تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی مضرات نوشیدن آب یخ در افطار جزئیات آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک نفت و گاز عامل اصلی رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ رُشد تولید فولاد خام ایران سوخت جایگزین راه حلی برای کاهش مصرف بنزین اجاره خانه‌های اشتراکی در تهران جزئیات طرح تشدید مجازات همکاری با کشورهای متخاصم سودجویی از رقابت در فروش نفت ایران بارش باران و وزش باد شدید در تهران استقبال ورود گردشگران از در کوچه تکیه دولت ممنوعیت اتراق در بوستان‌ها به دلیل هشدار هواشناسی ضرورت تخصیص بودجه برای مرمت آثار فرهنگی تهران

7

سازمان سنجش زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس

  • کد خبر : 62855
  • 05 مرداد 1400 - 11:28
سازمان سنجش زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس
نمایندگان مجلس با تصویب طرح تحقیق و تفحص از سازمان سنجش آموزش کشور قصد دارند عملکرد شرکت تعاونی کارکنان این سازمان را بررسی کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، سازمان سنجش و آموزش کشور یکی از دستگاه‌هایی است که تاکنون هیچ گزارش شفافی از عملکرد خود به نهادهای نظارتی ارائه نداده و ایرادات و ابهامات زیادی درباره آن مطرح بوده و روز به روز این ابهامات و سئوالات بیشتر می‌شود.

این سازمان نزدیک به ۹ سال است که به رغم عدم شفافیت و گزارش‌های متعدد، تغییر مدیریتی نداشته است، بررسی اولیه نشان می‌دهد با اطلاعات افرادی که در آزمون شرکت می‌کنند در اختیار موسسات کنکور قرار می‌گیرد. آیا اطلاعات مردم محرمانه نیست؟ اینکه بیشتر پست‌ها در سازمان سنجش بر اساس شایسته سالاری نیست و اینکه رییس سازمان مدیریت یکی از بزرگترین موسسه غیر انتفاعی دارد که بیش از ۵ هزار دانشجو در آن مشغول هستند، موضوعی است که توسط نهادهای مربوطه باید بررسی شود.

موضوع تحقیق و تفحص از سازمان سنجش آموزش کشور مدتی است که در میان نمایندگان مجلس مطرح می‌شود تا اینکه نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه ۲۸ تیرماه با ۱۶۰ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور از سال ۱۳۹۱ موافقت کردند.

خشنودی سازمان سنجش از انجام تحقیق و تفحص

به‌محض اینکه طرح تحقیق و تفحص از سازمان سنجش به تصویب نمایندگان رسید، سازمان سنجش آموزش کشور اطلاعیه‌ای را در این زمینه صادر کرد. در این اطلاعیه به سابقه ۵۳ ساله سازمان سنجش آموزش کشور در برگزاری آزمون‌ها اشاره شده است و اینکه این سازمان توانسته برقراری عدالت آموزشی را از طریق برگزاری آزمون‌ها ایجاد کند.

همچنین در این اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده که برای هرگونه تحقیق و تفحص ازسوی نهادهای رسمی کشور در زمینه آزمون‌ها، نحوه برگزاری، آزمون‌سازی و شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور آماده است.

محورهای تحقیق و تفحص

حال سؤال مهم این است که نمایندگان مجلس دقیقاً می‌خواهند از چه چیزی در سازمان سنجش آموزش کشور تفحص کنند. بر اساس محورهای اعلام شده درباره تحقیق و تفحص قرار است عملکرد حوزه معاونت فنی و آماری که شامل دفتر فناوری اطلاعات، دفتر ارتباطات نوین، دفتر طرح و آمار، حوزه صدور مجوزهای آزمون‌های زبان بین‌المللی و همه حوزه‌های مربوطه است، حوزه معاونت امور آزمون‌ها که مسئولیت ساخت آزمون، طراحی سؤال و برگزاری میدانی آزمون‌ها را برعهده دارد و حوزه معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع، که شامل امور مالی و اداری است، مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی عملکرد شرکت تعاونی کارکنان محور اصلی تحقیق و تفحص

یکی دیگر از محورهای این تحقیق و تفحص مربوط به شرکت تعاونی خدمات آموزشی سازمان سنجش است. این شرکت متعلق به کارکنان سازمان سنجش است و به اعتقاد نمایندگان موافق تحقیق و تفحص این شرکت در سال‌های اخیر تبدیل به حیات خلوت مدیران سازمان شده است.

احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تحقیق و تفحص از سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: مهم‌ترین محور تحقیق و تفحص مربوط به شرکت تعاونی خدمات آموزشی سازمان سنجش آموزش کشور است. همچنین نحوه استفاده مسئولان از امکانات سازمان سنجش آموزش کشور برای نمایندگان مبهم است و در این زمینه نیز سؤالاتی دارند.

این نماینده مجلس اذعان کرد: به نظر می‌رسد که بحث‌های دیگری درباره سازمان سنجش آموزش کشور مطرح باشد که نمایندگان تحقیق‌کننده در جلسه علنی مجلس به آن‌ها نپرداختند و خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی شدند تا بتوانند راحت‌تر درباره برخی مسائل دیگر صحبت کنند که متأسفانه با این درخواست نمایندگان موافقت نشد. درعین‌حال بسیاری از فعالان حوزه آموزشی معتقدند که برگزاری آزمون آزمایشی و کلاس کنکور و چاپ کتاب تست توسط شرکت تعاونی سازمان سنجش که با سوءاستفاده از نام «سنجش» و القای پیش‌بینی کنکور صورت می‌گیرد باعث شده که فروش این شرکت تعاونی چندین برابر شود و به این ترتیب کنکور از یک پدیده علمی به یک پدیده تجاری تبدیل شده است.

با این حال باید منتظر بود تا نتیجه تحقیق و تفحص از سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شود. با تصویب نمایندگان، طرح تحقیق و تفحص ابلاغ می‌شود و باید منتظر استقرار تیم‌های تحقیقاتی در سازمان سنجش آموزش کشور باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=62855
  • 27 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.