تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

5

افزایش قیمت سیمان در بازار به دلیل کمبود عرضه

  • کد خبر : 62817
  • 04 مرداد 1400 - 13:21
افزایش قیمت سیمان در بازار به دلیل کمبود عرضه
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران بیان کرد: علت افزایش قیمت سیمان در بازار به خاطر کاهش عرضه ناشی از قطعی برق کارخانه‌ها بوده است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، سیدجواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در مورد اختلاف قیمت سیمان از بورس کالا تا بازار آزاد اظهار داشت: در حالی که قیمت سیمان در بورس کالا براساس کیسه‌های ۵۰ کیلویی حدود ۳۰ هزار تومان است، اما در بازار هر کیسه سیمان بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ اگر سیمان در بورس کالا عرضه شود، افزایش قیمت به جیب تولیدکننده می‌رسد، اما آنچه در بازار اتفاق می‌افتد، به جیب دلالان سرازیر می‌شود.

وی افزود: در حالی که قبلاً هفته‌ای ۶۴۵ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شد، بعد از قطعی برق کارخانه‌ها و کاهش تولید سیمان این میزان عرضه به ۲۲۰ هزار تن در هفته رسید که باعث کمبود کالا در بازار شد.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال احتکار سیمان توسط دلالان وجود دارد، ادامه داد: سیمان محصولی است که نمی‌توان خیلی آن را نگه داشت، چون قابلیت انبارش سیمان زیاد نیست و کیفیت و خاصیت آن از بین می‌رود.

جهرمی در مورد تفاوت قیمت سیمان در بورس کالا و بازار عنوان کرد: در حالی که هر کیسه ۵۰ کیلویی در بورس ۳۰ هزار تومان در بازار بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

وی در مورد اینکه آیا قیمت‌گذاری محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود، توسط وزارت صنعت انجام می‌شود، گفت: قیمت‌گذاری و مداخلات وزارت صنعت در قیمت‌گذاری محصولات بورس کالا از دی‌ماه سال ۹۹ متوقف شد و قیمت براساس قوانین و مقررات و سازوکارهای بورس کالا و طبق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در مورد اختلاف قیمت فولاد و سیمان در بورس کالا و بازار تصریح کرد: اختلاف قیمت به خاطر کاهش عرضه در بورس کالا است و وقتی سیمان در بازار کمیاب می‌شود، یعنی به گونه‌ای است که به راحتی پیدا نمی‌شود، این عدم عرضه سبب افزایش قیمت می‌شود.

جهرمی در مورد عرضه فولاد در بورس کالا خاطرنشان کرد: در دو هفته گذشته به خاطر قطعی برق صنایع عرضه شمش فولادی در بورس کالا انجام نشد؛ در ورق فولاد مبارکه در تیرماه کف میزان عرضه رعایت نشد، امیدواریم در هفته‌های بعدی با ثبات جریان برق در کارخانه عرضه شمش فولاد در بورس کالا از سر گرفته شود.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران یادآور شد: فولاد مبارکه ماهانه ۲۵۰ هزار تن ورق گرم و هفته‌ای ۱۰۰ هزار تن شمش فولاد در بورس کالا عرضه می‌کند، الان این رقم را به ۱۰ هزار تن کاهش داده در نتیجه معاملات آن را تأیید نکردیم و اعلام کردیم، باید عرضه بیشتر شود. وقتی عرضه شمش کم شود، کشف قیمت مناسب صورت نمی‌گیرد.

وی در مورد میزان فولاد عرضه شده در بورس در مقایسه با کل فولاد تولیدی اذعان کرد: سال گذشته ۶۸۵ هزار تن شمش بلوم در بورس کالا در سه ماه اول سال عرضه شد؛ امسال در سه ماه اول یک میلیون تن از این محصول در بورس معامله شد. در چهار ماه سال گذشته ۹۰۰ هزار تن شمش فولاد معامله شد، امسال در چهار ماهه اول سال ۱٫۲ میلیون تن از این کالا معامله شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=62817
  • 16 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.