگر، فروشگاه‌های زنجیره‌ای که از تنوع بالایی در گروه های کالاهای خود برخوردار است، راحتی را در خرید مشتریان افزایش داده است.
به بیان دیگر یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب فروشگاه زنجیره‌ای برای خرید، تنوع بالای محصولات در آن است. بسیاری از مایحتاج روزمره‌ی شما از مواد خوراکی گرفته تا مواد شوینده و حتی ابزارها و وسایل را می‌توانید به آسانی در این فروشگاه‌ها تهیه کنید. چیدمان مناسب این محصولات در قفسه‌های مرتب و دسته بندی شده به شما کمک می‌کند که به عنوان یک خریدار بتوانید راحت‌تر بین محصولات مختلف گشت بزنید و آنها را دقیق‌تر بررسی کنید. این شیوه‌ی ارائه و قفسه بندی، به شما کمک می‌کند که به راحتی و در زمان کوتاه‌تری به سطح وسیعی از محصولات دسترسی داشته باشید. این در حالی است که در مغازه‌های قدیمی برای خرید هر کدام از این دسته‌ها باید به یک مغازه‌ی جداگانه مراجعه می‌کردید.
 همچنین یکی دیگر از مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای، به روز بودن محصولات است. شما می‌توانید محصولات جدید و متنوعی را دراین فروشگاه‌ها پیدا کنید. محصولاتی که هرگز نمی‌توانید در یک سوپرمارکت ببینید. بسیار پیش می‌آید که برای خرید محصولی به یک سوپرمارکت مراجعه کنید و با این حرف روبه رو شوید که این محصول در این منطقه مشتری ندارد و در نتیجه آن را ندارند. اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل تنوع بالای مشتریانِ مراجعه کننده، شما می‌توانید با طیف وسیعی از محصولات روبه‌رو شوید.
تعدّد برند، موثر در افزایش مشتریان وفادار
برند کالاها در فروشگاه‌ها به دو دسته برندهای خود فروشگاه و برند تولید کنندگان تقسیم می شوند. در آمریکا ۵۰ درصد تولید کنندگان، کالاهای خود را با برند فروشگاه‌ها تولید و در آن‌ها عرضه می‌کنند تا به این وسیله امکان فروش آن کالا افزایش یابد. از طرفی به طور سنتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای جهت ایجاد اشتیاق خرید در مشتریان وایجاد وفاداری در آن‌ها از برندهای مطرح تولیدکنندگان استفاده کرده‌اند.به بیان دیگر هرچه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از برندهای معتبر و مشهوری که مشتریان‌شان و مردم از آن برندها استفاده کرده باشند و تجربه خوبی از آن‌ها داشته باشند، را بیشتر عرضه کنند و قدرت انتخاب را برای مشتریان خود بالاتر بروند، به طوریکه خریدار دارای قدرت انتخاب از بین چندین گزینه را داشته باشد، به تبع مشتریان هرچه بیشتر رضایت‌شان جلب شده و در دفعات بدی نیز به همان فروشگاه‌ زنجیره‌ای مراجعه خواهند کرد.
عوامل موثر دیگر در جذب رضایت مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای 
صنعت خرده‌فروشی‌در ایران دچار تحولات گسترده‌ای در راستای افزایش بهره‌وری و کارآیی شده است، به‌گونه‌ای که امروزه مراجعه به‌ فروشگاه‌ای زنجیره‌ای در تهران و شهرستان برای تامین کالای مورد نیاز به کاری روزمره و عادی برای تمامی‌ اقشار جامعه مبدل شده است. عواملی از قبیل تنوع کالا، قیمت‌های مناسب، دسترسی به مراکز خرید، راحتی خرید و در نهایت جذابیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مشتریان به ‌لحاظ بزرگی و طراحی باعث رشد این صنعت و استقبال مردم شده است.
اهمیت انبارداری و لجستیک در افزایش تنوع کالاهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای
با افزایش سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار خرده فروشی، حضور در این فروشگاه‌ها برای تولیدکنندگان در سراسر کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با رشد چشمگیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تنوع بالای محصولات و حجم زیاد سفارشات برای تامین نیاز مشتریان، مسئله انبارداری و لجستیک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به یک امر مهم و حیاتی تبدیل شده است.
پیش از شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تولید محصولات و توزیع آن‌ها محدود و فاصله میان تولیدکنندگان با خرده فروشان کوتاه بود. اما امروزه با تغییر ساختار و تبدیل فروشگاه‌های سنتی به فروشگاه‌های مدرن و زنجیره‌ای، تولید انبوه، تنوع محصولات و افزایش رقابت بین برندها و از طرفی اهمیت زمان و کیفیت تحویل و خدمات ارزش افزوده، باعث پیچیده شدن عملیات انبارداری و لجستیک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شده است.
در واقع شبکه لجستیک و توزیع و به عبارتی انبارداری و لجستیک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، از فرایندهای اصلی و مهم این فروشگاه‌ها است، زیرا یک فروشگاه زنجیره‌ای از یک طرف باید محصولات را از صاحبان کالا دریافت و از طرف دیگر در شعب مختلف خود در سراسر کشور ارسال کند. برنامه ریزی لجستیک حول سه محور حمل و نقل، موجودی و مکانیابی، به عملیات تخصصی نیاز دارد تا بتواند هزینه‌های توزیع محصولات را تا حد امکان کاهش دهد. البته کاهش هزینه‌ها نباید کیفیت و سطح سرویس‌دهی را کاهش دهد و از اصول مهم این کار، توجه ویژه به افزایش سطح رضایت مندی مشتریان است.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=64777
  • 9 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.