تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

8

نقطه قوت دولت سیزدهم در مبارزه و مقابله با فساد

  • کد خبر : 63236
  • 09 مرداد 1400 - 12:01
نقطه قوت دولت سیزدهم در مبارزه و مقابله با فساد
تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: نقاط قوتی دولت جدید دارد این است که رئیس‌جمهور منتخب در قوه‌قضائیه نشان داده که اراده لازم برای مقابله با فساد‌های اداری و فردی که در دل ساختار اداری کشور تعریف می‌شود را دارد.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، حنیف غفاری تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اولویت سیاست خارجی دولت جدید اظهار داشا: با توجه به اظهارات رئیس جمهور منتخب کشورمان در خصوص فساد؛ فساد ستیزی بُعد سیستماتیک و اداری و هم از بُعد فردی یکی از مؤلفه‌هایی است که خروجی یک مجموعه را پویا و کارآمد می‌کند، اگر بخواهیم اهدافی مانند چابک سازی دولت، گردش سرمایه در یک مدار مطلوب و کسب خروجی‌ها و دستاورد‌های اقتصادی مؤثر در دستور کار قرار بدهیم، نیاز داریم تا فساد‌های اداری، مالی، مدیریتی و فساد‌هایی که افراد در این مدت در این چرخه مرتکب می‌شوند را از بین ببریم.

وی ادامه داد: فساد ستیزی دو بخش عمده دارد رصد و مقابله با فساد؛ این دو در کنار هم تعریف می‌شوند، یعنی زمانی که رصد کافی، هوشمندانه و جامع از ساختار کشور صورت نگیرد و مقادیر و نقاط فساد برانگیز در آن شناسایی نشود قطعا مقابله موفقی هم با فساد انجام نمی‌گیرد. زمانی که دولت مردان اراده رصد و مواجهه با فساد داشته باشند؛ قطعا شاهد اتفاقات بسیار مهم و مؤثری در چابک سازی کشور خواهیم بود، در غیر این صورت در ساختار‌ها شاهد شکل گیری پدیده‌ای به نام فساد مزمن هستیم و مسئله فساد به یک مؤلفه کاملاً عادی در بین اشخاص و حتی کارمندان دستگاه‌های مختلف تبدیل خواهد شد.

غفاری درباره نقطه قوت دولت سیزدهم در مبارزه و مقابله با فساد، افزود: یکی از نقاط قوتی که دولت جدید دارد این است که رئیس جمهور منتخب در قوه قضائیه نشان داده که اراده لازم برای مقابله با فساد‌های اداری و همچنین فساد‌های جزئی‌تر؛ از جمله فساد‌های فردی که در دل ساختار اداری کشور تعریف می‌شود، دارد. در قوه قضائیه هم تجربه موفقی را در این خصوص شاهد بودیم که البته باید گام‌های محکم‌تری هم در دوران ریاست قوه قضائیه جدید برداشته شود.

تحلیلگر مسائل سیاسی اذعان کرد: از آنجایی که دولت اصلی‌ترین سیستم اجرایی کشور است و رئیس قوه مجریه عالی‌ترین مقام اجرایی کشور محسوب می‌شود، اراده و تجربه رئیس دولت در مواجه با فساد می‌تواند بسیار مؤثر و مفید باشد و لازم است که این تجربه هرچه سریع‌تر به فعلیت برسد.

وی افزود: در دولت‌های پیشین اقدامات ناکافی بوده است و در برخی از موارد هم به دلیل عدم وجود نظام سیستماتیک، به دلیل اینکه موضوع فساد جدی گرفته نشده بود و یا ابعاد آن محدود و محصور شده بود فساد ستیزی به درستی انجام نگرفت، در موضوع فساد ستیزی تجربه، اراده و همچنین حقیر ندانستن این موضوع بسیار مهم است. مقوله فساد به عنوان اصلی‌ترین مانع در کشور، روی نیاز‌های کوچک و بزرگ مردم تأثیر گذار است؛ بنابراین باید به صورت عملیاتی در چارچوب یک نگاه ساختاری با آن مواجه کرد.

غفاری ادامه داد: زمانی که از فساد سیستماتیک صحبت می‌کنیم به معنی آن است که اراده‌ای در یک سیستم وجود دارد مبنی بر شکل گیری حلقه‌ها و لایه‌های فساد، اما ما با فساد سیستماتیک به این معنا رو به رو نیستیم، بلکه با فسادی روبه‌رو هستیم که ناشی از عدم درک جامع نسبت به موضوع فساد و ناشی از عدم اراده لازم در مواجه با فساد هست. گلوگاه‌هایی که آقای رئیسی درباره آن صحبت کردند، بدین معناست که ابتدا باید منشأ فساد شناسایی شود و بعد از آن منشأ فساد را مهار کرد.

وی افزود: البته این به معنای عدم مقابله با وجوه جزئی‌تر فساد یا خروجی نهایی یک ساختار فاسد نیست، بلکه به این معناست که از بالا به پایین این اقدام انجام می‌گیرد، یعنی آن منشأ ابتدا بسته می‌شود و بعد شبکه‌های متصل به آن به صورت خودکار قدرت خودش را از دست خواهد داد.

کمتر از یک هفته دیگر تا مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران زمان باقی مانده است؛ از آنجایی که سیاست خارجی به نوعی تقویت کننده سیاست داخلی است و جایگاه مهمی در تحقق توسعه اقتصادی یک کشور دارد، بر همین اساس مواجهه واقع‌بینانه و تخصصی دولت می‌تواند فرصت‌ها را محقق کرده و تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند. به گفته کارشناسان رفع تحریم‌ها و احیاء برجام شاید مهمترین اولویت دولت سیزدهم در زمینه سیاست خارجی است؛ آن هم در زمانی که توافق برجام در آستانه احیاء است. این مهم را طرفین مذاکرات وین وعده می‌دهند و احتمالاً تا پیش از پایان دولت دوازدهم حاصل خواهد شد.

رئیسی درباره برنامه خود برای تقویت و گسترش دیپلماسی اقتصادی گفته بود که «نسبت به بحث رفع تحریم‌ها باید بگویم هر دولتی که کار را به دست گیرد، یکی از وظایفش رفع تحریم‌های ظالمانه است و باید با همه وجود آن را دنبال کرد. در کنار این قضیه خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و اقتصاد را هم شرطی نکنیم؛ نه کرونا و نه سیل و نه تحریم نباید تأثیر داشته باشد.»

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=63236
  • 14 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.