تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها انتقاد از عملکرد شهردار در بی‌توجهی به تکثر سلایق فرهنگی تهران پیش‌بینی وضعیت تورم در ایران شرکای تجاری معدنی در سال ۱۴۰۲ مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ رونق صادرات با حذف ارز نیمایی در صنعت فولاد حذف سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌ در دنیا افزایش کاذب قیمت مسکن در بازار افتتاح بلدیه تا روز تهران کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت تغییر روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت سرنوشت نامعلوم عمارت مسعودیه تهران نامه رسمی فدراسیون فوتبال به AFC برای تغییر مالکیت پرسپولیس و استقلال جزئیات فروش آنلاین میوه در میادین و میوه و تره‌بار تهران شیوه‏‏‌های معدن‌کاری با مسئولیت اجتماعی تغییر سقف برداشت از حساب بانکی افزایش تعطیلی‌ها مخالف تحقق شعار سال بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس تاثیر تحریم‌های تازه بر نفت ایران ۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا ورود ۵۰۰۰ اتوبوس جدید تا پایان سال به تهران آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز ضرورت ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران انتقاد از عملکرد شهرداری در توجه به معماری ایرانی- اسلامی انتقاد از نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها اعلام زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه ابلاغ دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن

5

استاندارد اخذ مالیات در کشور‌ها چیست؟

  • کد خبر : 62832
  • 04 مرداد 1400 - 19:20
استاندارد اخذ مالیات در کشور‌ها چیست؟
کارشناس اقتصادی بیان کرد: اگر نسبت مالیات‌های ما به GDP به ۱۵ درصد برسد، هزینه‌های جاری را پوشش می‌دهیم.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، احمد غفارزاده کارشناس مالیاتی در پاسخ به اینکه آیا اجرای همزمان چندین پایه مالیاتی جدید در کشور می‌تواند نظام مالیات ستانی را اصلاح کند؟ اظهار داشت: ما اکنون به دنبال وضع مالیات‌های مختلفی هستیم و تقریبا تمام پایه‌های مالیاتی که در دنیا رایج است را می‌خواهیم در ایران اجرایی کنیم. اما مالیات را تا حدی نیاز داریم که هزینه‌های جاری خود را پوشش دهیم و بیش از آن پوشش هزینه‌های جاری نباید مردم را تحت فشار قرار داد.

وی افزود: یعنی اگر نسبت مالیات‌های ما به GDP به ۱۵ درصد برسد، کفایت می‌کند. حتی اگر هیچ نوع پایه جدیدی را نیز اضافه نکنیم، با ظرفیت قانونی جدید نیز می‌توانیم نیاز‌های مالیاتی خود را تامین کرده و هزینه‌های جاری را پوشش دهیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برخی از پایه‌ها نقش تنظیم گری دارند، مانند مالیات بر خانه‌های خالی؛ بنابراین ما باید از ابزار و ظرفیت تنظیم گری مالیات‌ها نیز استفاده کنیم. اما قبل از این موارد مبحثی که بسیار مهم است این است که مردم مالیات را پرداخت کنند، اما در مقابل آن حاکمیت نیز باید پاسخگو باشد. یعنی بستر یک نظام مالیاتی مناسب که مردم با خیال راحت مالیات پرداخت کنند، رضایت است.

۹۰ درصد مردم از خدمات ارائه شده ناشی از پرداخت مالیات ناراضی هستند
وی تصریح کرد: به عبارت دیگر دولت در مقابل منابعی که از مردم جمع می‌کند، گزارش داده و خدمت خوب به مردم ارائه کند. مشکلی که اکنون ما داریم این است که مردم از خدمات دولت در قبال مالیات‌هایی که پرداخت می‌کنند، راضی نیستند. وضعیت بیش از ۹۰ درصد مردم به این صورت است.

غفارزاده تصریح کرد: بنابراین تا زمانی که دولت‌های ما خدمت گذار واقعی نباشند و منابعی که از مردم جمع آوری می‌کنند به درستی تخصیص ندهند، مالیات ستانی جواب نمی‌دهد. اگر هم جواب دهد، باید از روش‌های داروغه‌ای استفاده کنیم و با روش‌های قانونی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی افزود: بنابراین اولین کاری که در اصلاح نظام مالیاتی باید انجام شود این است که دولت‌ها خود را اصلاح کنند. سپس به مردم نسبت به کارکرد‌های مالیات‌های دریافتی اطمینان داده شود. تا زمانی که این کار‌ها انجام نشود، در واقع زیر بنای مالیاتی ما صفر است، می‌لرزد و جواب نمی‌دهد.

اصلاح نظام فعلی مقدم بر وضع پایه‌های جدید مالیاتی است
این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: اگر ۹۰ درصد مالیات دهندگان تمایل به پرداخت مالیات نداشته باشند در واقع ما با ۹۰ درصد متخلف رو به رو هستیم. زمانی می‌توانیم با متخلف برخورد کنیم که در اقلیت باشد؛ ۵ درصد تا ۱۰ درصد. به عبارت دیگر ابتدا باید این موانع و مشکلات اصلاح شود و سپس به تدریج بستر‌های پایه‌های مالیاتی جدید آماده شود.

غفارزاده یادآور شد: یکی از هدف‌های ما از ابتدای انقلاب عدم اتکا به درآمد‌های نفتی و پوشش هزینه‌های جاری از محل مالیات‌ها و سایر درآمد‌های غیر نفتی بوده است؛ بنابراین می‌توانیم برخی پایه‌های مالیاتی مهم مانند مالیات بر عایدی سرمایه که خصلت تنظیم گری نیز دارند را به منابع مالیاتی خود اضافه کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مالیات بر درآمد شرکت‌ها را باید کاهش دهیم. یکی از شعار‌های رئیس جمهور منتخب نیز همین بود که می‌خواهند مالیات بر درآمد شرکت‌ها را به ۱۰ درصد برسانند. پس اگر بتوانیم این پایه مالیاتی را در کشور اجرایی کنیم، یکی از اصلاحات بسیار اساسی در نظام مالیاتی ما خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=62832
  • 39 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.